Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025

Rekommendera Poster

Hej go vänner..... Nu sitter jag å funderar.... L32... lång eller kort ruff?? Fördelar? Nackdelar?

 

Ha't pent... S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja , det torde det ju var, har inte hittat några bra översiktsritningar, de jag har sett får mej att tro att sittningen är lite mindre på den med kort ruff,,, dvs ståhej är något mindre i den del av båten som är under däck, men att den totala rymden invändigt är lite längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer utrymme nere med långruff.

 

/Wille

 

Jag är inte helt säker på det.

 

Min gamla L32 hade kort ruff. Tillverkad på Malmö flygindustri 1965.

 

Den hade betydligt bättre utrymme än en del av de L32;or med lång ruff som jag tittat på.

 

Skulle jag köpa en L32;a igen skulle jag nog helst vilja ha en med kort ruff.

 

De är ju betydligt snyggare än de långruffade och nån ståhöjd är det ju ändå aldrig i båtarna om de inte är bautastora för en fullvuxen man. Fast du är ju bara knappt en tvärhand hög, Smoegen.  ;)

 

Bra boutrymme och med ordentlig toa. Ev duschutrymme blir visserligen en aning lågt om man arrangerar en i anslutning till toan.

 

Du skulle aldrig tipsat mig om min nuvarande båt, utan knipit den själv. Fjorden är en mycket bra bobåt. L32;a seglar dock betydligt bättre. Bägge tål ju att gå på grund med. Hade ju visserligen  L32;a i Stockholms skärgård och hittade aldrig nåt grund att gå på, men den utvändiga järnkölen tål det mesta.

 

Många L32;or är ju hemmainredda och med olika kvalitet på jobben. Men du har väl ungefär samma krav på utseende som jag. Ser det inte värre ut än skepparen så är det ok.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är snyggt ligger väl i betraktarens öga? Om jag skulle gå på det hade jag inte valt en L32 alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är snyggt ligger väl i betraktarens öga? Om jag skulle gå på det hade jag inte valt en L32 alls.

 

Nu talade vi ju om L32;a och lång och kort ruff, och i mina ögon är den kortruffade varianten snyggare än den långruffade.

 

Sen beror det ju på vad TS skall ha båten till.

 

En L32;a är nog bättre än de alternativen vi diskuterade på telefon för ett tag sen, även om det finns en annan, något mindre koster med ett mycket bra pris just för TS. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Vagabond tycker jag ser trevligare ut om man nu vill ha en spetsig rumpa.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ju jag skulle trivas bra med båda alternativen, och även med en mindre koster... men just nu lutar det åt L32 med kort ruff.... =)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Vagabond tycker jag ser trevligare ut om man nu vill ha en spetsig rumpa.

 

Med sin större rigg är Vagabonden också en betydligt vassare seglare. På Vagabonden kan man minska segel när det blåser mycket, men inte öka på L-32:an när det blåser lite.

Skulle jag välja mellan L-32 och Vagabond är valet enkelt - Vagabond i alla lägen.

Annars finns ju Allegro 33:an också (som jag också skulle välja före L-32:an) - men för långfärd skulle jag nog satsat på en HR; Monsunen om man har begränsad budget, modernare om det fanns resurser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En Vagabond tycker jag ser trevligare ut om man nu vill ha en spetsig rumpa.

 

Med sin större rigg är Vagabonden också en betydligt vassare seglare. På Vagabonden kan man minska segel när det blåser mycket, men inte öka på L-32:an när det blåser lite.

Skulle jag välja mellan L-32 och Vagabond är valet enkelt - Vagabond i alla lägen.

Annars finns ju Allegro 33:an också (som jag också skulle välja före L-32:an) - men för långfärd skulle jag nog satsat på en HR; Monsunen om man har begränsad budget, modernare om det fanns resurser.

 

 

När jag köpte min L32;a så tittade jag samtidigt på en Vagabond 31 i Södertälje.

 

Du vet ju hur "Stockholamare" är ;) Ställer man en fråga får man ofta "godag yxskaftssvar". Det är vi Bohusläningar inte vana vid. Frågar man nån här får man i regel ett rakt svar.

 

Beträffande Vagabonden i Södertälje, råkade jag ställa en del, i mitt tycke, relevanta frågor och fick såna svar som i stället för att räta ut frågetecken skapade ännu fler intrikata frågor. Det gjorde att jag inte kunde låta bli att forska lite kring båten och ställde en del frågor till killen som sålt båten till mannen i Södertälje. Sen pratade jag med Park Marins ägare. En förfärlig historia rullades upp. Efter att jag tagit de kontakterna jag tagit gick det aldrig att få tag på säljaren, vare sig i hemmet eller på arbetet.

 

Eftersom jag lagt ett bud på L32;an och ägaren accepterat detta var jag till slut tvungen att bestämma mig om jag ville ha L32;an och då det var det bästa alternativet just för tillfället och i rätt prisklass för mig just då så köpte jag L32;an, fast jag kanske hellre hade velat ha den ganska skrotiga Vagabonden.

 

Det kan ju finnas ganska små detaljer som gör att man gör de val som man gör.

 

För TS är inte L32;an helt fel med tanke på det han skall ha den till. Betydligt bättre än den tanken han hade från början - en havsfidra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

En Vagabond tycker jag ser trevligare ut om man nu vill ha en spetsig rumpa.

Med sin större rigg är Vagabonden också en betydligt vassare seglare. På Vagabonden kan man minska segel när det blåser mycket, men inte öka på L-32:an när det blåser lite.

Skulle jag välja mellan L-32 och Vagabond är valet enkelt - Vagabond i alla lägen.

Annars finns ju Allegro 33:an också (som jag också skulle välja före L-32:an) - men för långfärd skulle jag nog satsat på en HR; Monsunen om man har begränsad budget, modernare om det fanns resurser.

När jag köpte min L32;a så tittade jag samtidigt på en Vagabond 31 i Södertälje.

 

Du vet ju hur "Stockholamare" är ;) Ställer man en fråga får man ofta "godag yxskaftssvar". Det är vi Bohusläningar inte vana vid. Frågar man nån här får man i regel ett rakt svar.

 

Beträffande Vagabonden i Södertälje, råkade jag ställa en del, i mitt tycke, relevanta frågor och fick såna svar som i stället för att räta ut frågetecken skapade ännu fler intrikata frågor. Det gjorde att jag inte kunde låta bli att forska lite kring båten och ställde en del frågor till killen som sålt båten till mannen i Södertälje. Sen pratade jag med Park Marins ägare. En förfärlig historia rullades upp. Efter att jag tagit de kontakterna jag tagit gick det aldrig att få tag på säljaren, vare sig i hemmet eller på arbetet.

 

Eftersom jag lagt ett bud på L32;an och ägaren accepterat detta var jag till slut tvungen att bestämma mig om jag ville ha L32;an och då det var det bästa alternativet just för tillfället och i rätt prisklass för mig just då så köpte jag L32;an, fast jag kanske hellre hade velat ha den ganska skrotiga Vagabonden.

 

Det kan ju finnas ganska små detaljer som gör att man gör de val som man gör.

 

För TS är inte L32;an helt fel med tanke på det han skall ha den till. Betydligt bättre än den tanken han hade från början - en havsfidra.

Nu har han ju inte sagt vad han ska ha den till. Du vet mer än oss andra. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej go vänner..... Nu sitter jag å funderar.... L32... lång eller kort ruff?? Fördelar? Nackdelar?

 

Ha't pent... S

 

Hello!

Cool båt, verkar vara en typen som överlever det mesta. Fast det är bara en känsla jag får när jag ser den.

Jag har ingen, inte heller någon erfarenhet och har inte ens varit ombord på en.

 

Däremot, LoggertPer här på forumet, är ute på en långsväng och är på hemväg från andra sidan atlanten.

Skicka ett meddelande till honom så har han nog svar på mycket frågor.

 

Dom bloggar på loggert.com

 

Hur har du tänkt använda båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har han ju inte sagt vad han ska ha den till. Du vet mer än oss andra. ;-)

 

 

Ja - just i det här fallet vet jag mer än flertalet av MG´s skribenter.

 

Diskuterade frågan med TS - som är en av mina bästa vänner och som jag känt sen han var en liten rar gosse - på telefon redan i höstas. Vad jag förstår skall han ha den lite som jag hade min L32;a. För segling och flytande sommarstuga.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort ruff på L32 alla då i veckan. Mycket snyggare än lång enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Toaen har helt rätt... och jag tror nog mest på kort ruff... gillar faktiskt utseendet bättre... även om man inte skall vara alltför kräsen när man köper en gammal båt. ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bruuns Kaskelot kanske kan vara ett alternativ, eller blir det fel med valfena till köl? De lär i alla fall segla bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nu har han ju inte sagt vad han ska ha den till. Du vet mer än oss andra. ;-)

 

Ja - just i det här fallet vet jag mer än flertalet av MG´s skribenter.

 

Diskuterade frågan med TS - som är en av mina bästa vänner och som jag känt sen han var en liten rar gosse - på telefon redan i höstas. Vad jag förstår skall han ha den lite som jag hade min L32;a. För segling och flytande sommarstuga.

Nu var det ju ett tag sedan Stefan var en rar liten gosse. Men han är fortfarande trevlig efter ett par öl iallafall. Vill jag minnas sedan vI satt i hans sittbrunn i Fingalen i Lysekil för en massa år sedan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Toaen har helt rätt... och jag tror nog mest på kort ruff... gillar faktiskt utseendet bättre... även om man inte skall vara alltför kräsen när man köper en gammal båt. ..

 

Det vet du väl att jag alltid har rätt.  :wacko:

 

Det lärde du väl dig på den tiden vi plastade och monterade kanoter.  :rolleyes: Fast det är ett tag sen. 30-40 år eller.

 

Skall du köpa långt bort?

Behöver du som väger tungt för att hålla båten någorlunda på rätt köl under kryssen på hemseglingen.

 

Är inte helt oäven på att skala morötter och andra oätliga saker även under hårda kryssben. Brukar sätta en plastpåse i spannen som jag har mellan benen för att det skall va lättare att göra ren spannen efter avslutat värv. :P

 

Fast du är väl inte vegetarian som den skepparen jag ofta seglar med nu för tiden. :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danska Späckhuggare - där har ni en läcker spetsgattad båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viss skillnad i storlek på en Späckhuggare på 25 fot och en Laurin 32, eller? I den en är det knappt kryphöjd och i den andra ska man vara skapt som ringaren i notre dam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, blir det köp så seglar vi från Skåne. .. å tryggare gast än min vän Toaen är svårt att finna... å vi har sett allt ifrån väderöfjorden till både Pilofallet och Röhmerfallet ihop.... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag håller helt med Amanda... både Grinde å Spaekkhugger är otroligt vackra båtar.... fast kanske inget för mina planer... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag håller helt med Amanda... både Grinde å Spaekkhugger är otroligt vackra båtar.... fast kanske inget för mina planer... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggare eller inte, personligen har jag alltid tilltalats av den stora, öppna däcksytan på L32 med kort ruff. Det känns som att man kan ställa upp hela trädgårdsmöblemanget istället för att sitta och trängas i sittbrunnen till silllunchen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har mött några Kaskeloter i långseglarsammanhang, tror inte den är så dum men kölformen kan för en frimicklare kanske kännas lite provocerande? Det är kosmiskt solida båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Kaskelot är en vacker båt som verkar både gedigen och välseglande, tyvärr så har de jag ser till salu en prisbild som gör att de seglar vid mina drömmars horisont. ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mött några Kaskeloter i långseglarsammanhang, tror inte den är så dum men kölformen kan för en frimicklare kanske kännas lite provocerande? Det är kosmiskt solida båtar.

 

Nu hittade jag inga bilder på just Kaskelottens fenköl, men varför skulle den va provocerande just för en frimicklare!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Kaskelot är en vacker båt som verkar både gedigen och välseglande, tyvärr så har de jag ser till salu en prisbild som gör att de seglar vid mina drömmars horisont. ...

 

Jag vet inte vad de brukar betinga, men jag tänkte eftersom den kom tidigt 70-tal att den kanske inte låg helt off jämfört med L32. Men jag har inte någon riktig koll på detta. Hursomhelst lycka till med dina val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...