zoorg 2 Postad 14 Mars , 2015 Äger en Ryds 480 RSI -03 där det nu sitter en Mariner (Mercury) 30HK 2-takt -03. Tänkte byta till en sprillans motor på 30HK då den bara är godkänd för det. Har googlat runt på olika märken och behöver tips från erfarna. Det jag tittar mest på är vikt, den nuvarande är 58kg vilket man inte kommer få få en ny 4-taktare. Vad jag läst är Suzuki bäst men inte när det kommer till service, då är den sämst = sjukt hög kostnad. Måste lämna in den redan efter 20tim sedan 100tim eller varje år så den går bort. Var sugen på en Evinrude e-tec men hört så mycket negativt plus att det finns ingen som kan göra service där båten ligger (Hudiksvall) så det står mellan Honda, Yamaha och Mercury. Någon som har erfarenhet av en ny 30HK 4-takt? Skål! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 15 Mars , 2015 ZoorgJag har oxå tittat på en modern 30 hästare och har dragit följande slutsatser...Honda e nog en bra motor, men den har FÖRGASARE år 2015....Varför detta? Kan säkert funka Ok, men alla andra har ju insprutning med enklare startmoment etc. 77 Kg torrvikt. Yamaha är väl världens största tillverkare. Motorer av hög klass så länge jag kan minnas. Men 30 hästaren väger 98 Kg....Pga av det är en nertrimmad 40 Hp. Enormt tung!!!!! Suzuki 30 är en kanonfin motor tror jag. Väger 74 Kg. Vad det gäller servicen på en 30 Hp så är det ju nåt som är mycket enkelt att göra själv, eller med hjälp av nån i omgivningen. Lite byte av oljor och filter och borde inte ta mer än en timme. Dock måste den väl lämnas in under garantitiden. Tohatsu har du inte nämnt. Dom har en fin 30 hästare med bränsleinsprutning som väger 71 Kg. 3 cylindrig motor. Jag tittade noga på Tohatsun på båtbässan, och jag tycker den ser fin och välbyggd ut. Det är min favoritmotor!! Det enda negativa jag kan säga om Tohatsu är att jag har en liten 9,8, och den är tyvärr ganska kraftlös, samt har faktiskt gått sönder ett par gånger genom åren. Har oxå sett att Tohatsu säljs på nåt slags "gråmarknad" i Sverige till mycket attraktiva priser. (egenimport??) Dock kanske det inte är nåt för dig om du inte mekar själv etc... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 15 Mars , 2015 Tohatsu är bra, allt annat är gamalt skrock. Med dagens konkurens har dom inte råd att bygga dåliga motorer. Prisvärda maskiner Som funkar minst lika bra som andra märken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sandgrens 8 Postad 15 Mars , 2015 (redigerade) Hej! Jag har en likadan båt som dig med den 30 hästars. Enligt mig är det för klent om man är 2 pers och mer med lite fiskegrjor etc. Om jag skulle satsa på ny motor till min båt skulle jag gå på evinrudes 40 hk e-tec. Dock väger den 109 kilo men du har 10 extra hk. Annars på 30 hk är tohatsu'n fin och lätt. Sen om man köper yamahan på 30 hk som är nertrimmad och väger 98 kilo har jag för mig, så kan man ta bort spärren så du får en 40 hästars. Sandgrens Edit: Många som äger 480 rsi byter till 40 hästars utan några problem alls. Redigerad 15 Mars , 2015 av Sandgrens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 15 Mars , 2015 (redigerade) Evinrude E-tec fungerar väldigt bra enl oberoende verkstäder jag pratat med. Jag stod i samma funderingar. Det som även är bra är vikten. En 30hk väger 66kg samt har ett service intervall på 3år och 5års garanti, vinterkonservering sköter den själv. De hade vissa problem runt 2003 men de är borta nu. Sen finns det alltid folk som försöker svärta ner olika märken iof. Jag beställde en Evinrude med ett leende på läpparna. Redigerad 15 Mars , 2015 av Axelvevaxel 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zoorg 2 Postad 15 Mars , 2015 Tack för alla kloka svar. Får fundera lite mer. Lutar åt Evinrude eller så blir det en Yamaha pga att en firma i närheten av där jag har båten ingår montering i priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zoorg 2 Postad 15 Mars , 2015 (redigerade) Hej! Jag har en likadan båt som dig med den 30 hästars. Enligt mig är det för klent om man är 2 pers och mer med lite fiskegrjor etc. Om jag skulle satsa på ny motor till min båt skulle jag gå på evinrudes 40 hk e-tec. Dock väger den 109 kilo men du har 10 extra hk. Annars på 30 hk är tohatsu'n fin och lätt. Sen om man köper yamahan på 30 hk som är nertrimmad och väger 98 kilo har jag för mig, så kan man ta bort spärren så du får en 40 hästars. Sandgrens Edit: Många som äger 480 rsi byter till 40 hästars utan några problem alls. Ok. Tack för info. Hur tar man bort spärren :-) Redigerad 15 Mars , 2015 av zoorg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 16 Mars , 2015 Jag har en likanande RYDS 480S från 1995 och jag satte dit 40 hk Tohatsu för 8 år sedan och det funkar hur bra som helst. Min Tohatsu är i å för sig den sista årgången av förgasartvåtaktare, men det finns motsvarande med insprutning idag. RYDS 480 funkar hur bra som helt med 40 hk, maxfarten blir inte mer än 26/27 knop. Däremot blit det mycket bättre acceleration och helt annan bärighet med flera personer ombord. Kolla dock med försäkringsbolaget, årsmodell 1995 var inga problem att försäkra med 40 hk, de såldes ganska vanligt med 40 hk på den tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeLundgren 1 Postad 18 Mars , 2015 Evinride Etec..... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zoorg 2 Postad 19 Mars , 2015 Här är en film från i somras med båten. http://youtu.be/heFgz4eJYL8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 20 Mars , 2015 (redigerade) Om ditt försäkringsbolag inte accepterar mer än 30 hk rekommenderar jag definitivt Yamaha. Den har 747 cm³ jämfört med konkurrenterna som ligger runt 500 cm³. Du får betydligt bättre vridmoment på låga varv, och den extra vikten klarar din båt utan problem! Suzuki är åtminstone sämst på pappret vad gäller vridmoment med sina ynka 490 cm³. Redigerad 20 Mars , 2015 av Sardaukar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zoorg 2 Postad 20 Mars , 2015 Ok, tack. Får nog bli en Yamaha. Eller så köper jag en ny båt. Har inte bestämt mig än Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser