Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
jdemner

Volvo Penta 550 startar inte

Rekommendera Poster

FGotesson skrev: Det första jag hade gjort i ditt fall hade varit att ta bort svänghjulet, och kolla så inte krysskilen gått sönder, och gjort att den tänder helt fel.

Först och främst, tack för ditt inlägg som tyder på praktisk erfarenhet av dessa gamla motorer!
Själv gissar o googlar jag mest när det gäller utbordare.

Detta med eventuellt trasig krysskil låter rejält allvarligt i mina öron, rent av dags att skrota motorn?
Tänker att både vevaxeln och svänghjulet kanske måste bytas i sådana fall??
Men kanske är inte en trasig krysskil hos en utbordare såpass allvarlig, själv har jag haft en Albin O11:a inombords-stånka vars svänghjul vägde nånstans uppåt tjugo kilo och har kanske fått överdriven katastrof-känsla när jag hör talas om sånt??

Kanske kan du eller någon annan utreda detta med konsekvenserna vid kil-brott hos utbordare mer i detalj?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle kilen göra att motorn behöver skrotas menar du? Jag köpte en motor (60hk) som hade tveksam gnista. Enligt säljaren hade den bra gnista ibland och tveksam ibland. Kilen hade gått sönder och svänghjulet vridit sig så det stod fel. Ny kil, och motorn gick precis som den skulle igen. Kan nog säkert vara det som orsakar felet i denna tråd.

 

MVH

 

Sjöberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Littlebastard4 skrev: Varför skulle kilen göra att motorn behöver skrotas menar du?

Tänkte mig att skadorna på vevaxeln kanske skulle bli så omfattande att renovering blir för dyrt.
Fel av mig, hittade visserligen några fula skador men här har kilen klippts snyggt o prydligt just som du skrev.
Angående mitt stora tjugokilos svänghjul så satt det inte 100% fast vid ett tillfälle utan bara till 99,5% :-) Hörde då ett högfrekvent pingande ljud som nästan gjorde mer ont i öronen än hördes. Nämner det som tips ifall någon skulle höra nåt liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Då din motor har tre förgasare, så kan det inte vara en nertrimmad 700, som guestsson säger. Då dessa endast hade 2 förgasare. Din VP/AP 550 har säkert brytare. på VP/AP 600 blev det sedan brytarlöst. 600 släpper även ut avgaserna genom propellern. Det gör inte 550. Det är för övrigt helt som det ska att det saknas choke-vajer på en av förgasarna. Som du ser på staget som drar i vajrarna, så finns det bara fäste för att choka 2 förgasare. Det första jag hade gjort i ditt fall hade varit att ta bort svänghjulet, och kolla så inte krysskilen gått sönder, och gjort att den tänder helt fel. Ett annat vanligt fel på dessa motorer är att de tar in vatten i skarven mellan rigg och motorblock. Man brukar få lyfta bort motor, och byta packningen där. Jag har en snubbe du kan ringa till om du behöver delar osv. Han är även en mästare på dessa motorer, och väldigt hjälpsam. Hoppas det löser sig!

 

Har varit bortrest och har därför inte haft möjlighet att svara. 

Väldigt bra med den informationen, då behöver jag inte grubbla mer på choke-vajern. Jag ska prova att ta bort svänghjulet så återkommer jag när jag gjort det! 

Om du har möjlighet att skicka ett nummer till snubben i PM eller liknande vore det grymt bra. Tack för hjälpen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökt få bort svänghjulet med 5-56, värme och avdragare utan resultat. Något annat tips på hur jag kan göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Burken med 5-56 kan du nog lägga åt sidan. Värme kan funka, men risken är nog snarare att du eldar upp delarna under svänghjulet. Vad använder du för avdragare? Jag har aldrig skruvat Volvo Penta utombordare, utan hållit mig till Evinrude/Johnson-motorer och har till dem en speciell avdragare (tror jag sett någon special-modell för Volvo Penta på blocket).

2/3-armade avdragare är olämpliga då du med stor sannolikhet endast kommer förstöra kuggarna på svänghjulet. 

 

Tror jag sett någon skiss här på Maringuiden för att själv bygga en lämplig avdragare till Penta-motorer. Någon kanske kommer ihåg eller hittar den...

 

MVH

 

Sjöberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...