Ryds20DCI 6 Postad 10 Mars , 2015 Hej alla. Vi hade lite problem i slutet av säsongen med att styrbordsmotor inte kom upp i varvtal. Någonstans runt 2600 varv men inte mer. Att avlösa i instrumentet såg jag att turbotrycket var väldigt lågt i jämförelse med babords motor. Detta hände vid ett par tillfälle. Vissa gånger så fungerade den som den skulle men kändes som att den var något segare än den friska motorn. VP kille ska titta på den nu i mars och han säger att det förmodligen är givaren till turbon som kan vara sönder. Är det någon här på forumet som haft liknande problem? Och i så fall är det givaren som varit felet? Motorn är en VP D4 300 från 2008. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 10 Mars , 2015 Hej alla. Vi hade lite problem i slutet av säsongen med att styrbordsmotor inte kom upp i varvtal. Någonstans runt 2600 varv men inte mer. Att avlösa i instrumentet såg jag att turbotrycket var väldigt lågt i jämförelse med babords motor. Detta hände vid ett par tillfälle. Vissa gånger så fungerade den som den skulle men kändes som att den var något segare än den friska motorn. VP kille ska titta på den nu i mars och han säger att det förmodligen är givaren till turbon som kan vara sönder. Är det någon här på forumet som haft liknande problem? Och i så fall är det givaren som varit felet? Motorn är en VP D4 300 från 2008. Jag vet att det har varit problem med givaren för trycket i inloppsröret. Om styrenheten tror att turbon inte laddar, stryper den bränsletillförseln. Det händer att det bildas rost i turbon, som gör att turbinen kärvar. Om man tar bort kröken, kan man känna på axeln, om den kärvar. En fördel med att ha två motorer, är att man kan skifta givare, och se om felet flyttar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 11 Mars , 2015 Kärvande wastegate kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Mars , 2015 Kärvande wastegate kanske? Inget dumt förslag, finns plastdetalj där som deformeras och stör funktionen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds20DCI 6 Postad 11 Mars , 2015 Tack för svar. För mig som är direkt dålig på motorer. Vad är wastgate för nånting? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 11 Mars , 2015 Wastegate finns på turbon för att se till att turbotrycket inte är för högt eller lågt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds20DCI 6 Postad 11 Mars , 2015 Okej. Tack för svar. Då får vi hopppas att vi hittar problemet. Tack så länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser