sandgrund 0 Postad 14 Mars , 2015 Har idag en ryds 510 gti med en mercury 80hk. Den är från -07 och nu är jag lite sugen på en nyare japansk motor. De säljs ju med Honda 80hk nya idag. Men då jag inte gillar körställningen i den nya 510 gti så vill jag behålla min båt och bara byta motorn. Vad tror ni det skulle gå på, alltså mellanskillnaden plus arbetskostanden för att montera den nya motorn? Kanske någon här som bytt upp sig på motorfronten och har lite tips att dela med sig av.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 14 Mars , 2015 Jag vill verkligen inte vara en tråkig bakåtsträvare men jag blir så nyfiken; vad vill du få ut av en ett par år nyare motor med likvärdig effekt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 14 Mars , 2015 Har inte gjort något liknade byte, men en ny 80 hk går på ca 90K. Har ingen koll på vad en begagnad kan vara värd, men ca 50K gissar jag på att mellanskillnaden kan hamna på - någon som har bättre koll? Vilken motor som ska på finns det säker många olika åsikter om, men just Mercury har i år kommit med nya motorer 80-115 hk som verkar bra. Bjaervens fråga är intressant, dvs vad du får ut mer av ett motorbyte av en 8 år gammal motor? Men å andra sidan så med ett ägarperspektiv på ca 8 år till om båten är i bra skick, kanske delar av den kostnaden kan räknas hem samt att en ny motor kan vara bättre prestanda/gångmässigt (?). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 14 Mars , 2015 Jag är inte helt nöjd men nuvarande motor vad gäller ljud. En på jobbet bytte sin mercury till en japan och den gick betydligt tystare. Den har krånglat en del under åren och en ny motor har ju garanti i 5 år. Eller ska man kanske satsa på en suzuki 90 hk? Men 80hk är ju max vad båten är godkänd för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 14 Mars , 2015 Det är skillnad på 80 hk och 80 hk, vissa kan vara trimmade mindre motorer medan andra strypta 115/100 hästare. Får du tag på en motor som även finns som 115/100 hk så kommer den förhoppningsvis att går tyst (och länge). Och helst japansk kvalité . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 14 Mars , 2015 Jag kör en 90 hk Suzuki på en liknade båt som din, har ca 80 drifttimmar på en och en halv säsong och har inget att klaga på, tvärtom bränslesnål, inga avgaser och startar i alla väder. Jag valde Suzuki pga av vikten på 155 kg, tror att skillnaden mellan 70- 90 hk bara är just hk antalet. Mycket tyst på lågvarv, men hade hoppas på en lägre ljudnivå på högre varv, men vet inte om Yamaha och Honda är bättre i den disciplinen (?) - någon som har mer info? Kan tänka mig att det bara är att höra med försäkringsbolaget om + 10 hk är OK, om du är intresserad. Stark är den iaf, funderar på en stålpropp för att få tag på kraften på högre varv. Aluminiumproppen ska jag behålla vid fisket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 14 Mars , 2015 Nu är ju mercuryn en strypt 115hk men den har ju en del ojlud för sig ändå. Har haft inne den på verkstad och de säger att det inte är något som man kan göra något åt. Alla jag pratat med som är erfarna båtägare säger att man ska satsa på japanare istället Men kanske är onödiga pengar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 14 Mars , 2015 Att göra ett byte kostar alltid pengar, hur mycket det är värt bestämmer vi alltid själva. Jag hade mer fokuserat på vikt, gångkultur och ny teknik om ett byte var aktuellt. Risig motor, så är det hela i ett annat perspektiv. Om min gissning på 50 K är rätt så ska det slås ut på förväntat upplevt mervärde och andrahandsvärde. Detta i jämförelse med vad totalkostanden är på den tidsperiod man tänker behålla ekipaget - om det går att göra den uppskattningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser