Gå till innehåll
fredag 25 april 2025
Gäst Taxi

25 eller 30 Hk (2 eller 3 cylinder)

Rekommendera Poster

Gäst Taxi

Hej, Jag undrar om ni har några råd/synpunkter vad gäller val av utombordare. Till en minder styrpulpetbåt vill jag köpa en 4-takt utombordare. Båten har rek. motoreffekt 25-30Hk (och väger 250Kg). Farten är inte så väldigt viktigt för mig. Ska jag endå köpa den dyrare (5000 sek extra) och mycket tyngre 3-cylinder som drar mer bränsle eller inte? Försäljaren tycker att 30hk är bättre p.g.a. lungnare gång vid trolling. Är det värt det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 2-taktarna är det ivarjefall stor skillnad mellan 2 och 3 cylindrar. Som du säger, jämnare gång, bättre styrka från lågt varv... Sen är det ju upp till dig att avgöra vad du behöver! Varför skulle 3 cylinders motorn dra mer soppa än en med 2? Det är ju samma cylindervolym ändå om det är lika effekt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Jag hade satsat på den trecylindriga, jämnare gång som sagt och behöver nödvändigtvis inte dra mer soppa. Den lilla viktskillnaden (15 kg?) har säkert ingen större betydelse. Vad är det för motor du kollar på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på vikten! Det var ju inte så värst länge sedan det var på tapeten i en båttidning: Båtarna är helt enkelt inte tänkta för den rätt stora viktökning en 4-taktare innebär gämfört med en 2-taktare. Tittade själv efter 4-takts 30 och 40 för ett par år sedan. Då var det enda alternativet (för mig) Hondas 30 som var någorlunda anständig vad gäller vikten - 70 kg vill jag minnas. Har båten rek max 25 hk är den ju inte tänkt för mer än c:a 50 kg på akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...