Staffansjo 1 Postad 11 Mars , 2015 Hej alla seglare! Jag är en kille på 26 år som bestämt mig för att köpa en segelbåt och lära mig segling samt navigation för att jag känner hur fantastiskt det skulle vara att få segla långfärds seglatser med vänner. Jag är totalt novis och har aldrig suttit i en segelbår förut och kan inga seglartermer för den delen så förklara gärna som för en 8åring så att jag förstår Jag funderar på att köpa antingen en Albin Viggen 27 fot, albin vega eller en maxi 77a på blocket men behöver tips och lite mer kött på benen innan jag kan åka och kolla på båten. Vill kunna göra en bedömning på hur bra skick den är och även vill jag veta om det ens är värt att se den. Mina frågor lyder: 1. Kan jag åka på långfärdsresor (medelhavet t.ex) med en albin viggen eller ovannämnda? 2. Hur viktigt är det med inombordare kontra utombordare för dessa längre resor och vad är egentligen funktion och skillnaden på dessa? vad gör dom för segligen) (driver båten förstår jag men mer ingående ) 3.speciella segel för långseglingar? dvs om jag köper en segelbåt för ett billigt pris, kan det vara för att deras segel är typ dålig kvallitet? eller inte anpassade för långfärder? 4. min dröm är att att kunna ta med två eller tre personer på båten och kunna ligga o sola och bada men räcker en 27 fotare för det eller skall man ha en större? Jag är som sagt totalt novi så det är helt okej att ifrågasätta min kompetens eller mentala hälsa. Detta är som sagt en dröm och man måste ju börja någonstanns. Jag vore otroligt tacksam för all information ni kan ge mig och jag förstår att det kan bli mycket och omfattande så skriv gärna allt ni kan. Hälsningar Staffan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evastaffan 4 Postad 11 Mars , 2015 https://sites.google.com/site/salingaroundtheworld/home http://www.runtjorden.com/projekt.php Så visst finns det folk som seglat långt med en Vega. Kör på! Gå efter dina drömmar, de kommer inte och hämtar dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 11 Mars , 2015 Innan du köper båt så kolla i din bekantskapskrets om det finns någon person med segelbåt och be att få följa med på någon tur en eller flera dagar, det ger en god inblick i vad som väntar. Finns det en seglarskola i din närhet så teckna dig för en eller flera veckor, det ger bra baskunskaper om hur man hanterar en båt och vad som är viktigt för framfart och säkerhet. När du väl bestämt dig för att köpa båt (dina förslag är rimliga...) så ta med någon erfaren seglare för att inspektera objektet eller ev. en besiktningsman, det finns erfaret folk i de flesta båtklubbar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 11 Mars , 2015 Det går även att hyra Maxi 77 i en vecka för en inte helt oöverstiglig kostnad (i synnerhet utanför högsäsongen) och testa.Jag har seglat maxi 77 ensam och det gick bra (2 gånger en vecka) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 11 Mars , 2015 Om du bestämmer dig för en Vega (ja, en 27 fotare räcker absolut för dina planer), så finns det en bra checklista på Vegaklubbens hemsida innehållande de saker du måste kontrollera innan du slår till på en Vega. http://vegaklubben.se/page31.html Har skrivit denna checklista tillsammans med andra tekniskt kunnande Vegaklubbsmedlemmar, så den är bra Lycka till!! Ps. Personligen skulle jag hellre välja en Vega än en Viggen. Mer volym (mindre camping känsla), toalett och inombordsmotor. Se dock upp med risiga inombordare, välj en Vega som fått sin inombordare uybytt till en nyare diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Mars , 2015 Valet av båt enligt din lista är ganska enkel: Vega. Den uppfyller inte de krav på hur en långfärdsbåt ska vara men den har åtskilliga gånger visat att den duger. Det är ett argument som är svårt att motsäga. Men det finns många andra kandidater. Fördelen med Vega är att det finns gott om dem, priserna är bra och det finns många som kan hjälpa till med råd och tips. Människans basala behov är äta-skita-sova. I en långfärdsbåt ska man först och främst se till de kraven kan uppfyllas på ett bra sätt som fungerar i längden. Jag skulle råda till att börja med en navigationskurs för förarintyg. Man träffar andra människor vars erfarenheter kan vara nyttiga. Sen bör man komplettera med Utsjöskepparen för att förstå den problematik som uppstår när man lämnar skandinavien. Tex tidvatten, ström, kanaler mm. Det bästa sättet (och billigaste) är att försöka få segla med någon som har samma typ av båt man tänker skaffa. Det brukar finns gått om äldre seglare som gärna tar med någon. Ring ordföranden i en närliggande båtklubb så brukar de kunna tipsa. Seglingskurser är inte fel men ofta ganska onödiga. Det blir mycket information på kort tid. Segling är inte svårt. En bra inombordare är en fördel. Går man kanalerna så behöver man en pålitlig motor. Lägger den av kan till nöds ta sig fram med en utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 11 Mars , 2015 Mitt tips är väl att välja så stor och välutrustad båt som budgeten räcker till. Viggen känns lite trångt om du ska ha fler med dig, men Vega kan säkert räcka, det finns det andra som bevisat. Som andra skriver finns det säkert många andra rimliga båtval. När du väl kommer i båt, egen, lånad, hyrd, så är det bara att våga. Testa dig fram, i olika vindar och sjöförhållanden. Lyssna gärna till andra och ta emot råd, men tänk själv vad som verkar rimligt, det finns säkert många som kommer att avråda dig från att ens försöka, och de ska du definitivt inte lyssna på..... Lycka till, och du har hamnat rätt, har kan du få mycket tips och ideer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 11 Mars , 2015 Det allra viktigaste tipset har du bara fått lite underförstått så jag skriver det rent ut: Lär dig och vänj dig att segla först! Att hyra båt utan erfarenhet är inte lätt och kan bli kostsamt. Som sagt så är det inte svårt att segla men det finns många situationer när man är mer behjälpt av god vana och mindre av teori. Bästa tipset är att börja segla med en kompis som är van. Be denne lära och visa och gör successivt mer och mer ombord. Efter ett tiotal gånger tycker jag det är dags för teorin. Förarbevis är en bra början. Har du ingen kompis som seglar, gå i seglarskola. Lär dig segla med en Optimist eller liknande så förstår du hur alla segelbåtar fungerar i princip. Större båtar är mer krafter och fler grejer som går sönder, ja alla båtar går sönder. När du passerat dessa stadier kan du börja fundera på vilken båt du ska köpa. Viggen går bort tycker även jag om du ska utomskärs men är kanske en bra båt att börja med. Börjar man med billigare båtar av känt märke är de inte svårsålda så man kan byta upp sig mot den modell man tycker passar en själv bäst. Segling är fantastiskt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 11 Mars , 2015 (redigerade) Lär dig och vänj dig att segla först! Det här håller jag inte med om... Jag håller på med min andra segelbåt just nu, och jag kan absolut inte segla, det enda gångerna jag har kommit ut, så var någon med mig eller så var det så länge sedan att jag har glömt av vad som sades... Jag är av den uppfattningen att om du inhandlar båten först, så kommer den att tvinga dig att lära dig hantera den på rätt och riktigt sätt. Och i det läget så skall du gå en seglarkurs, för då har du något att ta fasta på. Och kursledarna kan då guida dig rätt när du berättar för dem att du äger en Vega eller liknande. Sedan efter kursen så har du allting i färskt minne, och du övar dig då på din egna båt. Men du behöver nödvändigtvis inte lära dig att gå innan du börjar springa, det är hur du stannar som är av betydelse. Så gör som jag, köp en båt först och sedan tar du allting som kommer av det! Lycka till! Redigerad 11 Mars , 2015 av BonusVita Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 11 Mars , 2015 JAg var i din sits fyra år sedan, hade aldrig seglat... Köpte en båt. Googlade efteråt som fan och fick veta att den Vega jag köpt är en riktig klassiker. Jag har Vegan kvar, den är modifierad med lite speciellt roder som gör att den är extremt lättmanövrerad även för motor i noll fart framåt. JAg ger dej ett råd. När du bestämt dej för vilken båt du ska satsa på. Hyr båten och kom överens om att du, när du köper båten, ska dra av hyresbeloppet på köpet. Win-win situation. Vill du inte köpa så har du haft några trevliga seglingsdagar och du behöver inte köpa grisen i säcken. Den säljare som inte går med på det... har väl en hund begraven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 11 Mars , 2015 Jag håller med om att Vegan skulle nog kunns passa bra. Försök att så fort som möjligt få in känslan och en stor respekt för GIPPEN! Jag anser att det är det absolut farligaste momentet inom segling alltså betydligt farligare än när man kränger kraftigt under en kryssbog. Till och med reklammakarna för Kalles kaviar har insett detta och hade en riktigt väl träffande reklam som gick på biograferna för x antal år sedan. En man sitter till rors under en idyllisk medvind/läns. Hans fru är i ruffen och ska överraska sin man och brer en smörgås till honom. - Vill du ha en god smörgås Kalle?säget hon och sträcker sig ut i sittbrunnen för att överlämna smörgåsen. BORTA! Vad är då en gipp eller en slänggipp som man kallar det när bommen helt okontrollerat plötsligt av egen kraft har flugit över till andra långsidan av båten? Vindens riktning kan ofta variera några grader hit och dit, men i sanningens namn bör jag nog även tillägga att ibland kan vindriktningen vara riktigt stadig. När man seglar med vinden rakt akterifrån kallas det för att man länsar.Det finns bl a tre tydlidga tecken på att man närmar sig läns och då även jipprisken är som störst: Seglet framför masten blir oroligt och vill få in vinden från andra hållet. Det är okay att då lägga över det seglet till andra sidan då, mrn man ska vara medveten om att detta är avancerat och kräver stor vaksamhet hos skepparen ör att undvika en slänggipp. Jag brukar jämföra det med att ballansera på rn vass egg/smal kant. Det andra tecknet är att aegelbåten kan plötsligt bötja luta/pendla åt andta hållet än när nan kryssar dvs bommen/storseglet reser sig. Det tredje tecknet som jag väldigt ofta tittar på när jag länsar är Windexpilen i masttoppen..Du ska sträva eftet att den pilen aldrig dka dtå på samma sida som storseglet Gör den det är risken stor att man går en slänggipp. Man kan även göra en planerad gipp men den manövern går jag inte in på här. Det finns två bta daker dom msn tidigt kan lära sig för att i mesta möjliga mån unika att få en slänggipp. 1 Undvik att segla med vinden rakt bakifrån utan segla med vinden snety bakifrån istället. Det kallas för att slöra.Om målet/delmålet ligger på länskursen ät det säkrare att sicksacka sig fram precis som man gör när man seglar mot vinden/kryssar. 2. Många som seglar på öppet hav brukar fästa en tamp i bakänden på bommen och spänna den hårt framåt/straffa så att bommen inte kan dlå öbet av egen kraft.Tilläggas bör att när man seglar i medvind så släpper ut storseglet/bommen rejält så att den nästan står rakt ut. När man säkrat bommen så här kallas det för att man satt dit en preventergaj. Det här är väldigt smart, men absolut ingen garanti för att slippa få en slänggipp! Ibland är kraften så stor att preventergajen gått av har erfarna långfärdseglare vittnat om. Då kontentan av det här är att en slänggipp ät det farligadte momentet inom segling (anser jag) och kan orsaka rigghaverier/svåra personskador och till och med dödsfall. Men om man lär sig detta/ fått respekt för krafterna plus även lärt sig de andra seglingssätten, navigation och sjösäkerhet så är det helt underbart att segla Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Mars , 2015 (redigerade) Caribic's råd om hyr/köp är smart. Kan man få gasta hos någon kan det bli väldigt bra, jag hörde ett par som gjorde detta vilket slutade med att de köpte båten till ett bra pris. Säljaren hjälpte gärna till vid tex sjösättning mm, ovärderlig hjälp för en nybörjare. Redigerad 11 Mars , 2015 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rafu 2 Postad 15 Mars , 2015 Hej Staffansjo! En sida för nybörjare som är bra och rolig: http://landkrabban.se Lycka till! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 15 Mars , 2015 JAg var i din sits fyra år sedan, hade aldrig seglat... Köpte en båt. Googlade efteråt som fan och fick veta att den Vega jag köpt är en riktig klassiker. Jag har Vegan kvar, den är modifierad med lite speciellt roder som gör att den är extremt lättmanövrerad även för motor i noll fart framåt. JAg ger dej ett råd. När du bestämt dej för vilken båt du ska satsa på. Hyr båten och kom överens om att du, när du köper båten, ska dra av hyresbeloppet på köpet. Win-win situation. Vill du inte köpa så har du haft några trevliga seglingsdagar och du behöver inte köpa grisen i säcken. Den säljare som inte går med på det... har väl en hund begraven. "modifierad Vega" Sos sällskapsresan, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2015 Hej Staffansjo! En sida för nybörjare som är bra och rolig: http://landkrabban.se Lycka till! Verkar vara fantastiskt kul och trevlig läsning.. =) TY för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2015 JAg var i din sits fyra år sedan, hade aldrig seglat... Köpte en båt. Googlade efteråt som fan och fick veta att den Vega jag köpt är en riktig klassiker. Jag har Vegan kvar, den är modifierad med lite speciellt roder som gör att den är extremt lättmanövrerad även för motor i noll fart framåt. JAg ger dej ett råd. När du bestämt dej för vilken båt du ska satsa på. Hyr båten och kom överens om att du, när du köper båten, ska dra av hyresbeloppet på köpet. Win-win situation. Vill du inte köpa så har du haft några trevliga seglingsdagar och du behöver inte köpa grisen i säcken. Den säljare som inte går med på det... har väl en hund begraven. "modifierad Vega" Sos sällskapsresan, Jeees "SOS" jag insåg nog skillnaden på min och en "vanlig" nån tid före första sjösättning när en riktig Vegaman på klubben, som hade sin båt i närheten, kom fram och diskuterade... Du kan se resten av originalrodret, som en förlängning av kölen där originalhjärtstock sitter kvar. Ny hjärtstock längst akterut i aktertoften och frihängande balansroder, gör att du får propellerströmmen rakt in i rodret. Många har frågat... - har du bogpropeller!! på en Vega? när dom set mej snurra båten i hamn... =) Till stor del det rodrets förtjänst att det var så lätt för mej att lära mej hantera båten helt på egen hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyVega 0 Postad 21 April , 2015 hej Staffan. Jag skaffade i hösts en Albin Vega och går i långseglingsdrömmar. Om du inte hör köpt någon båt än kanske detta kan vara intressant för dej: http://www.maringuiden.se/forum/topic/76986-l%C3%A5ngseglare-s%C3%B6ker-partners/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser