Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

Rekommendera Poster

Jag har tänkt skaffa en VHF för fast montering till båten, en kabinbåt med tak överstyrplatsen. Ge gärna synpunkter och tips för val, vad behöver man , och vad är "onödigt" (mindre viktigt) på en VHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Hej

DCS är nog att rekommendera,då detta ger röda knappen som vid nödsituation får radion att skicka din identitet och possition till JRCC.

Sen är en integrerad AIS-mottagare trevlig, men inte livsviktig. AISen ger dig närmsta passageavstånd (CPA) mellan dig och fartyg som har AIS-transponder.

Radio ocean RO4800 upfyller ovanstående krav, till ett måttligt pris. Tror även M-tech har en motsvarande modell.

http://www.watski.se/M-TECH-550-VHF-med-Class-D-DSC-och-inbygged-AIS-mottagare-113WL

http://www.sjosport.se/radio-ocean-ro-4800/506-0

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda riktigt viktiga är DSC, resten brukar mest vara onödigt lullull. Alla apparater har samma basfunktioner, uteffekt mm, det ingår i kraven för att bli godkänd. Någon anledning att köpa en dyrare apparat finns egentligen inte, spara de pengarna och komplettera med en bärbar i hellre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med bhemac i detta. De flesta apparater gör samma sak, skillnaderna är små. Har du en speciell funktion du behöver så köper du en sådan modell, annars duger vilken som helst.

Såklart spelar kvalitet in, en SAILOR håller bättre och har bättre ljud antagligen. Men du får betala fyra gånger mer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Såklart spelar kvalitet in, en SAILOR håller bättre och har bättre ljud antagligen. Men du får betala fyra gånger mer... "

Jag har en SAILOR RT144C på mitt kontor, antagligen från början av 1980-talet. Jämfört med min moderna SH så är ljudet mycket sämre i Sailorn och den drar dubbelt så mycket ström. 

Så även om den troligen håller längre så är det tveksamt att det är en bättre affär!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Såklart spelar kvalitet in, en SAILOR håller bättre och har bättre ljud antagligen. Men du får betala fyra gånger mer... "

Jag har en SAILOR RT144C på mitt kontor, antagligen från början av 1980-talet. Jämfört med min moderna SH så är ljudet mycket sämre i Sailorn och den drar dubbelt så mycket ström. 

Så även om den troligen håller längre så är det tveksamt att det är en bättre affär!

Så är det väl ofta gällande nästan vilka typer av produkter som helst.

Prislappen behöver inte alltid betyda samma skillnad och framförallt fördel för användaren.

Dagens Sailor, eller vad "dyrmärket" hette drar kanske lika lite ström som dom billigare varianterna.

När jag köpte min senaste båt så hade det installerats ny vhf, inget dyrmärke tror jag, för ca fem år sedan.

Däremot finns en jättegammal, från 1980-talet, bärbar, inte dyrmärke heller, som fortfarande fungerar..

Så Jag är nog i detta fallet, som i många andra, benägen att hålla med i att en "enklare" blir mer ekonomisk utan att du tappar funktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick en billigare VHF i julklapp som jag håller på att installera nu.

Jag valde dock att byta den jag fick då den inte hade NMEA2000 vilket jag har installerat i båten sedan tidigare. Installationen av den delen blev därmed mycket enklare och jag tror att funktionen därmed blir lite säkrare. Att koppla sin VHF till en plotter som kan ge positionen vid nödanrop är ju viktigt.

Rent allmänt sägs det att valet av VHF inte spelar så stor roll som valet, och placeringen, av antennen. Det är ju också viktigt att alla kontakter görs ordentligt och det rekommenderas att man har en säker strömtillförsel och kanske tom ordnar så man tar ström från ett batteri som inte riskerar att komma under vatten vid vatteninträngning i båten.

Jag valde dock att behålla den antenn jag fick trots att det är en billigare sort. Kände att jag inte ville byta allt jag fått mot andra saker. Jag får kanske uppgradera antennen vid senare tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick en billigare VHF i julklapp som jag håller på att installera nu.

Jag valde dock att byta den jag fick då den inte hade NMEA2000 vilket jag har installerat i båten sedan tidigare. Installationen av den delen blev därmed mycket enklare och jag tror att funktionen därmed blir lite säkrare. Att koppla sin VHF till en plotter som kan ge positionen vid nödanrop är ju viktigt.

Rent allmänt sägs det att valet av VHF inte spelar så stor roll som valet, och placeringen, av antennen. Det är ju också viktigt att alla kontakter görs ordentligt och det rekommenderas att man har en säker strömtillförsel och kanske tom ordnar så man tar ström från ett batteri som inte riskerar att komma under vatten vid vatteninträngning i båten.

Jag valde dock att behålla den antenn jag fick trots att det är en billigare sort. Kände att jag inte ville byta allt jag fått mot andra saker. Jag får kanske uppgradera antennen vid senare tillfälle.

Om Du väljer Standard Horizon GX 2200 så har den DCS med inbyggd GPS

http://standardhorizon.com/indexVS.cfm?cmd=DisplayProducts&ProdCatID=83&encProdID=27C38D916BB23B1B8A53F18ED6C711B7&DivisionID=3&isArchived=0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att Sailor är ett kvalitetsmärke är utan tvekan sant. Det är ett mycket vanligt märke bland yrkesfolk. Tex så har dessa apparater inte direkt koppling mellan minus och antennfäste vilket innebär att man slipper jordfel. Kanske inte så viktigt om man har en plastbåt men i alla fall ingen fördel. Har man en båt i metall så blir ju detta intressant. 

Om man sen behöver eller vill betala för denna höga kvalitet är ju en annan fråga.

Att jämföra en gammal Sailor med en nyare "billig" vad gäller strömförbrukning och funktioner tycker jag inte är relevant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att Sailor är ett kvalitetsmärke är utan tvekan sant. Det är ett mycket vanligt märke bland yrkesfolk. Tex så har dessa apparater inte direkt koppling mellan minus och antennfäste vilket innebär att man slipper jordfel. Kanske inte så viktigt om man har en plastbåt men i alla fall ingen fördel. Har man en båt i metall så blir ju detta intressant. 

Om man sen behöver eller vill betala för denna höga kvalitet är ju en annan fråga.

Att jämföra en gammal Sailor med en nyare "billig" vad gäller strömförbrukning och funktioner tycker jag inte är relevant.

Det som är relevant är att även de bästa och dyraste apparater blir tekniskt omsprungna med tiden av billigare apparater, därför finns det sällan någon anledning att lägga ner mer pengar på dyra apparater. I andra sammanhang, där det inte finns samma snabba utveckling kan det vara en helt annan sak.

Vill man inte att minus på spänningen ska kopplas ut på antennjord så behövs bara en kondensator för några kronor. alternativt ett par plastbrickor i antennfäste.

VHF är en av få apparater som ska uppfylla vissa krav för att bli godkända vilket innebär att det inte finns några apparater som är dåliga.

Dåligt fungerande VHF:er beror till 99% på dåliga antennkontakter eller dålig montering av dessa. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som är relevant är att även de bästa och dyraste apparater blir tekniskt omsprungna med tiden av billigare apparater, därför finns det sällan någon anledning att lägga ner mer pengar på dyra apparater. I andra sammanhang, där det inte finns samma snabba utveckling kan det vara en helt annan sak.

Vill man inte att minus på spänningen ska kopplas ut på antennjord så behövs bara en kondensator för några kronor. alternativt ett par plastbrickor i antennfäste.

VHF är en av få apparater som ska uppfylla vissa krav för att bli godkända vilket innebär att det inte finns några apparater som är dåliga.

Dåligt fungerande VHF:er beror till 99% på dåliga antennkontakter eller dålig montering av dessa. 

Jo man kan isolera antennen men då försämras jordplanet markant. Ett bättre alternativ är att mata VHF:en med en galvaniskt isolerad DComvandlare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo man kan isolera antennen men då försämras jordplanet markant. Ett bättre alternativ är att mata VHF:en med en galvaniskt isolerad DComvandlare.

Men VHF-antennerna brukar ha inbyggt jordplan. Isolerar man antennjorden så får man jorda via en kondensator. Det vill man sällan, antennerna är ofta DC-kopplade och i en jordad mast är det sällsynt att de skadas av ett åskväder.

En SAILOR 6215 kostar 7300kr. Hur mycket längre når den?

(Kan inte se att den har flytande jord heller)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag skall inhandla en VHF. Kollade först på en Lowrance 8 med AIS men det verkar dyrt och knepigt (3-4 sladdar för NMEA 2k och en massa plastbitar att koppla samman) att koppla in den på plottern för att kunna få GPS position för DSC'n som är det jag mest vill ha. AIS är inte så viktigt. Har en Lowrance HDS 8 plotter men den är svår att få loss ur panelen och kommer inte åt bakåt. Undrade varför inte en VHF idag har inbyggd GPS tills jag hittade Standard Horizon GX1700E. Är det en bra apparat? Tycker de flesta VHF'er är ganska lika som några skriver ovan. Jag har inga större behov men vill ha bra räckvidd t ex vid fiske vid Kummelbank.

Någon hade en bra poäng om batterierna vattenfylls. I det läget är det ju bra med en handhållen och jag slipper allt krångel med installation. Men, hur stor skillnad tror ni det är på räckvidd mellan handhållen och fast installerad? Har motorbåt, kan få höjd kanske 3,5 meter till antenntoppen. Skulle jag stå på taket på båten och gasta Mayday så skulle den handhållna faktiskt vara högre upp :))

Tack för råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett av skälen till att handhållna har sämre räckvidd är att den lilla gummiantennen inte är lika effektiv på att skicka ut sändareffekten som en lite längre fast monterad antenn. Du kommer att förlora en hel del av sändareffekten om du bara har apparat-antennen. Det är ett av skälen till att det rekommenderas att skaffa en handhållen med möjlighet att koppla in extern antenn. Sen gör antennhöjden självfallet en del ytterligare på räckvidden men för en motorbåt med begränsad möjlighet att få upp antennhöjden så ger inte antennhöjden den största vinsten för räckviddsökningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, förstår, såklart att antennens längd är en faktor, det kunde jag ju tänkt på. Tur att det finns forum som hjälper en tänka :)

Om en handhållen har mindre watts effekt än fast och kortare antenn, annars allt annat lika, hur stor skillnad i räckvidd tror du då, t ex i NM?

Försöker kvantifiera det så jag förstår bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Behöver extern antenn egen strömförsörjning?

Redigerad av Patrikone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Standard Horizon brukar vara mycket bra, går ofta lite före i utvecklingen av smarta funktioner. Bekvämt med inbyggd GPS, jag fick fixa det själv på min. DSC är kanske den viktigaste säkerhetsfunktionen på en VHF, bar att inte behöva lita på att att ytterligare en apparat och att den är påslagen.

Betr. handapparater så är de oftast på 5W vilket inte är så stor skillnad mot de fasta med 25W.

Antennerna på handapparaterna är inte lika effektiva som en "riktig" antenn. Antennhöjden är det viktigaste, men, basstationernas antenner sitter typ 300 m upp så skillnaden mellan en antenn på 2 eller 4 meter på båten gör inte så stor skillnad. Faktum är att om man nu verkligen testar och inte bara sitter framför datorn och tror, så är skillnaden inte så stor.

På en motorbåt ska man helst  ha en antenn på ca 3 m. De är mindre vanliga i Sverige men brukar sitta som standard på amerikanska båtar.

Det brukar finnas antenner till handapparaterna som är ca 50 cm och bättre än standardantennen. Börjar det bli kritiskt så får man plocka fram den.

PS ni som har handapparater och betalar abonnemang hos Stockholm Radio, gör provanrop!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver extern antenn egen strömförsörjning?

Nej, det är uteffekten från sändaren som matas ut via antennkabeln till antennen. Så det kostar inte högre elförbrukning att ha en bra antenn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS ni som har handapparater och betalar abonnemang hos Stockholm Radio, gör provanrop!

Provanropen för att testa apparaten tror jag att de bjuder på även om du inte har abonnemang hos dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack för bra svar, blir att sova på saken nu :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provanropen för att testa apparaten tror jag att de bjuder på även om du inte har abonnemang hos dem.

Nja, det skulle jag inte prova, en kille gjorde det då berättade de att inte hade betalt sin faktura. Det han ångrade mest var att felaktigt gjorde anropet på 16!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det skulle jag inte prova, en kille gjorde det då berättade de att inte hade betalt sin faktura. Det han ångrade mest var att felaktigt gjorde anropet på 16!

Om du tecknat ett abonnemang hos dem så har du ju ingått ett avtal som gäller tills det sägs upp. Att inte säga upp avtalet och sedan strunta i att betala fakturan är ju faktiskt inte helt okey. Så jag kan förstå att de då blir lite sura och påpekar att han är skyldig dem pengar när han ropar upp dem.

Jag brukar låta VHF stå påslagen och har aldrig hört något sådant bemötande hos dem tidigare (hör självklart inte allt som sägs...).

De skriver så här på sin hemsida och de hänvisar inte till krav på abonnemang i anslutning till den uppmaningen: "Att vara utrustad med en VHF är en viktig trygghet ombord. Genom att göra ett testanrop till Stockholmradio kan du säkerställa att din radio fungerar som den ska. Här nedan tipsar vi om hur du på bästa sätt stämmer av att din VHF fungerar inför premiärturen i vår."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller fabrikat så tröttnade jag sedan min andra Cobra MR F 55 gav upp och slutade sända efter en säsong.  Känns som billigt skrot.

Min Lowrance Link 5 som är snäppet över i priskategori är nu inne på säsong 3.

Och fungerar. Jag blev iofs avsnäst av Stockholm Radio i helgen för att jag inte hade abbonemang hos dem. Men eftersom de lyckades uppfatta min anropssignal OK så tar jag det som ett lyckat test. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar låta VHF stå påslagen och har aldrig hört något sådant bemötande hos dem tidigare (hör självklart inte allt som sägs...).

De skriver så här på sin hemsida och de hänvisar inte till krav på abonnemang i anslutning till den uppmaningen: "Att vara utrustad med en VHF är en viktig trygghet ombord. Genom att göra ett testanrop till Stockholmradio kan du säkerställa att din radio fungerar som den ska. Här nedan tipsar vi om hur du på bästa sätt stämmer av att din VHF fungerar inför premiärturen i vår."

Jag har heller aldrig hört något sådant, trots VHF på kontoret.

Någon utan abonnemang kanske kan prova?

Sen kan jag tycka det är moraliskt fel att använda en tjänst som inte betalar för. Ska Stockholm Radio finnas kvar så måste de få in pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en fast Standard Horizon med gps till slut efter mycket funderande. Tack alla i tråden, det har varit intressant läsning. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...