tedde1 21 Postad 3 Mars , 2015 (redigerade) Hej Jag håller på med ombyggnad av toasystemet så jag får däckstömning. Mitt system har högt placerad tank med självfall ut i havet, detta tänkte jag behålla trots däckstömning. Ventil 1, denna finns redan idag och jag gillar tanken på att kunna spärra skiten i hålltanken. Ventil 2, min tanke är att denna bara ska vara öppen vid sugning, för att slippa ha skit stående i slangen. Ventil 3, Vet ej om denna behövs, tanken är att kunna stänga den när jag ska sugtömma så det inte suger från toan. Ventil 4, Finns idag, utloppet i sjön. Ventil 1, 2 och 3 tänkte jag bygga ihop slanglöst med mässingdelar. Vad tätar man gängorna med, jag har aldrig använt lin och vill ej riskera läckage. Vad tätar man med mellan slang och plastkopplingar? På originalinstallationen var det någon tätningsmassa. Synpunkter, idéer och kritik mottages tacksamt. Mvh Tedde Redigerad 3 Mars , 2015 av tedde1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 3 Mars , 2015 Jag skulle skippa alla ventiler utom 4:an ut i sjön och satt in en t-koppling till däckstömningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 3 Mars , 2015 Krångla inte till det...... Ju fler delar desto mer som kan läcka eller kärva. Jag har en rätt ny varvsinstallerad installation med däckstömning. Jag har en kran - bottenventilen. Det är inga problem med sug ur toan när jag sugtömmer. För att täta så finns det tre alternativ: Lin och pasta - gammalt klassiskt beprövat. Sikaflex eller liknande tätningsmedel - hade det i förra båten och det fungerade för mig i alla år. Flytande gängtätning (t.ex. Loctite) som limmar ihop rördelarna. Är det moderna sättet att täta rörkopplingar. Vilken tätning du väljer är nog "efter tycke o smak". (Jag skulle nog valt det jag har hemma och då hade det blivit Sikaflex.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 4 Mars , 2015 intressant att fler grunna på samma sak, slutsats ju enklare desto bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 4 Mars , 2015 Jag skulle skippa alla ventiler utom 4:an ut i sjön och satt in en t-koppling till däckstömningen. Krångla inte till det...... Ju fler delar desto mer som kan läcka eller kärva. Jag har en rätt ny varvsinstallerad installation med däckstömning. Jag har en kran - bottenventilen. Det är inga problem med sug ur toan när jag sugtömmer. Tveksamma råd, enligt min uppfattning. Vad förhindrar tankinnehållet från att rinna ut via toaletten? Backventilen i toapumpen? Inte att lita på... Jag tycker alla fyra föreslagna ventilerna fyller sin funktion. Min egen installation ser annorlunda ut i och med att tanken ligger under VL och töms via handpump till sjön. Men jag har också satt ventiler för att slippa ha skitvatten stående i slangarna i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 4 Mars , 2015 Har du inloppet till toatanken på tankens ovansida, behöver du bara en ventil och det är bottenventilen. Detta då toans inbyggda backventil bör hålla emot det som finns i slangen upp till tanken. Läcker toans backventil så är volymen i slangen normalt så liten att mängden som rinner tillbaka knappast översvämmar toastolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 292 Postad 4 Mars , 2015 Hej Här finns en del tips.http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/TEK-halltankmaj2014.pdf Hälsningar Ove 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 4 Mars , 2015 (redigerade) Jag skulle skippa alla ventiler utom 4:an ut i sjön och satt in en t-koppling till däckstömningen. Krångla inte till det...... Ju fler delar desto mer som kan läcka eller kärva. Jag har en rätt ny varvsinstallerad installation med däckstömning. Jag har en kran - bottenventilen. Det är inga problem med sug ur toan när jag sugtömmer. Tveksamma råd, enligt min uppfattning. Vad förhindrar tankinnehållet från att rinna ut via toaletten? Backventilen i toapumpen? Inte att lita på... Jag tycker alla fyra föreslagna ventilerna fyller sin funktion. Min egen installation ser annorlunda ut i och med att tanken ligger under VL och töms via handpump till sjön. Men jag har också satt ventiler för att slippa ha skitvatten stående i slangarna i onödan. Anslutningen till tanken från toaletten sker i överkant i tanken och då kan endast vattnet i slangen rinna tillbaka till toaletten om nu backventilen skulle strejka. Redigerad 4 Mars , 2015 av tompelompe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedde1 21 Postad 4 Mars , 2015 Anslutningen till tanken från toaletten sker i överkant i tanken och då kan endast vattnet i slangen rinna tillbaka till toaletten om nu backventilen skulle strejka. Nej, det gör det inte. Det ser ut precis som jag har ritat det, avfall in i tank sker underifrån, samma slang som det ska ut genom. Mvh Tedde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 4 Mars , 2015 Är inte ventil 2 ganska viktig? När det börjar fyllas på i tanken och blir lite motstånd och du pumpar vidare, är inte risken att det kan bubbla upp i tömningsröret annars? Eller blir det en luftficka där så man inte får det problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 4 Mars , 2015 Anslutningen till tanken från toaletten sker i överkant i tanken och då kan endast vattnet i slangen rinna tillbaka till toaletten om nu backventilen skulle strejka. Nej, det gör det inte. Det ser ut precis som jag har ritat det, avfall in i tank sker underifrån, samma slang som det ska ut genom. Mvh Tedde Beklagar att din toainstallation då är lite opraktiskt byggd..... Jag skulle inte heller lita på jokerventilen i toan. För att komma tillrätta med det så kan du behöva en kran som hindrar översvämmning i toaskålen. Men du ska inte sätta den som din kran 1 eller 3 utan flytta ut den till den grenledning som toan sitter ansluten på (din gröna streck). Då får du den funktion som du efterlyser "att hindra tanken att rinna ut i toan" och kranen påverkar inga andra funktioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Mars , 2015 Förutom bottenventilen så är det bra med en ventil direkt under tanken. Jokerventilen ska fungera bra om man nu byter varje år som det står i instruktionerna. Har man lite innehåll i tanken ärret skönt att kunna stänga ventilen för att förhindra "reject". Ligger båten oanvänd en period med skit i tanken så kommer tyngre partiklar att sjunka ner mot bottenventilen så att det blir stopp där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 5 Mars , 2015 (redigerade) Ja, kranar kan man inte få nog av. Efter mycket funderande bra det dyrt och fint. Synd att de sitter undanskymt. Redigerad 5 Mars , 2015 av Vilse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedde1 21 Postad 5 Mars , 2015 (redigerade) Snyggt. Hur/när passerar avfallet de olika kranarna. Vilken tätningsmetod har du använt till slangar och gängor? Mvh Tedde Redigerad 5 Mars , 2015 av tedde1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 6 Mars , 2015 Ventil direkt efter toan är att rekommendera! Backventilen är inte att lite på, det rinner tillbaka och sedan lutar båten lite och ja.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 6 Mars , 2015 Min tank sitter högre än toaletten och jag har en ventil mellan toan och tanken, inte för att slippa få tankinnehållet tillbaka i toan, utan för att lättare kunna ta loss toan om det behövs. Slangen från toan ska anslutas i toppen av tanken alternativt i botten med ett rör inne i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 6 Mars , 2015 (redigerade) Snyggt. Hur/när passerar avfallet de olika kranarna. Vilken tätningsmetod har du använt till slangar och gängor? Mvh Tedde Jag målade ventilerna för att inga misstag skall ske av ovana användare. Via den Gröna ventilen pumpas avfallet genom den Gula L-ventilen upp i tankens övre tillopp. Ventilen förhindrar att stigslangens innehåll rinner tillbaka. Den Gula L-ventilen finns för kunna pumpa ut direkt i sjön. Den Röda är för att släppa ut tankens innehåll. Den finns även en ventil vid genomföringen. En T-koppling vid utloppet i tankens botten går till däcket.Tätade alla gängor med Loctite 577 men inte slangarna, de har dubbla motvända slangklämmor. Monterade två hålltankar i parallellt, en 24L och en 40L. Den stora bakom toan och den lilla inne i ruffen bakom en skåp och de är förskjutna inbördes för att följa skrovet. Har en Wemamätare så jag kan ha koll på fyllning/tömmning. Redigerad 6 Mars , 2015 av Vilse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 20 Mars , 2015 Jag har samma system som du. Har en blake toa, handpump. Från toan går till en T-koppling där det går upp i tankens botten(med en ventil i botten på tanken) på ena sidan och ut i havet med en ventil på andra sidan.Jag kommer göra såhär:I botten på befintlig kulventil kommer jag koppla en T-koppling. Motsatt sida på den sätter jag en ny kulventil och på den ventilen sätter jag slangen från toan som nu sitter i befintlig kulventil. På T-kopplingens överblivna anslutning(90 grader från de andra) sätter jag en till kulventil och på andra sidan slangen som går upp till däckförskruvningen(där jag tömmer med sugen).Då kan jag:Stänga ventilen under tanken, stänga ventilen ut till havet. Jag kan stänga ventilen till däcktömningen medan jag öppnar de andra och pumpar upp avfall i tanken. När jag vill sugtöma vid brygga så kan jag stänga ventilen ner till toan och det blir en sluten krets mellan tanken och sugröret genom att öppna de två kulventilerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 20 Mars , 2015 När vi nu är i ämnet toaletter.Vilken toalett ger upphov till minst volymkrävande avfall? Handpump eller eltoa? Jag tänkte att det skadar ju inte att använda det som adderar minst volym vatten när man vill förflytta avföring från toan till tanken Så el eller handpump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 12 April , 2016 Lånar tråden lite. I sonens båt är det trångt och då är TS dragning praktisk. Dock är anslutningarna i gaveln på hans tank. Det skulle alltså kunna bli en slang från däck till skrov med två avstick (T-rör) på vägen. Ett till toa och ett till tank. Klarar toans pump att trycka igenom två 90 graders vinklar (T-rören)vid pumpning till tanken eller blir motståndet för stort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 12 April , 2016 Det är säkert inga problem att pumpa från toan genom två 90-böjar med diameter 38, men varför inte göra det enklare. Låt allt se ut som det gör idag. Sätt bara ett T-rör mellan tank och skrovgenomföring och dra upp en slang till däcksgenomföringen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 12 April , 2016 Mackey jag är inte riktigt med. Idag finns inget förutom mycket lite plats. Min ide är att dra slang från däck till T-rör, från T-röret fortsätter slangen ner till nästa T-rör och därifrån fortsätter slangen till genomföringen i skrovet. Från övre T-rörets avstick ansluts tanken och från nedre T-rörets avstick ansluts toan. Om du tänker en ännu lättare variant så vore det toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 12 April , 2016 Ok, jag missförstod. Trodde det fanns en installation med anslutningar i gaveln på tanken. Lyckas onte klistra in bilden, men här finns Thallathas nu mera troligen klassiska bild, http://www.maringuiden.se/forum/topic/75144-toa-tömning/?p=521567 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 13 April , 2016 Aha. Thallathas är ju jättebra och den har jag tittatpå många gånger men den har ju inget självfall som grabbens har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 13 April , 2016 Det blir ju samma sak, bara att ta bort handpumpen så har du ju en installation för självfall. MAckey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 14 April , 2016 Är inte ventil 2 ganska viktig? När det börjar fyllas på i tanken och blir lite motstånd och du pumpar vidare, är inte risken att det kan bubbla upp i tömningsröret annars? Eller blir det en luftficka där så man inte får det problemet? Borde inte vara något problem. Locket på däckförskruvningen bör väl vara tät. Vi har tanken högt och ett T-rör för tömning. Bara en ventil vid skrovgenomföringen i botten. Vår slang från toaletten sitter dock i överkant tanken. Hade jag toaletten i botten på tanken skulle jag nog sätta en ventil vid toaletten. Om inte annat för att kunna demontera toaletten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 14 April , 2016 Tidigare hade jag en tank med påfyllningen i botten och toalettens backventil klarade det. Nu har jag påfyllningen i toppen och det innebär att slangen dit upp, c:a 1 meter alltid är full även om tanken är tom. Det klarar inte backventilen tillräckligt bra så jag satte in en ventil närmast toan. För övrigt bara ett utlopp från tanken för tömning, med ett T-rör till däcksanslutningen och bottenventilen i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser