Bobjo 0 Postad 14 Mars , 2015 Hej Finns det någon i Stockholmstrakten, Sollentuna som är duktig på att laga glasfiber? Jag skulle vilja att någon tittar på skadan och tipsar om hur man lagar. Tror att jag kan göra jobbet själv, men skadan ligger under relingslisten och ska hålla för fästet av relingen. Vore väldigt tacksam för hjälp. Betalar givetvis en rimlig ersättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Mars , 2015 Har du några bilder!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobjo 0 Postad 15 Mars , 2015 Hej Har några inte så bra bilder, men man kan kanske se ungefär hur det är. Det är ett par fästen som är skadade. Här är en länk till bilder. https://carousel.dropbox.com/photos/cc/LO80DWLrMiiQ4Pv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobjo 0 Postad 15 Mars , 2015 Mer bilder. https://carousel.dropbox.com/photos/cc/xMVWnlFqfZaFUjZ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Mars , 2015 (redigerade) Det är naturligtvis lättare när man ser ett objekt i verkligheten. Har visserligen varit i Stockholmstrakten väldigt mycket de senaste månaderna, men det blir nog inte i nån större utsträckning under våren. Hoppas du hittar nån som kan hjälpa dig på närmare håll. Jag förmodar att det som blir synligt efter reparationen blir på bägge sidor om matågsfötterna. Rent spontant måste relingslisten/avbärarlisten bort. Sen måste man slipa bort allt löst. Jag skulle dessutom slipat bort all gelcoat minst 5 cm runt skadan. Försökte göra en skiss men jag vet inte vad som hänt med min dator. Det är nästan omöjligt att få pekaren i Paint att lyda. Den rundade fyrkanten till vänster skall föreställa relingskanten det som sticker ut till höger är däcket. Jag skulle slipa ner gelcoaten till en knapp cm från däcket. På skissen lyckades jag sudda bort en bit av linjen närmast däcket och markerat avslutningen. Viss skada måste man alltid göra när man skall reparera, men man skall göra så lite skada som det överhuvud taget är möjligt. Man skall ju återställa det som skadats. Sen får man slipa bort så mycket laminat att man får plats att laminera dit nytt material. För just den är urslipningen hade jag tagit min Dremel Toppslip. Vid ett tillfälle när jag slipat slut på alla de slipstiften de hade på den lokala järnaffären hade de en konformat slipstift med hårdmetall. Det var inte billigt, men hade jag köpt det från början hade kostnaden för slipstift vid det projektet blivit betydligt mindre än de blev. Håller i jämförelse i evighet och avverkar bra. Nu för tiden använder jag nästan bara det stiftet. http://www.dremeleurope.com/se/sv/strukturtandadehårdmetallfraesar-6024-ocs-c/ För att få den starkaste reparationen, skulle jag laminerat med epoxy och den 300-grams väv som man brukar använda. Man avhänder sig då möjligheten att återställa gecoaten eftersom gelcoat (enligt uppgift) fäster dåligt på epoxylaminat. En möjlighet är ju att måla hela relingslisten med tvåkomponentsfärg för att få det hela enhetligt. Lagar man med polyseter är det bar att försöka få tag på så tunn matta som möjligt. 600-grams, som är den vanligaste jag kan få tag på på hemmaplan är alldeles för tjock för att få att smita till ordentligt i de skarpa svängarna och även 450-grams kan nog va i tjockaste laget. Tror det finns 300 och 225 grams som ytmatta. Har dock aldrig använt den själv. Lagar man med polyester måste man ha nån styv halv mm att lägga i gelcoaten/spacklet. Det svåraste är att få rätt färg. Här hemma har vi ju den fördelen att det finns ett antal som jobbar med plastreparationer och är duktiga att blanda till rätt kulör, bara de har ett prov att blanda efter. Har man den möjligheten kan man ju bryta loss en bit av det trasiga och ha som färgprov. Nåt som kan va viktigt - åtminstone för en kladdpelle som jag - är att täcka in allt som som inte är det direkta arbetsområdet. Speciellt på däcket och på skrovsidan direkt runt skadan. Det viktigaste arbetsredskapet är en räfflad aluminiumroller, som man rollar ur luften ur laminatet med. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-36550/ Stryka på "plasten" kan man göra med en billig pensel. Gott om aceton är en fördel att ha. Viktigt att göra rent aluminiumroller så den inte härdar ihop. Denna syn på din reparation är helt min egen byggt på mångårig erfarenhet av plastarbete på amatörnivå Redigerad 15 Mars , 2015 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2015 hmmmm. "gel coat" eller någon annan färg eller beläggning bör inte ha några problem att fästa på epoxi. jag skulle, innan jag börjar ta bort trasigt material, ta bort stöttan slipa till och spackla så jag får till originalfomen så bra som möjligt (typ som en kosmetisk fuskreparation. På den skulle jag lägga vax och gjuta en enkel plugg. Det funkar fint att göra i gips t.ex.. när allt dåligt är borta kan du vaxa, gelcoata och bygga upp underifrån. Så kan du få reparationen i stort sett osynlig från ovansidan. Det är bara en kosmetisk fråga, funktionen får du ju ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobjo 0 Postad 15 Mars , 2015 Tack för tipsen. Vi får se om jag vågar mig på detta själv eller om jag anlitar en expert. Om det finns någon som vill hjälpa mig mig detta får han/hon gärna komma och titta och ge ett kostnadsförslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser