Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
thereselahti

Bygga/renovera reling plastbåt.

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder så har jag tänkt att byta reling på en gammal plastbåt. Vilka metoder och vilka material är att fördera? Båten är en ca 4.5 x 2 meter och gjord av glasfiber med stålköl. Den gamla relingen har ruttnat men resten av båten är i fint skick. Jag är tacksam för alla svar :)

post-106418-0-65645000-1425936683_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara trälister på båda sidor av borden skruvade mot varandra. Enklast är väl att göra nytt likadant i te.x furu. För att böja dem tillräckligt i fören borde man kanske basa listerna innan de sätts på plats, dvs ångvärma dem i en tillfälligt byggd trälåda. Då blir de lättare att böja, spricker inte och bänder inte på glasfiberskrovet.

Vil du lyxa till det så betsar du träet och lägger några lager lack. Fast då hamnar du fort i den onda cirkeln som innebär att då ser ju båten lite hängig ut så du blir tvungen att måla den varpå motorn inte ser lika fräsch ut som båten så du måste.... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde motsvarande jobb på en liten jolle jag hade (som sen blev stulen - ingen som sett en Stiga Matros med aluminium-reling? Förmodligen den enda i hela världen!).

Satte alltså dit en fykantslist av aluminium på varje sida och skruvade rakt igenom med försänkta muttrar på utsidan och försänkta skruvar på insidan.

Blev stadigt och hållbart!

Stabiliteten behövdes för att årtullarna skulle sitta stadigt och att hela skrovet skulle få stadga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag köpte en roddbåt i samma storleksklass så blev jag varnad för att många är för svaga i relingen med sprickor i skrovet som följd. Så en reling i trä kan vara befogad. Jag hade nog basat ett par brädor av tryckimpregnerat virke, en på ut och en på insidan och bultat ihop. Oljelasyr brukar göra det ganska snyggt och det är enkelt att underhålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det har från början varit träreling på båda sidor som varit ihopskruvade. Jag vill helst ha den likadan som den varit innan. Ett spirorör borde funka till att basa trä i eller?

Tackar för alla tips!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spirorör fungerar utmärkt. Vanliga brädor är ju också lätta spika ihop till en lagom stor låda. Onödigt att göra lådan för stor. Mindre volym i lådan betyder ju mindre behov av ånga. En gammal tryckkokare blir en bra ånggenerator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...