Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
BSven

Inredning - blank eller matt?

Rekommendera Poster

Jag håller på att renovera och har lackat utvändiga trädetaljer med blank lack och skall börja med delar av inredningen. Är det en smaksak att de flesta inredningar är mattlackade eller finns det något praktiskt skäl att inte använda blank lack även här? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att renovera och har lackat utvändiga trädetaljer med blank lack och skall börja med delar av inredningen. Är det en smaksak att de flesta inredningar är mattlackade eller finns det något praktiskt skäl att inte använda blank lack även här? 

Tror att det i första hand är en smaksak. Men små skador, skrapmärken, slitage etc syns mycket tydligare på en blank yta. Eftersom jag inte är särskilt intresserad av att slipa och lacka om använder jag även av det skälet halvmatt (sidenmatt) lack.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket är väl smaken avgörande, men en blank yta kräver väl mer generellt puts och renhållning för att hålla sig snygg, räcker ju med några fingeravtryck som syns så störs helheten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Traditionellt - om jag förstått saken rätt - var utsidan på båten lackad, och insidan struken med linolja som gav ett sidenmatt utseende. Detta var av tekniska skäl. Utseendet lever kvar. Fast jag kan ha fel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter K har som vanligt rätt när vi pratar om skrov.

På träbåtstiden var ruffsidor och inredning lackade lika skrovet utvändigt, alltså högblank, lika många lager som utsidan minst 7/8 lager.

När plaståldern inträdde med mera industrimässig tillverkning, sökte man efter mera kostnadseffektiva metoder, lacka inredning 7/8 gånger var för dyrt.

Då kom något snille på att lacka med matt lack, två lager matt inget djup i behövdes i den matta lacken, mer klirr i kassan.

Jag har inredningen på min båt högblank, och jag ser inga problem med det,mer än att det tog lite tid med alla mellanslipningar innan jag fått till 8 lager lack, dock är det 29 år sedan så per år blir det inte så många timmars arbete.

Kalle 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan också säga att mattlacka kan vem som helst, att få det blankt är mycket svårare. Ska man få mattlack snyggt så lackar man ett antal lager med blanklack och avslutar med matt lack, då får man djup i lacken. De blanka lagren behöver inte vara lika perfekta som vid blanklackning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan också säga att mattlacka kan vem som helst, att få det blankt är mycket svårare. Ska man få mattlack snyggt så lackar man ett antal lager med blanklack och avslutar med matt lack, då får man djup i lacken. De blanka lagren behöver inte vara lika perfekta som vid blanklackning.

Som tur är så använder jag Epifanes "Teak superior" som är högblank och sedan finns en matt lack för inredning som skall strykas de sista två lagren så jag får prova. Blir den blanka inte bra så kan jag stryka över med matt och döjla misslyckandet.

Tack för svaren!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Blir den blanka inte bra så kan jag stryka över med matt och döjla misslyckandet."

Det är nog just så många gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Stryk bara inte med enbart sidenmatt, jag gjorde det innan jag viste bättre, det såg ut som plast.

Bara att göra om, men till mitt försvar kan sägas att jag klurade ut själv att köra 5 lager blankt med mellanslip och avsluta med ett lager sidenmatt.

Det är receptet jag använder på nuvarande båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...