Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Ronsson74

Ytterligare en fråga om axeltätning och packboxar.

Rekommendera Poster

Hej alla båtvänner.

 

Hade förra året problem med att det tog in mer och mer vatten upp via axeltätningen i båten (En Nimbus26.

Jag har en vaxfläta med fettpress. för att få det nästan tätt var jag tvungen att dra åt tätningen

ganska hårt, då steg värmeutvecklingen så pass att fettet började koka och jag blev rädd att 

axeln skulle ta skada så jag lättade på trycket och fick länsa hela tiden.

 

Nu har jag dragit ur axeln (som verkar ha klarat sig fint), och det visade sig att cutless lagret var mer än lovligt slut och så även packboxarna (det satt två) mot axelhylsan. dessa håller jag nu på att byta.

 

Men nu till själva frågan.

jag är inne på att byta till en Black Jack inne i båten, och vad jag förstår så har den ett vattensmort lager Typ ett cutless. Betyder det att jag inte skall montera packboxarna vid cutless i aktern för att det skall komma upp tillräckligt med vatten till Black Jacken? Eller skall jag ha boxar i båda ändar?

 

Jag vet att många förespråkar den gamla hederliga tätningen ved fläta, men en ny fläta kostar ju nästan lika mycket som en Black Jack. och klantar jag mig vid tillskärning och montering av en ny fläta (vilket är troligt) så blir det alternativet mycket dyrare. 

 

Jag hoppas jag varit nog ytlig i min frågeställning.

 

MVH// Ronnie

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft radialtätningar (packboxar) i hylsröret så förstår jag att du har haft problem med din gland tätning, den ska ha vatten för kylning liksom Black jacken.

 

Black Jack är en bra tätning i förhållande till sitt pris, finns dyrare och obetydligt bättre tätningar.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodar att det är ett sånt där lager som är som en gummi/plast- hylsa.

Ena änden av den måste hur som helst vara i kontakt med vatten annars fungerar den inte.

Innan man startar när man sjösatt så måste man klämma, rätt trögt, på den några gånger så man suger in vatten i den. "Pumpa" tills det läcker ut i andra änden.

Hade ett sånt lager i min Scampi, funkade klockrent.

Minns inte riktigt hur och exakt var det lagret satt men misstänker att det fungerade som lager/ tätning närmast propellern. Hade nog två "riktiga" lager mellan det och backslaget.

så... själva lagret fungerade nog som packbox ut mot sjön.

Ska kolla om jag träffar han som har den båten nuförtiden, brygg-granne.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på att byta till PSS eftersom hylsröret är 70 mm och Black Jack verkar bara finnas till 60 mm. För PSS är det olika montering beroende på hur fort båten går. Vid deplacementfart kommer smörjvattnet utifrån men vid planing ska man ta vattnet från sjövattenkylningen så att det trycks in i packboxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att jag som novis har missat helt i vad saker heter. jag försöker lägga upp en bild. stora "hylsan" skall sitta på båten, längst till vänster satt två stycken lager/packboxar likadana som de två nedre på bilden. det gamla cutless sitter kvar som man kan se och bredvid står det nya som skall sättas i. De två runda lagren kallade jag packbox men det kanske är helt fel. det är någon form av fjäderbelastad läpptätning.

är det fel att ersätta de som jag plockat ur oavsett om jag byter axeltätningen uppe i båten eller inte?

Det blir ju väldigt öppet upp i axelröret utan.

 

MVH /Ronnie

post-102894-0-36106200-1426348263_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ska försöka reda ut detta.

 

De två sakerna på plastpåsen är "radialtätningar"( vissa kallar dom packboxar, stefatätningar eller någon annan lokal benämning), jag har mycket svårt att tänka mig att dom ska vara där, säkert någon tidigare tidigare ägare som inte känt till hur man ska justera glanden i din tätning som monterat dom mot bättre vetande.

 

Ja det ska vara väldigt öppet i hylsröret upp mot tätningen inne i båten, oberoende om du har glandtätning, tätning med radialtätningar lika de på din bild eller av typen Black Jack, alla dessa är belägna inne i båten.

 

Hoppas att detta har rätat ut dina frågetecken.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Kalle här ovan. Axelns tätning är vattenkyld hur du än gör tätningen.

 

Det finns andra typer, helt täta alternativt oljesmorda tätningar men det finns ingen anledning för dig att byta princip - då får du byta o bygga om mer ( plus kolla att axeln är cirkulär utan skada )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att jag som novis har missat helt i vad saker heter. jag försöker lägga upp en bild. stora "hylsan" skall sitta på båten, längst till vänster satt två stycken lager/packboxar likadana som de två nedre på bilden. det gamla cutless sitter kvar som man kan se och bredvid står det nya som skall sättas i. De två runda lagren kallade jag packbox men det kanske är helt fel. det är någon form av fjäderbelastad läpptätning.

är det fel att ersätta de som jag plockat ur oavsett om jag byter axeltätningen uppe i båten eller inte?

Det blir ju väldigt öppet upp i axelröret utan.

 

MVH /Ronnie

Stävlagret du har är lite speciellt. Jag har bara sett det på just Nimbus 26. Radialtätningarna är den enda tätningen. Det ska alltså inte sitta någon tätning i framkant på hylsröret. Det ska också sitta en O-ring i spåret på lagerhållaren. Anslutningen mot röret är "Sfärisk". Som en kula och kulskål, detta för att lagret ska riktas upp mot axeln. Skruvarna ska inte dras jättehårt, utan bara så att lagerhållaren sitter fast mot röret. Jag vill minnas att skruvarna låses med låstråd. Den här konstruktionen fungerar, men man måste byta tätningsringarna ibland, då tätningsringarnas hölje rostar med tiden. När man köper radialtätningar i en maskinaffär, måste man köpa rostfria fjädrar till dem. Smörj in tätningsringarna ordentligt med propelleraxelfett vid monteringen. Om du vill montera en invändig axeltätning bör du köpa en med vattenanslutning då ditt stävlager inte har de skopor som vanliga lager har. Dessa är till för att vatten ska tryckas in, och cirkulera i hylsröret. Då ska du inte montera tätningsringarna i stävlagret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på min Nimbus 26 från 1974 finns det inget hylsrör som går hela vägen, utan det är två korta rörbitar i varje ände, det syns tydligt när man tagit bort propelleraxeln och allt fett som samlats i det "stora" utrymme som är mellan axel lagringarna. Det sitter också ett dräneringshål på babords sida som dränerar detta utrymme. Har ni rör hela vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tröttnade på min fettsmorda, men med packboxar (ej talg/fläta) och monterade en PSS, vattensmord (grafit/rostfri ring).

Ångrar det inte en sekund, och förstår ärligt talat inte varför de andra fortfarande finns kvar och används, i synnerhet när det är lite grövre axlar och större grejor. Underhållsfri, inget läckage och krävde bara en liten ombyggnad (nippel på kylvattenslingan för att få lite vatten till smörjningen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tröttnade på min fettsmorda, men med packboxar (ej talg/fläta) och monterade en PSS, vattensmord (grafit/rostfri ring).

Ångrar det inte en sekund, och förstår ärligt talat inte varför de andra fortfarande finns kvar och används, i synnerhet när det är lite grövre axlar och större grejor. Underhållsfri, inget läckage och krävde bara en liten ombyggnad (nippel på kylvattenslingan för att få lite vatten till smörjningen).

 

Har samma erfarenhet , inga problem och aldrig en droppe i kölsvinet. Kräver dock helt hylsrör och rätt sorts stävlagerhållare vilket TS inte verkar ha.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...