Azguz 105 Postad 9 Mars , 2015 Hej! Jag funderar på att bygga en egen elpanel eftersom alla till försäljning är så jädrans klumpiga.. Köpa egna säkringshållare, vipomkopplare och montera dessa på en platta. Det jag inte hittar, hur mycket jag än söker, är lämplig platta att montera detta i. Borra hål, fästa och sen göra kopplingar på baksidan. Jag vet ju inte vad det kallas..Jag tänker mig kretskortplatta fast utan kretsar. Hänger ni med? Vart hittar man sådana? Har hittat sidor som säljer de enskilda grejerna för några kr st, men jag har INTE hittat lämplig platta. Antar att det ska vara något mer värmebeständigt än plexi? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 9 Mars , 2015 Denna sajt kan kanske intresera dig: http://www.schaeffer-ag.de/en/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 9 Mars , 2015 Jag funderar om man inte kan beställa en från firmor som jobbar med graverade skyltar? För egen del har jag valt Biltemas som jag tycker funkar bra och är ganska smidiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Mars , 2015 Det finns många företag som kan skära med vatten eller laser. Men de flesta reklammakare har en gravyrmaskin som kan göra utmärkta paneler i en rad olika material. Dessutom kan de gravera text. Underlaget ska oftast vara CorelDraw eller Illustrator men de klarar ofta att konvertera CAD-format. Besök de lokala reklamfirmorna och hör med dem! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 9 Mars , 2015 Taaack! Men jag inte tänkt så, utan bara en tom platta som jag kan borra egna hål i och montera vipomkopplare och sen panelsäkringshållare. Den jag har ny är hembygd och har fungerat i nästan 30 år, se här: Det går in en grov, sen sitter en ledare över ena polsidan, sen plockas små ut för varje förbrukare. Så elpanelen är i sig en kopplingsplint. Alla på den befintliga är upptagna och eftersom jag har en smartpass med en noncriticalkrets så tänkte jag göra en till panel där jag kan koppla in noncritical förbrukare som kyl mm. Men jag hittar inte motsvarigheten till det bruna som syns på bilden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 9 Mars , 2015 Såg att fler svarat sen jag skrev mitt sista Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Mars , 2015 Kan det vara pertinax dvs samma som i billiga kretskort? Min nuvarande elpanel är gjord lackad härdmaonite, 3,2 mm tjock. Den ska givetvis bytas mot en riktig, graverad panel med tiden .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 9 Mars , 2015 Det kanske kan funka med plexi också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Mars , 2015 Plexi är lurigt att borra i, spricker lätt, framförallt sista hålet! Polykarbonat är bättre. Eller så kan man plasta upp en skiva på tex en vaxad glasskiva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 9 Mars , 2015 Jag byggde en kompletteringspanel eftersom den ordinarie med tiden blev full. Beställde en svart aluminiumplatta hos en skyltfirma i önskat format och med hål av rätt dimension borrade på rätt ställe. Struntade i att beställa gravering (det blev rätt dyrt ändå). Delar köpte jag hos Elfa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Mars , 2015 Om man ska bygga en elpanel så använd inte bil eller glassäkringar. Förr eller senare brukar de ge problem eller så har man helt enkelt inga fler säkringar ombord. Använd istället automatsäkringar, helst då Airpax men de är dyra. Vanliga Automasäkringar/Dvärgbrytare fungerar perfekt och kostar från 22 kr/st då får man både säkring och strömbrytare i ett. Har man plats monterar man i en IP65 klassad normkapsling. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 Mars , 2015 Jag har använt Biltemas paneler, prisvärda. Samt "vanlig" elcentral. Före Efter Biltema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 10 Mars , 2015 Men jag hade fått för mig att automatsäkringar bara tålde ett visst antal on/off och därför inte kunde användas som switch? Dvärgbrytare skulle tåla mer dock, så de kanske kan användas? Sätta en DIN-skena och Dvärgbrytare är ju inte särskilt svårt direkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 10 Mars , 2015 Om jag väljer att byta ut allt mot dvärgbrytare istället, finns det någon smart tillbehör så man kan ha en + till alla eller måste man koppla grov + på en plint och sen dra enskilda tåtar till varje brytare? Kanske är den här jag efterfrågar:http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Fasskena-10-mm-350060/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Mars , 2015 Om jag väljer att byta ut allt mot dvärgbrytare istället, finns det någon smart tillbehör så man kan ha en + till alla eller måste man koppla grov + på en plint och sen dra enskilda tåtar till varje brytare? Kanske är den här jag efterfrågar: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Fasskena-10-mm-350060/ Japp, den underlättar. Dvärgbrytarna verkar hålla väldigt bra, en bekant byggd båt båt runt 1980, de var ett gäng på 7-8 båtar och alla utrustades med dvärgbrytare. Ingen har bytt något ännu. Jag har gjort så att jag har en dvärgbrytare för Navigation som matar en Biltema panel med brytare för plotter, lanternor osv. När jag lämnar båten slår jag av allt utom länspump och kyl. Huvudbrytaren används normalt inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 10 Mars , 2015 Hmm Nu har jag många saker i huvudet.. Måla båten, bygga om lite elcentral, targabåge med solcellspaneler, ankarspel.... Tack för tips och idéer! Återkommer i projekttråden när saker och ting gjort... Få se när 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 12 Mars , 2015 Det finns inga problem med att använda dvärgbrytare för 230V i ett 12V-system? Och, ska man använda B eller C typen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Mars , 2015 Här finns lite svar: http://www.hager.se/kontakt-support/kunskap-och-utbildning/fraagor-svar-faq/20913.htm Dvärgbrytare brukar vara godkända för 12VDC. De flesta använder nog C-karaktäristik helt enkel därför att de är vanligast. De minsta dvärgbrytarna jag har är på 2A, jag köpte ett gäng 2 & 4A på rea + några signalblock som sättas bredvid en säkring för att kunna få ut ett larm om en säkring löser ut. Ibland har man tur. DIN-skenorna är i aluminium för att inte rosta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser