Ivan65 110 Postad 5 Mars , 2015 Hej, jag undrar om någon har testat att optimera sin motor för mer effekt och vridmoment, observera att jag inte pratar om chip trimning utan att programvaran ändras i styrenheten för motorn, det finns ju numera ett flertal effektutag ur samma motor, tex volvo penta D3 med 110,130,160,190 och 220 hk har själv en D3-160. Skriv gärna vad ni har för erfarenheter. Mvh Ivan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 5 Mars , 2015 Trodde "chiptrimmning" och programmera vara samma sak. Förr bytte man ut fysiska "chip" med andra insprutning och tändningsinsinställningar, men med dagens teknik gör man samma sak med en kabel. Kanske har fel eller missförstått vad du menar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 5 Mars , 2015 Trodde "chiptrimmning" och programmera vara samma sak. Förr bytte man ut fysiska "chip" med andra insprutning och tändningsinsinställningar, men med dagens teknik gör man samma sak med en kabel. Kanske har fel eller missförstått vad du menar boxar finns idag med men dom lurar bara den ordinarie programvaran, styrboxen ell evc'n lämnar man in hos en firma som optimerar den och får den nya programvaran att fungera som"orginal" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 5 Mars , 2015 Ok. I dessa boxar är det ofta bara ett motstånd som man kopplar över eller istället för en givare. Vet att vissa kopplas över yttertempgivaren motorn tror då att det är varmt ute o ger en magrare blandning, som ger lägre bränsleförbrukning. Detta var OT, men vi har iaf rätt ut vad du inte vill veta. Är ej kunnig specifikt i din maskin men hoppas någon kan hjälpa dig. Har iaf lyft tråden lite nu. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser