Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
crilleb

bogppropeller

Rekommendera Poster

Hej

Har en öppen snipa med ett monterat 150mm rör där det aldrig varit monterat någon bogpropeller. Fick nu tag i en beg bogpropeller 1,5 kw med 125mm propeller.Vad jag förstår efter kollat runt lite så går det inte montera en större propeller ( Vetus MTB 114 ).Så frågan är om någon vet hur kommer att funka om propellern är lite mindre än tunnel .

bra ?

skapligt ?

eller inte alls?

Crille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tror jag det kommer fungera bra. Om det inte gör det så kanske det inte bara är skillnaden i diameter utan att bogpropellern är svag för båten. Oavsett så kan du ju byta i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett om du har ett rör eller om du skulle hänga propellern på sidan av båten så är det ju som att hänga en 2 hästars motor som trycker fören åt ett håll. Det ska till en rejäl färja om det inte ska ha nån funktion.

"Öppen snipa" låter inte som en Finlandsfärja direkt... så om jag skulle sätta en peng på ingen funktion eller funktion där fören tvingas i en av propellern påtvingad riktning, så skulle jag satsa mina slantar på det senare.

=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett om du har ett rör eller om du skulle hänga propellern på sidan av båten så är det ju som att hänga en 2 hästars motor som trycker fören åt ett håll. Det ska till en rejäl färja om det inte ska ha nån funktion.

"Öppen snipa" låter inte som en Finlandsfärja direkt... så om jag skulle sätta en peng på ingen funktion eller funktion där fören tvingas i en av propellern påtvingad riktning, så skulle jag satsa mina slantar på det senare.

=)

Hej

Tror också att den kommer att fungera skapligt vad jag kan förstå att den ev  kan kavitera lite men den borde ändå ge lite kraft ändå har ju klarat mig utan bogpropeller innan fast skulle behövt lite hjälp ibland båten är 3,20x 8 ombyggt på knubb skrov kolla mitt fotoalbum

skulle ev kunna minska tunneln genom att lägga på lager med glasfiber tror att jag väntar med det och ser om det behövs-

Frågat de som säljer Vetus bogpropellerar de säger att det inte kommer att funka.

Med vänlig hälsning

crilleb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...