Eld- 548 Postad 14 Mars , 2015 Jag ska limma fast ett föremål av aluminium på polyester. Vilket lim fungerar? Har försökt med epoxilim men det lossnar efter ett tag, antagligen pga värmerörelser mellan materialen. Jag kommer inte åt att skruva fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 14 Mars , 2015 Sikaflex 291 fäster väl på det mesta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 14 Mars , 2015 Sikaflex 291 fäster väl på det mesta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 14 Mars , 2015 Vilken hållfasthet krävs? Krävs stor hållfasthet varför inte plasta fast skenan? Sikaflex 291 har ok limförmåga och god flexibilitet om det inte krävs stor hållfasthet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Mars , 2015 Hur ser det ut när limfogen lossnat/ gått sönder, är det limmet som brustit eller har det lossnat? Har limmet lämnat rester på någon av materialen? Kan du beskriva det som ska limmas. Vad är det för del? Hur och var ska det användas? Vilka belastningar utsätts det för? (Sol, vind, kemikalier, mekaniska laster, jämn belastning eller intermittent) Hur stora är ytorna som ska limmas? I vilken riktning kommer belastningarna? Ska fogen vara tät? (emot vad) Ska fogen vara övermålningsbar? HAr du någon bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Mars , 2015 (redigerade) Caribic410: Just aluminium tycks vara extra svårt? Tror att det oxiderar ganska bums efter man har slipat, i alla fall har jag sprejmålat och kunnat skrapa bort den torkade färgen med nageln?? :-( Redigerad 14 Mars , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Mars , 2015 JA aluminium kan vara lite kinkigt. Lite beroende på om och vilken ytbehandling som finns. Men aluminium generellt är inte svårare än plast generellt. Flygplansaluminium limmas t.ex. med värmehärdande epoxi som läggs som en tejp och värms ihop, ofta i vakuum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Mars , 2015 Det är en högtalare som limmas fast med hjälp av två aluminium vinklar bakom en sarg. (Det är trångt bakom sargen.) Limmet har lossnat helt från polyestern trots både slipning och avfettning före limning. Det limmade ytorna är cirka 4*4cm * 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Mars , 2015 OK. och limmet sitter kvar i aluminiumet då misstänker jag? Du säger att du både slipar och "avfettar". Använder du något av följande, t-sprit, aceton, bromsrengöring, någon form av "cleaner", efter att du slipat, så får du förmodligen bättre resultat om du endast slipar. Bättre alternativa lim än epoxi, som definitivt fastnar i Polyestern finns. Ingen ide´att jag rabblar upp en massa olika lim-typer eftersom dom ofta känns igen som varumärken utan undrar istället: Har du tillgång till alternativa lim? Vilka lim i så fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Mars , 2015 Det jag har hemma som inte är epoxi är: PVC-lim textillim Kontaktlim av flera olika sorter Cyanoakrylatlim Glaslim benlim Tapetklister också flera sorter PVA-lim PL-400 Sikaflex 291 Diverse olika typer av silikon Latexfog... gänglåsning.. gängtätning... Tror jag fått med det mesta nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 14 Mars , 2015 Ett tips om man ska limma metal med epoxy är att väta ett sandpapper e.d. med epoxy och sedan gnugga mot den ytan som ska limmas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Mars , 2015 Ett tips om man ska limma metal med epoxy är att väta ett sandpapper e.d. med epoxy och sedan gnugga mot den ytan som ska limmas. riktigt. Tvångsvätning kallas metoden mest tillämpig på svårlimmade material. Metaller skapar sällan några vihäftningsproblem dock. Där finns andra saker som kan störa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Mars , 2015 ....Använder du något av följande, t-sprit, aceton, bromsrengöring, någon form av "cleaner", efter att du slipat, så får du förmodligen bättre resultat om du endast slipar. Just den meningen blev litet dubbeltydig, tror du menar... än om du endast slipar? [Aceton brukar ju rekommenderas på båtplast så de övriga alternativen i din uppräkning är nog menat som hyfsade alternativ, inte motsatsen? Betydelsen förmodligen självklar ändå för sakkunniga, men men.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Mars , 2015 Det jag har hemma som inte är epoxi är: PVC-lim textillim Kontaktlim av flera olika sorter Cyanoakrylatlim Glaslim benlim Tapetklister också flera sorter PVA-lim PL-400 Sikaflex 291 Diverse olika typer av silikon Latexfog... gänglåsning.. gängtätning... Tror jag fått med det mesta nu. ok kollar lite på dom du har förm. i morron. Cyanoakrylatet. Har du nåt varumärke, namn , typ ( trög, tunn, med eller utan filler, färg)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Mars , 2015 Cyanoakrylatet är Biltemas, transparent och lättflytande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Mars , 2015 @Thomas-1: Jag tolkade meningen precis tvärtom... Jag har använt aceton. Ska jag låta bli det och bara slipa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 18 Postad 14 Mars , 2015 Kan du inte borra ett hål i ena aluminiumplåten, skuva i en skruv bakom sargen, och sedan hänga upp högtalaren på den. I så fall funkar det säkert med sika som lim för att hålla den på plats. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2015 (redigerade) @Thomas-1: Jag tolkade meningen precis tvärtom... Jag har använt aceton. Ska jag låta bli det och bara slipa? Riktigt! det skulle kanske ha kunnat fungera om du struntat i acetonen och bara gjort rent mekaniskt. Epoxin skulle förmodligen inte fästa i polyestern ändå. Polyester finns i fler varianter och dessutom både som härd och som termoplast.. Dina lim! Två av dina lim bör fastna bra i polyestern. Sikaflexlimmet (Polyuretanlim) och cyanoakrylatlimmet. Om polyestern är den mest besvärliga typen kan det vara endast cyanoakrylatlimmet som fastnar. Testa såhär: Gör rent en yta av polyestern, slipa helst med slipnylon om du har (mest kända fabrikat är nog Scotch Brite och finns vanligast terrakottafärgade eller grå, som den gröna sidan på tvättsvamp ungefär) Alternativt fin slipduk, ofta kallad smägelduk alternativt vädiskad vass kniv som du skrapar rent ytan med DEt behöver inte bli skrovligt eller repigt utan RENT. Pilla inte med fingrarna och tvätta inte med något "cleanervariant" om du inte har ren alkohol typ isopropanol eller liknande. Lägg ett par små droppar Sika och ett par små droppar cyanoakrylatlim på den rengjorda ytan. Om du har en aktivator till cyanoakrylatlimmet så kan du ge en dusch över dropparna, om inte kan du limma fast nåt glättat papper, visitkort eller dyligt. Låt limmerna härda, över natten, det tar längst tid för sikan, Du kan dimma på lite vatten för att ssnabba på. även lite värme snabbar på härdningsförloppet. Har du tid kan du låta testet ligga några dagar. Börja med att försök bryta loss sika-limmet. om limmet går sönder och lämnar rest på plasten är saken klar, då limmar du med det limmet och det kommer hålla for ever. Hänsyn taget till relativt lång härdningstid, kan ta ett par dygn till färdigt.. Om ednast CA-limmet sitter... puh.. DEt limmet i sig kommer inte att fungera 100%, det skulle fungera med lite modifierade CA-lim.. Skaffa ett tunnt limbart gummimaterial typ EPDM eller liknande. Klipp lagom bitar, gör rent med tvättpulver och vatten, slipa gärna den rena ytan för att få bort ev mjukgörare, släppmedel som inte gått att tvätta bort. Limma ihop med gummi emellan, blir fullt hanterbart på några minuter, väldigt starkt på en halvtimme, full styrka ca. ett dygn. kommer att hålla. PS: om det mot förmodan är den ovanliga typ av polyester där inte ens CA-limmet fäster, hör av dej så löser vi det :DS Redigerad 15 Mars , 2015 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2015 ....Använder du något av följande, t-sprit, aceton, bromsrengöring, någon form av "cleaner", efter att du slipat, så får du förmodligen bättre resultat om du endast slipar. Just den meningen blev litet dubbeltydig, tror du menar... än om du endast slipar? [Aceton brukar ju rekommenderas på båtplast så de övriga alternativen i din uppräkning är nog menat som hyfsade alternativ, inte motsatsen? Betydelsen förmodligen självklar ändå för sakkunniga, men men.] Nejdå, jag menar att han ska låta bli att använda aceton, eller något annat av dom "vanligen använda" Rengöringsmedlet ska göra rent (ta bort beläggningar) inte skada, lösa upp eller lämna rester. Några jättevanliga fel man gör när man tror man gör rent Egentligen är det inte limmet som fastnar utan materialet som drar limmet till sig. Hur stark förmåga materialet har att dra limmet till sig beror bl.a. på ytspänningsskillnad mellan lim och materialet som ska limmas. Om materialet har mycket högre ytspänning (styrka att dra till sig lim) än limmet, så kan ytan vara ganska skitig och du lyckas ändå. om skillnaden, kraften, är liten så är det mer noga att det verkligen är rent. (materialet orkar inte dra limmet genom föroreningar) Nästan alla typiska rengöringsmedel man använder för att få bort synlig skit lämnar antingen rester och eller påverkar, löser upp material. Egentligen har du tre bästa metoder att göra rent, nedan i typ bästavalsordning: Kolsyreisblästring (på plaster) kvartsandblästring (metaller) tvättpulver som inte lämnar glansmedel eller andra rester löses upp i och sköljs med rent vatten ren alkohol typ isopropanol. Den slutliga rengöringen, förutom efter blästring, görs mekaniskt, slipnylon, slipduk (detta är bara för att få bort förorening som inte gått att tvätta bort, inte för att "rugga" ytan är garanterat tillräckligt ojämn ändå) oftast räcker rengöring utan mekanisk bearbetning. I vissa specifika fall kan du ha nytta av en sk. washprimer med vilken du lurar limmet att fastna genom lite manipulering av ytspänningsförhållande (på dom material som är limbara utan har det nästan alltid en negativ effekt) Dom vanligaste fel medel, som i många fall inte spelar någon roll men i lite kritiska fall kan göra att en relativt enkel limning blir omöjlig, vanlighetsordning ungefär: T-sprit, bromsrengöring (finns massa fabrikat) cleaners (typen elektronikrengöring) aceton eller andra typer av thinners någon form av primer (som ofta kan användas för att få vissa typer av olimbara material limbara) Inga regler utan undantag... såklart, varför ska man alltid kunna göra likadant. Ex. bilindustri, där används en typ av olja, fungerar som rostskydd och som ingående komponent i limmet. Tvättar du bort den beläggningen så fungerar inte limmet 100% Båt- och annan tillverkning där man använder t.ex. härdpolyester, epoxi mm. Där använder man aceton eller liknande lösningsmedel som rengöring/ förbehandling. Man löser bl.a. upp ohärdad polyester/ epoxi som finns på ytan vilket ger fördelar i den fortsatta limningsprocessen, lamineringen. PVC limmet i "elds" lista, är egentligen (förmodligen, det finns andra typer ex cyanoakrylat fungerar utmärkt) ett lösningsmedel som löser upp PVC och man limmar med den upplösta plasten. Ibland löser man upp PVC plast som åxå används som lim på just PVC (den metoden har både fördelar och nackdelar och fördelar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 15 Mars , 2015 Nu är detta ett båtforum så jag menar givetvis glasfiberarmerad härdpolyester gissningsvis är det topcoat på ytan. Då måste det väl ändå vara bra med aceton för att få bort vaxet som därmed borde finnas i ytan? (Om det nu finns någon kvar efter 40 år.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 15 Mars , 2015 Tec-7 eller om du vill ha en glasklar limfog så Trans-7. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2015 Nu är detta ett båtforum så jag menar givetvis glasfiberarmerad härdpolyester gissningsvis är det topcoat på ytan. Då måste det väl ändå vara bra med aceton för att få bort vaxet som därmed borde finnas i ytan? (Om det nu finns någon kvar efter 40 år.) Om det finns rester som du kan lösa med aceton så kan det givetvis vara bra. När du gjort det tvätta med tvättpulver, typ ajax eller liknande, diskmedel kan gå. Skölj ordentligt med vatten. Slipa bort resten. Alternativt bara slipa, (anledningen att man tvättar är egentligen för att du inte ska slipa ner en massa skit i ytan) borsta bort dammet med ren borste eller skölj med vatten. Då är sannolikheten nära 100% att du kan limma dina detaljer med den "SIka" PU- som du har. Tänk på härdningstiden. Om du gör det lilla tvidhäftningstestet kan du ju lägga dit en klick epoxi åxå. dom limrester du får kvar efter testet skrapar du bara bort sen. HAr du tillgång till en yta, någonstans där det inte spelar någon roll, inte syns o.s.v. som är samma som det du ska limma mot så kan det ju vara praktiskt att göra ev. test där isf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2015 Tec-7 eller om du vill ha en glasklar limfog så Trans-7. Tech 7... ser jag är just MS-polymer, som finns i lite olika utföranden, hårdheter och varierande trögflutenhet. Lite ev. onyttigt dravvel men kan vara bra att använda när du ska nåta om teakdäcket. Finns många fördelar med MS-polymer (Modifierad SIlikon Polymer) jämfört mot t.ex. PU- lim. (Poly Uretan) Exempelvis bättre uv-beständighet, inget isocyanat mm. En del limningar på lite mer lågenergimaterial blir bättre än PU, annars är dom relativt lika tekniskt sett. Jag föredrar i de flesta fall åxå MS- polymer före PU. Många båttillverkare och även biltillverkare, där rutor är en del av den bärande konstruktionen och kräver rätt mycket testande, krockprov mm. innan man byter, har gått över till MS-P. Inte den typen av silikon som får lackeringsfriman att SKRIIIKA. Ordet Silikon från kisel... och det finns i massor av olika fomer. MS- polymer är övermålningsbar, bäst vått i vått. Finns många varumärken och namn på produkttypen, men inte jättemånga tillverkare av basprodukten, det största i Europa finns Söder om Tyskland. Svensk tillverkare bl.a. Casco, som tillverkar bl.a. till de leverantörer som säljer produkten med dom här glasblocksystemen, i bygghanden som många känner igen, där man limmar plastskena och glasblock. Några av dom vanligaste, inom industrin och storförbrukning i Sverige, varumärken är nog DANA- lim, fix- all, Casco. De flesta levererar produkter av fin och jämn kvalisort och det finns lite special- produkter som är ytterligare något modifierade. Produkttypen går att få även i såpass tunnflytande form att den är sprutbar med kraftig färgspruta och i 2-komp utförande för snabb härdning. Finns att få tag på i stort sett alla byggkedjor mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hultan83 0 Postad 15 Mars , 2015 Använd maxibond eller high grip Finns inget bättre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2015 Använd maxibond eller high grip Finns inget bättre! Ja just, Maxi Bond och High Grip är åxå några av alla kompetenta MS-polymerer. Men av de lim du radat upp "Eld" så är det PU-limet (Sikan) som enskild produkt det som fungerar såvida du får vidhäftning. Om du råkar ha en MSP skräpandes nånstans så, testa vidhäftning först och limma med det om det fungerar. Tekniskt sett kommer du inte märka nån större skillnad mellan det och PU-limmet eftersom limfogen sannolikt inte är i direkt solljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser