Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
NicD

Köpråd DC med ruff för två personer

Rekommendera Poster

Hej,

Ny på detta forum, heter Niclas och funderar på att köpa en motorbåt inom 1-2års tid då vi byter boende.

Det vi söker är en båt för dagsturer i Mälaren med möjlighet för övernattning för två vuxna. Vill kunna åka ut och sola och bada och njuta av Mälaren och solen.

Vi är helt novisa förutom en Selco "sportbåt" från 70 talet som jag ägt för vattenskidåkning :)

Tacksam för förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Det finns ju en del att välja på men för att kunna ge lite råd vore det bra att ha koll på vad du hade tänkt dig för prisnivå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ockelbo dc 21 kanske?

Eller en Flipper 620?

Båda lätta att ha på trailer....... ;)

Redigerad av larsan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen!

Det finns ju en del att välja på men för att kunna ge lite råd vore det bra att ha koll på vad du hade tänkt dig för prisnivå.

Missade en så viktig sak som prisnivå, hade tänkt mig runt 60' -70'

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej,

Ny på detta forum, heter Niclas och funderar på att köpa en motorbåt inom 1-2års tid då vi byter boende.

Det vi söker är en båt för dagsturer i Mälaren med möjlighet för övernattning för två vuxna. Vill kunna åka ut och sola och bada och njuta av Mälaren och solen.

Vi är helt novisa förutom en Selco "sportbåt" från 70 talet som jag ägt för vattenskidåkning :)

Tacksam för förslag.

Har själv en Ryds 530 dc använder den på precis det sättet du beskriver´, en båt som går bra med höga fribord och stadig gång med 80 hk.

Har den på en trailer sjösätter/upptagning sköter jag helt själv

/Kenbja

Edit: Gick lite snabbt , båten har en bra ruff där man kan ligga utsträckt och sova vill man ha det luftigt låter man ruffluckan/trappan vara uppfälld annars stänger man den och har bara vädringsfönstret öppet.

Den bör även ligga inom er budget eller lite under er budget

post-52947-0-41082600-1425720477_thumb.jpg

Redigerad av Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du ha båtplats eller treiler?

jag hade i stort sett samma krav som du men ville kunna utgå hemifrån och välja olika sjöar. Packa klart hemma. Tanka på vägen..

vi hade en jofa winth 555 i 6 år och sov i den hela familjen ett antal gånger. Barnen då runt 8-10...

Vi fixade till med stävstege så vi bada från fören och stå där och "droppa av" ingångsöppning i vindruta var perfekt.

finns fler varianter som har det.

så hur använda?

vad behöver den klara?

mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vi kommer att ha båtplats några hundra meter från där vi bor så den kommer att ligga i på samma ställe under sommaren. Möjlighet till övernattning för två vuxna räcker.

Redigerad av NicD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kommer att ha båtplats några hundra meter från där vi bor så den kommer att ligga i på samma ställe under sommaren. Möjlighet till övernattning för två vuxna räcker.

oj oj.... finns väl hur många båtvarianter som helst. Ren smak/ ekonomi/ vad och hur mycket vill-man-fråga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Go'kväll.

Jag har insett att jag är på djupt vatten med mina frågor och funderingar, är som sagt novis så jag ska försöka ställa lite mer precisa frågor som jag kan med min kunskap.

Det jag har sett genom att kolla runt lite är att jag gillar märken/modeller med en längd mellan ca 5-7meter som Skibsplast, Searay mm men det är ju endast utseendemässigts. Ni frågar vad jag önskar med in- eller -utombordare, ja hjälp mig vad skillnaden är? Vill inte skruva motor mer än nödvändigt. Har tröttnat att skruva efter 28st bilar och jag vet att båtmotorer inte är detsamma som bilmotorer. Att kunna sola på båten är ju ett + dvs kunna fälla stolar eller att det finns soffa eller däck. Det jag också har sett som ett + är att kunna fälla rutan för lättare insteg i båten. Driftmässigt så är jag på tok för kass för att veta om en inom eller utombordare är bäst när det gäller kostnad. En annan sak som jag kan uppskatta är ett kapell som du kan använda vid färd. Vill inte ha en "kabinbåt" som jag tror det heter, dvs enligt mig en båt med fast tak. Hoppas att jag har kunnat beskriva mitt behov bättre nu.

Redigerad av NicD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Go'kväll.

Jag har insett att jag är på djupt vatten med mina frågor och funderingar, är som sagt novis så jag ska försöka ställa lite mer precisa frågor som jag kan med min kunskap.

Det jag har sett genom att kolla runt lite är att jag gillar märken/modeller med en längd mellan ca 5-7meter som Skibsplast, Searay mm men det är ju endast utseendemässigts. Ni frågar vad jag önskar med in- eller -utombordare, ja hjälp mig vad skillnaden är? Vill inte skruva motor mer än nödvändigt. Har tröttnat att skruva efter 28st bilar och jag vet att båtmotorer inte är detsamma som bilmotorer. Att kunna sola på båten är ju ett + dvs kunna fälla stolar eller att det finns soffa eller däck. Det jag också har sett som ett + är att kunna fälla rutan för lättare insteg i båten. Driftmässigt så är jag på tok för kass för att veta om en inom eller utombordare är bäst när det gäller kostnad. En annan sak som jag kan uppskatta är ett kapell som du kan använda vid färd. Vill inte ha en "kabinbåt" som jag tror det heter, dvs enligt mig en båt med fast tak. Hoppas att jag har kunnat beskriva mitt behov bättre nu.

Inombordare medger lite tystare gång (jämfört med äldre utombordare, nyare utombordare kanske är lika tysta som inombordare?) 

Dessutom är det ofta billigare att reparera inombordare om det är typ V8 el B20. De är nog oftast billigare att försäkra en båt med inombordare också. Sen kan du få en mycket bättre badplattform där bak, det är nog fördelarna. 

Sen är det ju fördelar med utombordare också, enkla att ställa in över vintern om man har garage t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamarin 68 DC. En perfekt båt för 2 pers. Världsklass på sittbrunn, Snygg båt och går bra i sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...