tobbo166 10 Postad 2 Mars , 2015 Hej! Vad är den bästa lösningen om man tänker en 34-42 fotare? A. Separat luftkompressor, dieseldriven. Enda funktionen. B. Luftkompressor, dieseldriven, med generator för att underhållsladda batterierna. Två funktioner. C. Montera kompressorn på befintlig inombordare, på befintlig rem till generatorn eller med extra hjul och extra rem. Möjligt på vanligaste inombordarna? Vad ser ni för för- och nackdelar med lösningarna? Var montera kompressorn om separat? Är de klumpiga? Man kanske kan koppla till samma dieseltank som motorn, Vill dyka i Karibien... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Mars , 2015 Jag skulle nog fundera på: Hur mycket power behöver kompressorn?(kanske inte kräver så mycket och det kan kännas onödigt att köra inombordaren massor "bara för ändamålet") Hur lång tid behöver kompressorn gå/ fyllning?(räcker det med den tiden jag ändå kör med motor) Har jag någon annan laddning, solceller e.dyl. för batterier´eller är underhållsladdning ett riktigt behov? Finns det andra alternativ ex. eldriven kompressor som jag kan köra med hjälp av elaggregat?(Då har jag även möjligheten att använda den på land där det finns tillgång till ström.) Tyvärr har jag bara dykt ett par gånger i Asien, har inte dykcert och ingen utrustning, så jag spekulerar bara, som oftast. Men lite "out of the box"- nisse brainstorming kanske ger dej lite funderingar i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Mars , 2015 En dykompressor är både tung och dyr. Jag vet de som har en Bauer Junior med bensinmotor. Priset idag ligger säkert på 30-40 tkr. Den väger runt 50 kg. En elektrisk väger/kostar ungefär detsamma. Men den elektriska vill ha drygt 2kW och kräver ett elverk på minst 4kVA. Då har kompressorn en elmotor för 230V enfas 50Hz. I Västindien är det oftast 120V 60Hz vilket gör att motorn går fortare. Man måste få en 2-fas anslutning från land dvs 240V, det är oftast inget problem. Motorerna brukar inte hålla för den högre frekvensen. Så antingen får man helt förlita sig på sitt elverk eller så köper man en kompressor avsedd för den amerikanska marknaden, den går att köra här hemma men med lägre kapacitet. De flesta brukar köpa en eller flera extra tuber och fylla iland, det blir billigare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 3 Mars , 2015 Hej! Jag är DIR dykare och följdaktligen anhängare av KISS vad gäller segling. Finns väl inget som heter DIR seglare. Det vore nåt Vi ska inte ha watermaker mm. Minimalt med prylar. Men om man vill ligga i naturhamn och dyka mycket, flera ombord som dyker. Det är ett MYCKET trevligt tidsfördriv, tro mig. 1,5 h dyk på 0-10 m i tropiska vatten, följa en manta, simma med defliner. Svårslaget (har gjort det). Vet inte om det kryllar av dykcenter där borta. Massor av dykflaskor, vet inte. Tunga och otympliga. Om toppen slås av och du har 200 bar i flaskan kan man ju räkna ut vad som händer, går rakt genom skrovet. Kanske ingen hit, så man kanske bör endast ha 10 bar eller så över Atlanten Har fyllt med dieseldriven kompressor på en dykbåt på västkusten. Tog väl en 10 minuter, minns inte riktigt. Alltid välkommet med lite laddning av batterierna, så det vore väl smart att montera generator om man köper en kompressor? Man kanske kan passa på medan man går för motor förstås. Men vi kommer ligga still många dagar om vi trivs på nåt ställe. Elektriskt verkar inte så intressant eftersom man är i hamn om man har landström och då kan man lika gärna besöka närmsta dykcenter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 20 Postad 4 Mars , 2015 Att ha fulla flaskor när ni seglar ser jag inte som något problem. Jag brukar ha mina 324 plus en singelflaska med 300 bar surrade i aktern på båten. Att halsen ska slås av är ingen större risk så länge ni hanterar flaskorna på korrekt sätt men visst jag har sett vad som händer när en hals går, dock var flaskan röten och innehöll kolsyra. En kollega fick gipsa benet. Jag hade ändå satsat på att fylla flaskor på land för jag antar att ni vill ha en kompessor som inte fyller kondens i flaskorna och då börjar vi prata pengar. Själv har jag förmånen att fylla mina flaskor på jobbet så jag har ingen större erfarenhet av mindre kompressorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Mars , 2015 Hej! Jag är DIR dykare och följdaktligen anhängare av KISS vad gäller segling. Finns väl inget som heter DIR seglare. Det vore nåt Vi ska inte ha watermaker mm. Minimalt med prylar. Men om man vill ligga i naturhamn och dyka mycket, flera ombord som dyker. Det är ett MYCKET trevligt tidsfördriv, tro mig. 1,5 h dyk på 0-10 m i tropiska vatten, följa en manta, simma med defliner. Svårslaget (har gjort det). Vet inte om det kryllar av dykcenter där borta. Massor av dykflaskor, vet inte. Tunga och otympliga. Om toppen slås av och du har 200 bar i flaskan kan man ju räkna ut vad som händer, går rakt genom skrovet. Kanske ingen hit, så man kanske bör endast ha 10 bar eller så över Atlanten Har fyllt med dieseldriven kompressor på en dykbåt på västkusten. Tog väl en 10 minuter, minns inte riktigt. Alltid välkommet med lite laddning av batterierna, så det vore väl smart att montera generator om man köper en kompressor? Man kanske kan passa på medan man går för motor förstås. Men vi kommer ligga still många dagar om vi trivs på nåt ställe. Elektriskt verkar inte så intressant eftersom man är i hamn om man har landström och då kan man lika gärna besöka närmsta dykcenter. Vad är DIR.... dykare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Mars , 2015 lite info med reservation på att saker ha ändrat sig sen 80-90 talet. Åkt runt med dykflaskor i bil på långturer så i en båt kan det knappast vara något problem, Först köptes alutuber som var vanligast utomlands inhandlades i Israel, tyvärr var de ej gångbara här i Sverige trots att de är nästan oförstörbara, för sista turen så köptes Mares ståltuber här i Sverige skrot efter en resa, med korrisionsangrepp. 200bars mer gångbara än 300bars fanns ingen som fyllde 300bars flaskor längst rödahavskusten på 80-90 talet. Liten bensin eller dieselkompressor är nog enklast. Ska du inte syssla med extrem djupdykning och långa decon så är ju inte luftåtgången så våldsam och du behöver ju inte max fylla flaskorna, det är ju de sista baren som tar tid vid fyllningen. Bultar du dit en kompressor i motorrummet så se till att vara noga med friskluften, lite smog luft och du kan åka på lunghinne inflamation, tänk även på att filter mm ska vara lättåtkommligt. Priserna på dykutrustning var tidigare mycket lägre i de länder där marknaden är stor. Enklast är kanske att ni köper sakerna på plats och sen säljer det för det dubbla när ni kommer hem. ex: Mina gamla grejer blev liggande när resandet slutade välbegnade efter ca 400 dyk, de låg några år i förrådet och när flytt skulle ske var de ca 15 år gammalt, lade ut allt på blocket för ungefär samma pris jag betalt för det som nytt, blev helt nedringd av köpare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser