Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Gustav1980

Köpa ny utombordare, insprutning eller chocke/förgasare

Rekommendera Poster

Har haft ett antal utombordare i varierande storlek, alla med det gemensamt att de haft chock och krävt ( mer eller mindre) laborerande med chocke och gaspådrag för att inte tjuvstanna innan de nåt arbetstemperatur. Senast en Thoatsu 9.8 4-takt. Nu vill jag ha en motor som utan minsta lilla trixande går från att det jag vrider på nyckeln tills att jag stänger av. Dvs det är en motor med insprutning utan choke jag vill ha.

Blir lite förvirrad kring det här med choke och insprutning, sitter det insprutning i alla nya motorer? Eller finns det fortfarande förgasare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storlek på den motor du tänker dig nu kan ju vara klokt att berätta för oss. Så vitt jag har förstått så skiljer sig tekniken ganska mycket åt, och då även beroende på storlek och märke....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi pratar små, säg 5 till 25 hästar. De större modellerna är jag rätt säker saknar förgasare numera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska inte säga att det ena eller andra är vanligast, för så bra koll har jag inte, men de mindre maskiner jag tittat på har alla varit fyrtaktare med förgasare.

Har tänkt tanken att den dyra elektroniken och insprutningstekniken som på flera märken börjar runt 25-30 hk kanske är svår att ta betalt för på mindre maskiner???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar du intervallet 20-30 Hp så tror jag alla  har insprutning utan just Honda. Vet ej varför!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...