Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Figo

CTEK Landströmspaket vart köpa?

Rekommendera Poster

Hej!

Kollade i höstas både på Ctek landströmspaket (daycruiserkit) och DEFA paket nr 2.

Kändes som jag fick mer för pengarna med Ctek. När jag nu letar hittar jag ingen info om detta på Ctek sida. Hjertmans har tagit bort det på sin hemsida och övriga större ÅF verkar inte ha det i lager.

Har det utgått helt??

Finns det några andra liknande paket där man kan installera allt själv via "plug´n play".

Defapaketet är iofs helt OK men jag saknar ett dubbeluttag för motorrummets VV-beredare och batteriladdare som då måste köpas till. Det ingår i Ctek paketet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Ctek att produkten är nerlagd.

Frågan är då om Defa är det enda "färdiga kit" för landströmsinstallation? Dvs plug'n play som man kan installera själv utan behörighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ifrån mastervolt också, men det ser iofs inte ut att vara plug&play.

Det krävs dock ingen behörighet för att installera landström i båt, endast "tillräcklig kunskap". Dock bör man vara säker på sin sak.

Men om du bestämmer dig för att du skaffat dig tillräcklig kunskap så finns det elcentraler på watski med dubbla uttag direkt på centralen. http://www.watski.se/Landstromscentral-med-jordfelsbrytare-11byL Sedan kan man väl dra ytterligare kablar för ytterligare uttag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom där kitten är ju vansinnigt dyra och kabeln måste ju dras fram ändå så det största jobbet är ju lika. Kan du inte köpa "vanliga" 220-komponenter på närmaste bygghandel, dra fram allting och sen betala en elektriker en timmes arbete för att göra kopplingarna? Måste bli billigare än ett kit plus att du får det precis som du vill ha det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte samma, kitet kostar minst 4tkr, materialet kostar kanske 1-2 tkr.

2 papp till en elektriker?  det är nog inget problem att hitta någon som vill göra det.

--

Det behövs ingen behörighet att installera men gör man det själv så bör det vara ordentligt dokumenterat och det ska isolationstestas. Det kan vara värt att anlita en elektriker om man inte är absolut säker på vad man gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...