wahlis 23 Postad 5 Mars , 2015 Hej, Har funderingar på att bygga en överbyggnad till min snipa och då vill jag använda bland annat massonit som ett av matrialen då det är relativt billigt och även rätt formbart inom vissa gränser. Min fråga är hur väl det funkar att laminera utanpå massonit med hjälp av epoxy, tanken är att ha kvar den stomme jag bygger under epoxy, och inte enbart använda den som en formplugg. Massonitskivor har ju en väldigt blank yta och är väl oljebehandlade också, man vill ju undvika att matrialen delaminerar efter ett tag. Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 5 Mars , 2015 Jag har använt masonite som form, dock med släppmedel. Jag tror risken är stor att det släpper! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 5 Mars , 2015 Du kan väl laminera mot baksidan av masoniten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Mars , 2015 Prova vidhäftning med lite epoxi: Det räcker med några små droppar. förbered tre olika masonitbitar: 1. som du inte gör någonting med 2 som du tvättar av med isopropanol och låter torka 3 som du slipar av lätt med t.ex. slipnylon (scotch-brite-typen, även kallad björntunga mm.)eller finkornig slipduk typ 240-500. Blanda epoxi noggrant, rätt blandningsförhållande och lägg 6 st droppar på dom tre förberedda bitarna. Dropparna: 2st gör du ingentig med utan låter "spontanväta" 2st kletar du ut med ex. en spackel, plastbit eller dyl 2st "tvångsvater du" slipa fast epoxyn med t.ex. slipduk eller slipnylon Låt det härda ett par dagar och kolla sedan om du på något sätt med extremt försiktig fläkning kan få epoxin att släppa helt utan att masonitytan förler med, du kan ta hjälp av lite diskmedelsvatten. Om "tvångsvätningsmetoden är det enda som fungerar så får du använda den metoden som förbehandling och sedan "limma" /laminera resterande på den ytan. Om du får samtliga att släppa så att det lossade limmet är "rent" utan msonit på hela ytan, så kommer det att delaminera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Mars , 2015 Jag använder gärna masonite men med polyester/glasfiber. Inga problem att det släpper. Visst biter det bättre på plywood men det beror ju på att plywooden i sig är starkare än masoniten. Masonite är ett underskattat material! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Mars , 2015 Kanske perforerad masonit?Lättare att forma enligt texten och möjligen ökar vidhäftningen om epoxin får möjlighet att greppa litet i hålen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Mars , 2015 Greppa i hålen är typ mekanisk låsning och påverkar inte delamineringen mer än estetiskt. Testa vidhäftning. Om det funkar så sitter det om ine så delaminerar det och du får in fukt emellan. vidhäftningen kommer att bli starkare än masonoten om det funkar. Mao . Det kommer att sitta masonit på hela bortfläkta limytan. Starkare vidhäfting än så får du inte. Masoniten i sig blir inte starkare mer än ev om limmet sugs in i ytan. Då blir ytan en epoxikomposit... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser