Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Sandgrens

Konstigt beteende på Mercury 30 HK

Rekommendera Poster

Halloj!

Har en mercury 30 elo -02 hemma som sitter på min  ryds 480 rsi.

När vi skulle ta upp båten i höstas så körde jag den själv till upptagningsrampen. Så ingen annan märkte vad som hände.

Så, när jag var på väg dit så gasade jag upp till planing (knappt med den båten dock) och drog sedan ner lite på gasen. Men när jag drar ner på gasen (som var väldigt lite) så går den ner från ca 23 knop till ca 10 knop. Jag förstod inte varför och gasade lite lite för att se vad som var fel, men bara att trycka fram gasen 1 cm gjorde att den körde full gas. Så jag drog ner lite och då gick den ner till 10 knop, igen. Så här höll jag på tills jag kom fram då jag inte ville köra full gas i såpass grov sjö.

Vad tror ni är problemet?

Sandgrens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten gått annorlunda förut?

Ofta är det inte mycket man behöver vrida ner gasen för att båten ska tappa sitt planingsläge och gå ner i vad man kallar deplacementsfart. Speciellt om motorn är lite för klen för båten. Att ta sig upp ur detta kräver ofta ganska mycket mer kraft och när man kommer upp i planing brukar man kunna dra av på gasen lite och ändå hålla konstant fart. Kanske var det så att du i den grova sjön inte kunde hålla planingsfart och att du drog ner lite för mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Christer, det skulle kunna ha varit problemet men, så lite som jag nuddade gasen kan det inte ha hänt så mycket med farten. Kanske borde lämna in den på en titt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...