Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
Garpen61

Lite problem med växling - möjlig lösning

Rekommendera Poster

Alfa one gen 1 drev och haft det lite besvärligt att få ur växlarna.

Trög vajer har alla sagt. Plockade bort drevet idag och kände på vajern och den går riktigt lätt, kollade grejerna där bak och jag tror att det som gör det trögt är axeln som går ner genom "drevfästet" tog loss och gjorde ren den och det verkar gå lättare.

Vad tror ni kan det vara problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen switchen på växelbryggan som behöver justeras eller möjligen att inkopplingen av den är glapp någonstans. Funktionen på switchen är att den ska stänga av tändningen till motorn under en bråkdels sekund när man ska lägga ur växeln. (Men absolut inte när man ska lägga i växeln som en del tror.)

Det finns filmer på YouTube som beskriver hur justeringen ska gå till.

Det som brukar hända om wiren går trögt, (tex för att den är utsliten eller för att man klantat sig genom att smörja in den med fett), är att switchen bryter även när man ska lägga i växeln. Då brukar motorn tjuvstanna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Switchen funkar som den ska, men nånting i "överföringen" har gått trögt, allt är justerat till perfektion men det är i alla fall besvärligt att FÅ UR växlarna (som jag skrev).

Min fråga var om felet kan vara att det går trögt vid beskriven axel, eftersom vajern funkar perfekt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det var fel i övre wire eller i axeln i sköld eller drev så borde det väl gå trögt både att växla ur och i? Har du kollat att det inte är reglaget det är fel på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp, det funkar...

Detta var en fråga om det kan vara ett möjligt fel, för det känns onödigt att byta en (som jag tror) fungerande vajer, eller ska jag göra det i alla fall, när det ändå är isär?

Jag har jämfört med den nya vajern som jag packade upp nyss och den känns nästan trögare (marginellt) än den gamla.

En rutinerad mek sa till mig attt man nästan ska kunna blåsa på vajern, så lätt ska den gå, och då tyckte jag att axeln gick förhållandevis trögt.

Hur ska axeln smörjas/fettas in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min axel i skölden går hur lätt som helst. Smord med lite fett i bronsbussningen men jag vet inte om det egentligen ska behövas. Är o-ringen i bussningen hel? Man får inte glömma gänglåsning till skruven som håller armen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O-ringen?

Är det blått mercruiserfett?

När jag plockade isär var fettet mer beiget.

Gänglåsning? Är det ståltråden du menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med den nya armen följde en skruv med blå gänglåsning, är det den du refererar till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska sitta en tätning i/vid bussningen. Vet faktiskt inte exakt hur den ser ut eftersom jag inte haft isär min själv.

Jag menar armen som sitter på axeln som i sin tur går ner genom bussningen.  Enligt min manual ska skruven som håller den den låsas med Loctite.

Vilket fett du använder spelar nog ingen roll så länge det är marinfett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En plastbricka under armen hittade jag, men ingen o-ring, Ta gärna en bild på manualen och lägg upp, det ju kanske vara problemet jag har?

Står det vad axeln heter på engelska i manualen?

Fettet som var där var segt som tuggummi så det var säkert fel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värt att notera är att funktionen med att bryta tändningen med mikrobrytaren endast är vid urkoppling av växel och inte när växeln skall i som vissa i tråden verkar tro

Om inte mikrobrytare mm fungerar så blir det krångel med att få ur växeln pga vridmoment och klokoppling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem i tråden är det som tror det? Jag har läst hela tråden en gång till utan att hitta detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem i tråden är det som tror det? Jag har läst hela tråden en gång till utan att hitta detta.

Tja du det kan man fråga sig  :D

Tyckte jag läste det men det står ju precis tvärtom. Jag som snurrat till det rejält. Sorry  :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Switchen funkar som den ska, men nånting i "överföringen" har gått trögt, allt är justerat till perfektion men det är i alla fall besvärligt att FÅ UR växlarna (som jag skrev).

Min fråga var om felet kan vara att det går trögt vid beskriven axel, eftersom vajern funkar perfekt...

Jag tar tillbaks att switchen är felfri. Den iofs justerad och sladdarna sitter där de ska och är inte ärgade eller glapp.

Så jag har beställt en http://drev.se/produkter/864363a1och ska sätta dit den. Nu jäklar ska det funka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...