Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Caribic410

Säkerhetslina "stay jack"

Rekommendera Poster

Tänker ev. segla på större och i mer oroliga vatten än inomskärs, har även i minne en resa i hög sjö vi gjorde till gotska sandön förr förra sommaren... Flytväst i all ära men att inte hamna i sjön känns mer prio.

 

Jag har ett gäng säkerhetsselar. I selen krokar man fast en hake som har två några dm. långa stroppar med hake i ändan. Dom ska väl förmodligen användas så att minst en hake alltid sitter fast i båten.

 

Säkerhetslina... Har förstått att man kan ha en platt, ungefär som en ankarlina, fast förankrad från för till akter över hela båtens längd.

 

Jag har tänkt mej att ha en som går från fören babordsväg om masten till styrbord sida någonstans i eller akter om sittbrunnen och en som går på andra sidan masten... Jag vill ju inte att det ska bli så slakt att man ska kunna ramla över mantågen.

 

Nån som har tips, bilder, funderingar kring hur lösa detta i praktiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Platta jackstays är för att man inte ska stå på öronen om de vore runda linor när man trampar på dom. Sedan försöker man dra dom så nära masten det går och innanför vanten. Kopplar gör man i knapar på fördäck, kan göras i kors om man har på vardera sidorna i fören. Har seglat några kappseglingar nattetid shorthanded med två man ombord och då är kravet om den ena ligger och sover att man är kopplad fast ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade på en jeanneau 39:a fäst främre delen av bandet i förliga knapen på lovartsidan, runt masten och över däcket ner i lä ( och likadant på motsatt sida )

Inte helt optimalt då bandet var ivägen när vi gick ur sittbrunnen. Därför kortade vi bandet och satte ett nytt fäste ungefär där sprayhoodens aktre tamp fanns.

 

Då återstod att lösa vägen från nedgångsluckan till ratten... Du vill stå till rors med kort lina men kunna sätta på autopilot och gå fram i lä av sprayhooden? Hade vi haft båten kvar så hade resten av bandet hamnat där... ( stupade på att ingen av oss ägde en symaskin ... )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. ha en massa band som är i vägen e ju inte kul. Kanske går att lösa genom att ha separat anordning i sittbrunnen. Får kolla på det.

 

Men när man är fastknäppt, kan man m.a.o. ta sej fram till masten, sen måste man, om man ska längre fram, knäppa fast sig för om masten, knäppa loss det man har akter om, och fortsätta föröver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi drog bara förbi masten.... vilket gjorde att du inte behövde ändra fästet i säkerhetslinan.

När du var framme, i fören eller vid masten, var tanken att du skulle fästa den exta haken i ett vant eller i pulpit. Att knäppa loss är en dum id'e i hårt väder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha. du har en lina? som går från för på ex. styrbord, babord om masten och på styrbord sida akterut?

Det kanske inte behövs två linor för att man ska nå överallt?

 

Hade väl tanken att minst en hake ska sitta fast hela tiden, ungefär som i dom där äventyrshöghöjdsbanorna..

 

Fast det är klart. Klarar man sig med en lina i förflyttning och sen kan sätta fast i säkert fäste väl framme, så bör det väl funka.

 

I en vant, tänker jag att risken ändå finns att man blir spolad över och kan bli  hängande utanför mantåg.. vore intressant om nån har bilder hur man har banden fästa och gärna om det går att se hur det funkar i praktiken. Tror jag fattar poängen i alla fall men det finns säker mer eller mindre smarta och olika lösningar.

 

Tack för info till alla så länge ändå

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man försöker väl alltid att ha två linor för man vill inte ta sig fram på läsidan under bommen och med risken att fastna i skot från genua eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man försöker väl alltid att ha två linor för man vill inte ta sig fram på läsidan under bommen och med risken att fastna i skot från genua eller liknande.

 

Låter vettigt.. TY.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man drar linorna/banden innanför vanten så mycket i mitten det går för att slippa,riskera att hamna utanför relingen, vitsen är ju att ha så kort lina från selen som det går. Jag har en lina med tre krokar men använder alltid den kortaste till mina jackstays

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man drar linorna/banden innanför vanten så mycket i mitten det går för att slippa,riskera att hamna utanför relingen, vitsen är ju att ha så kort lina från selen som det går. Jag har en lina med tre krokar men använder alltid den kortaste till mina jackstays

 OK tack. Då är det ungefär som jag fattat pointen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt, en halvtonnare, monterade jag jackstays. Köpte ett platt band som jag fäste i aluminiumlistan i nivå med wincharna och trädde sedan genom ett knap i fören tillbaka igen på andra sidan.

 

På min nuvarande båt fanns redan jackstays monterade i form av en wire, ungefär som en mantågswire, klädd i plast.

 

Båda har varit bra och lätta att använda. Fördelen med platt band är att man inte halkar om man kliver på det. Nackdelen torde väl vara livslängden.

 

Jag tänker mig att man alltid fäster selen i lovartssidans band, ramlar man då så har ramlar man troligen åt lä, då minskar risken att åka överbord. Jag vet inte hur man skulle kunna ta sig upp ensam om man hänger överbord i selen med uppblåst väst, det är nog knappast görbart i lite sjö och fart genom vattnet.

 

Att ha grenband på selen/flytvästen är också viktigt. Jag skulle aldrig ha en sele ombord utan grenband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt, en halvtonnare, monterade jag jackstays. Köpte ett platt band som jag fäste i aluminiumlistan i nivå med wincharna och trädde sedan genom ett knap i fören tillbaka igen på andra sidan.

 

På min nuvarande båt fanns redan jackstays monterade i form av en wire, ungefär som en mantågswire, klädd i plast.

 

Båda har varit bra och lätta att använda. Fördelen med platt band är att man inte halkar om man kliver på det. Nackdelen torde väl vara livslängden.

 

Jag tänker mig att man alltid fäster selen i lovartssidans band, ramlar man då så har ramlar man troligen åt lä, då minskar risken att åka överbord. Jag vet inte hur man skulle kunna ta sig upp ensam om man hänger överbord i selen med uppblåst väst, det är nog knappast görbart i lite sjö och fart genom vattnet.

 

Att ha grenband på selen/flytvästen är också viktigt. Jag skulle aldrig ha en sele ombord utan grenband.

 

Ja det är klart.. så är vettigt att göra så slipper man korsade linor... risken är väl att, när det verkligen krisar och man verkligen har nytta av säkerheten så kanske man inte kan ha en kontrollerad lä/ lovartsida. Båten kanske slänger runt okontrollerat? Risken kanske är liten, vet inte, har aldrig varit i "riktigt" sjönöd, eller kan man utesluta det.

Grenband känns ju som självklart. Ska kolla det men har för mej att dom selar som finns ombord är typ en rem runt midjan som man låser med en hake och ett grenband.

Tack för synpunkter.

 

Känns nog mer att det är prio säkerhetslina som gäller vid ensamsegling, dåligt väder, längre överseglingar utomskärs, vid kallt vatten mm, flytväst för värmens skull. När det är varmt väder och lite vind kan det ju nästan vara skönt med ett dopp och ofrivilliga har jag hittills inte varit med om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har filosofin att aldrig någonsin lämna sittbrunnen vid färd, utan att sitta fast i linan. Vid stiltje och motorgång blir det ju ibland att man gör avsteg men vänjer man sig vid att alltid vara fastspänd blir det till slut lika självklart som att använda säkerhetsbälte i bilen.

 

Är det rejält med sjö och båten kränger fram och tillbaka får man nog se till att spänna fast sig i masten eller med så kort lina som möjligt så man inte kan ta sig utanför mantågen.

 

Men jag tror ändå den största faran är "normalt" väder och man har garden sänkt. Gungar det rejält blir man ju sällan överraskad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de sista orden för de som gått överbord är "Ska bara ...."

På masten resp i sittbrunn har jag livlinor fästa och krokar sen i selen. En lina i selen för att att koppla i jackstays. 

Jackstays av plastöverdragen lire, antingen mantågswire eller 6 mm lire + krympslang.

Livlinan i sittbrunnen är tllräckligt lång för att kunna kopplas innan man går upp.

Alla flytvästar har inbyggd sele.

En bärbar VHF med DSC känns tryggt att ha på sig. Kan ju kombineras med en PLB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har filosofin att aldrig någonsin lämna sittbrunnen vid färd, utan att sitta fast i linan. Vid stiltje och motorgång blir det ju ibland att man gör avsteg men vänjer man sig vid att alltid vara fastspänd blir det till slut lika självklart som att använda säkerhetsbälte i bilen.

 

Är det rejält med sjö och båten kränger fram och tillbaka får man nog se till att spänna fast sig i masten eller med så kort lina som möjligt så man inte kan ta sig utanför mantågen.

 

Men jag tror ändå den största faran är "normalt" väder och man har garden sänkt. Gungar det rejält blir man ju sällan överraskad...

 

JA det är nog lite sanningens ord att överraskningar kommer ju när man inte förväntar sig dom.

bra med vettiga vanor. Minns ju vilket ramaskri det va när det skull införas hjälmtvång på MC... nuförtiden e de ju lika självklar t.o.m. i skidbacken, där det var i bästa fall pannband förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de sista orden för de som gått överbord är "Ska bara ...."

På masten resp i sittbrunn har jag livlinor fästa och krokar sen i selen. En lina i selen för att att koppla i jackstays. 

Jackstays av plastöverdragen lire, antingen mantågswire eller 6 mm lire + krympslang.

Livlinan i sittbrunnen är tllräckligt lång för att kunna kopplas innan man går upp.

Alla flytvästar har inbyggd sele.

En bärbar VHF med DSC känns tryggt att ha på sig. Kan ju kombineras med en PLB.

 

Ja just det man kan ju ha fler linor och ställen där man ev behöver koppla strategiskt placerade för att kunna växla mellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en lite mindra båt och placerade platt band mellan SB aktre knap/genom främre och tillbaks till BB aktre knap. Främst eftersom jag hade svårt att hitta en lämplig placering av en lina som kunde löpa från sittbrunn till för obruten. Tycker det tar för lång tid/krångligt att kroka om sig när det oft är ganska bråttom både upp och ned. Valde att dra den på utsidan om vanten.

 

Vid en ensamsegling för ett par år sedan bar det sig inte bättre än att jag druttade i (vackert väder, 19 grader i vattnet, 3-4 knop båtfart, bara badbyxor och väst/sele på mig som var kopplad). Var ett ganska stort bekymmer att ta sig till aktern och räddningsstegen, säkerhetslinan spännde ned mantåget så jag blev tvungen att häva mig upp och lysfta över den över varje mantågsstötta som passerades bakåt mot aktern.

Väl där noterar jag att säkerhetslinan måste kopplas bort för att kunna nå stegen och klättra upp. Det hela "äventyret" tog runt 10-15 minuter.

Numera har jag en dyneema-lina runt båten på utsidan av mantåget som jag krokar i. Har provat och från fören glider man snällt hela vägen bak till räddningsstege och nya badbryggan. Den är kompletterad med ett par fasta öglor i sittbrunnen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var ju en variant, intressant fundering för en ensamseglare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sista säkerhetslösningar är att ha en 15-20 meters lina med en fender i änden som släpar efter båten. Skulle man trilla över och blir hängande i selen och man inte kan ta sig upp igen får man ta fram kniven och kapa linan, då har man ytterligare en chans att inte bli akterseglad av sin egen båt, men missar man fendern är det kört. Det viktigaste är att man ska ha så kort lina från selen att man inte kan nå över mantåget överhuvudtaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sista säkerhetslösningar är att ha en 15-20 meters lina med en fender i änden som släpar efter båten. Skulle man trilla över och blir hängande i selen och man inte kan ta sig upp igen får man ta fram kniven och kapa linan, då har man ytterligare en chans att inte bli akterseglad av sin egen båt, men missar man fendern är det kört. Det viktigaste är att man ska ha så kort lina från selen att man inte kan nå över mantåget överhuvudtaget.

 

Eller så får man göra som Varg-Larsen, ta sig ombord via logglinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...