Joeldanielsson 0 Postad 8 Mars , 2015 Kära Fidra vänner!Jag och min tjej köpte nyligen Storfidran Elsa-Maija i dödsbo efter Pekka Elgestad. Hon är i gott skick så vitt jag kan bedöma sånär som på en grundstötning fram på kölen. Dock har jag väldigt begränsad kunskap om Storfidran och skulle vilja komma i kontakt med någon som kan båtarna bättre.Vi kommer starta med måttlig renovering av ruff nu i vår men har några generella frågor om båtens byggnad, struktur, underhåll, styrkor och svagheter mm.Har Storfidran några kända svagheter som jag bör överväga att åtgärda?Däcket och överbyggnaden sviktar på sina ställen vilket inte känns så stabilt. Är detta normal, eller något jag bör åtgärda?Jag anar en deformering i laminatet under mastfoten vilket jag om så är fallet känner att jag bör åtgärda. Har andra Storfidra seglare någon kännedom eller information om detta eller tips på hur ni löst frågan.Jag överväger att isolera skrovet för komfortens skulle och tänker då som följer: har läst att skrovförstärkningar inte är ovanliga och skrovets tjocklek känns inte enorm. Har läst både om liggunderlag, Devinicell och plastade stringers eller plastade extra spant. Är det något som rekommenderas att adressera innan jag isolerar?Är det något distansmaterial mellan ytter och inner tak i ruffen och hur isolerar jag lämpligast där?Igen, jag kommer inte göra om hela båten och i synnerhet inte inför första säsongen, men vill veta vad som eventuellt bör göras nu och på sikt. Vi kommer inte försöka göra någon världsomseglare av vår Storfidra, men väl en trygg båt att leva i på somrarna och på lite längre turer.Alla tips, trix, länkar, konstakter eller information välkomnas. Allt gott! MVHJoel Danielsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 220 Postad 8 Mars , 2015 Om en liten stund kommer Toaen att ha hittat den här tråden. Tror han kan allt man måste veta om Storfidran + lite till som är överkurs. :-) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 8 Mars , 2015 Vad kul och grattis till Storfidran. Själv äger jag nr 158. Den är från 1974 och isolerad med just liggunderlag som är täckt med nålfiltmatta. Låter konstigt men är i själva verket riktigt snyggt. Har också letat en del tips om Storfidran och precis som Peter skriver så är väl Toaen nestorn i detta sammanhang. Han har dessutom ett fint register över både Havs- och Storfidror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 8 Mars , 2015 (redigerade) Här syns isoleringen, tydligt ved ex fönstren. Redigerad 8 Mars , 2015 av Jesper-Visby Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 8 Mars , 2015 Här syns isoleringen, tydligt ved ex fönstren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joeldanielsson 0 Postad 21 Mars , 2015 Ser fint ut med isoleringen. Tog du ur inner taket i däckets överbyggnad innan isolering? Hur? Förstärkte du månne skrovet innan du isolerade? Insåg när vi var i båten förra helgen att det en tid varit en läcka vid kölens bakkant som förra ägaren försökt laga både länge och väl, dock utan framgång.. Tänker slipa bort hans försök till lagning och all material som verkar ha påverkats av läckaget. Därefter torka ur kölsvinet och försöka se om det går att se någon skada eller ställe där vatten kan tränga in mellan ballast och laminatet. Någon som känner igen problemet eller har tips på åtgärd? På kölens sidor servdet ut som fina sprickor har uppstått, kanske i gelcoaten eller i någon av de Många lagren av bottenfärg. Är det något som känns igen? Tänker mig att jag ska slipa bort färgen och blottlägga sprickan, sedan fräsa ur den, tvätta av med aceton och spackla upp den med epoxispackel och så tänker jag att allt är gott och väl därefter. Alternativa förslag välkomnas dock. Vad är den gängse uppfattningen om att epoxibehandla skrovet. För och nackdelar? Fridens liljor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2015 Däcket på havs och storfidror är byggda i två enkellaminat delar som satts ihop med plyfaremsor i däcket. Därför sviktar däcket lite mellan plyfaremsorna. Den innre delen brukar jag kalla "innerline". Även kojbotten mm är byggt som en innerline. Taket kan du nog inte ta ner, mer än att du skrotar båten - och det hade ju varit synd. Var läcker det. är det längst bak strax intill rodret!? Har du nån bild på var det läcker!? På min storfidra och även i viss mån med min havsfidra, hade jag ett annan typ av problem, där det stod vatten i ett hålrum. Har du nån bild på sprickan!? Om du skrapar slipar ner fidran ren intill gelcoaten, skall du absolut lägga en epoxygrundfärg. Dels för att få ett tätare skrov och dels som grundfärg för bottenfärgen. Att slipa ner bottenfärgen är ju lite jobb. Jag har slipat ner bottenfärgen på både havsfidran och storfidran inför epoxybehandlig. http://thallatha.blogspot.se/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser