NaturligaRussin 0 Postad 14 Mars , 2015 Hej, Funderar på att sälja min Marex 24 -79 då vi inte använder båten speciellt mycket. Båten/Motor i bra skick men kapellet är dåligt. Tre alternativ som jag ser det. 1. Sälja båten utan kapell 2. Laga kapellet, kostar ca 6500 3. Nytt kapell, kostar ca 15000 Helst vill man ju sälja båten med ett nytt kapell men frågan är också vad värdet på en snipa från -79 är idag? Tips och tankar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 108 Postad 14 Mars , 2015 Sälj utan men säg att du kan slänga med det gamla som mall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 14 Mars , 2015 Sälj utan men säg att du kan slänga med det gamla som mall...tror nog på att köpa ett nytt, båten blir mer lättsåld och en och annan är nog beredd att betala nån krona extra för ett nytt kapell, dessutom om du inte får sålt den så måste du ju ändå ha ett kapell på båten! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Mars , 2015 Nu vet jag ju inte vad som händer när du lägger ut just din båt, men marknaden är trögsåld just nu är mitt intryck. Ett nytt kapell kan vara skillnaden som får båten såld överhuvudtaget. Och så får du låta bli att fundera över om du fått tillbaka pengarna eller inte.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Mars , 2015 Om du inte använder eller tänker använda båten själv... så blir den ju bara stående om du inte får båten såld. Då gör ju inte ett nytt kapell någon nytta? Min erfarenhet generellt, förutom på dyra stora saker där du "kan göra lite" genom ett bra jobb (lägenhet, hus o.dyl) eller allmän uppfräschning , är att det ekonomiskt sett inte är nån nytta. Reparation och nya prylar, generellt, är nog vettigast att skaffa för sin egen skull. Om du prutar kapellkostnaden så slipper du jobbet som krävs. Sen kan du ju tala om hur det ligger till. Den som köper kanske vill sy eget kapell och då är det ju bara material... och tid förstås men tiden brukar uppvägas av tillfredsställelsen att ha skapat. Om du får frågor på båten så kan du ju ge alternativ med nytt eller reparerat kapell. Så... om jag ska rösta på det som blir bäst för dej, utan att veta någonting om dej, din båt mm. utan spontant svarar enligt den bild jag får i skallen och hur jag spekulerar... så lägger jag min röst på INTE skaffa nytt eller reparera, pruta dom pengarna (och ev. lite för den tid du slipper lägga ner) istället. Har skojat lite med kompisar ibland, vid födelsedag osv. satt ut deras gamla lilla "någratusenkronorsbil" på blocket. Dom gånger jag satt pris på 5000kr istället för 8000kr, som varit hyggligt för modellen, så har det ringt.. å ringt.. å ringt.. i flera dagar.. t.o.m. efter att annonsen varit borta. När jag försökt få annonsen se "seriösare" ut med mer normalt pris så har det ringt... men långt ifrån lika mycket... Jag får erkänna att det är mycket dessa erfarenheter som styr mitt tänk i att du har större chans att få en bild av efterfrågan. Goood luck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 14 Mars , 2015 (redigerade) Min erfarenhet är att när du säljer båten så tala om att kapellet är dåligt. Du får aldrig igen pengarna du lägger ut för ett nytt kapell. Däremot så kanske du får fler intressenter om ger ett billigare pris då mot konkurrenter. Skriv bara i annonsen att kapellet är i behov av reparation. Redigerad 14 Mars , 2015 av Axelvevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 14 Mars , 2015 Båt och bilmarknaden ser mycket olika ut.I dag är marknaden tämligen överhopad av beggade båtar. Det är köparens marknad. Den som köper en båt vill självklart ha en fullt fungerande båt. Mitt råd är därför att du renoverar kapellet. Då får den nye ägaren ett kapell som står sig några år. Du kanske inte får igen pengarna men du får i alla fall en båt som går att sälja. En båt utan kapell är i praktiken osäljbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NaturligaRussin 0 Postad 14 Mars , 2015 Tackar för svaren. Inte helt självklart vad som är bäst. :-) Troligtvis kommer båten inte att användas i sommar. Jag får fortsätta funderandet några dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 Mars , 2015 Jag skulle skriva att kapellet är i behov av reparation och att du står för det jobbet innan leverans. Sedan skriver du att det på sikt behövs nytt kapell och att du därför sätter ner priset med 15' Dels slipper köparen allt meckande ( reparation går fortare än nysömnad?) och dels har du redan hanterat vad som var köparens prutargument? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NaturligaRussin 0 Postad 15 Mars , 2015 Fick ett andra utlåtande på det gamla kapellet, det är inte lönt att reparera det. Däremot kunde han ta fram ett nytt kapell för 12kkr, billigare då han klarar av det utan att malla upp det på plats. Dock måste han isåfall skära upp det gamla, men det gör ju inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Mars , 2015 Och det gamla kapellet sitter bra? De brukar ha en tendens att säcka ihop och dra sig så det bästa resultatet från man av att malla på plats. Gjorde det med mitt 2009, inte billigt men satt som en smäck. I och för sig ska du sälja båten. Men i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 19 Mars , 2015 Sy själv ett enkelt hamnkapell o dra över, med din båtmodell är det inte lönt att sy ett helt nytt kapell då du ändå ska sälja pga ev köpare sen kanske ändå inte gillar färgen eller designen på den bakre delen, tittar man på bilder så finns det många varianter att göra med olika stora fönster olika stora delar som går att rulla upp mm. handtag eller inte handtag på utsidan. Så hur du än gör när du syr ett nytt kapell så lär det inte vara optimalt för den nya ägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Mars , 2015 NaturligaRussin: Heder åt dig för ditt bekymmer angående nästa ägares eventuella problem![Om alla tänkte såpass hänsynsfullt så skulle nog världen vara betydligt trevligare, konflikterna minska och advokater o poliser på sikt bli arbetslösa och därmed kunna ägna sig verkligt produktiva positiva yrken?]Sympatiserar alltså starkt med tanken på ärlighet vid försäljning, att t.ex. försöka berätta det man vet om sin båts brister på ett någorlunda rättvisande sätt. Tror kort sagt att "ärlighet varar längst" enligt den gamla slitna klyschan, för vem vill ha en sur kund som känner sig lurad egentligen?[Alltid trevligare med en nöjd köpare, kanske får man rent av en inbjudan till en liten solig provtur på det viset. (Haha, en provtur där man litet stolt kan få visa båtens goda egenheter utan minsta fruktan för lönnmord, för kanske kättingen man råkar få se i själva verket är till för att sänka kroppar? Båtshaken kanske ett vapen? Även sådana morbida fantasier slipper man väl helt i så fall. :-)]Med detta sagt, sälj Marex24:an precis som den är och berätta frivilligt att kapellet är rätt kass även om köparen inte själv skulle inse detta. Köp inte själv ett nytt, kanske vissa presumtiva spekulanter på din båt faktiskt själva är kapellmakare eller känner nån som syr billigt, eller kanske är ovanligt estetiskt lagda och hatar ditt färgval etc. Bättre sänka priset och överlåta allt detta till köparen. Kan jag alltså tycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NaturligaRussin 0 Postad 23 Mars , 2015 Tack igen för alla råd. Tror att jag kommer att följa rådet att sälja båten som den är och tala om att det behövs ett nytt kapell. Man kan ju alltid slänga ut en annons och se vad som händer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser