Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
centrino

Koppla in regulator

Rekommendera Poster

Hej!

Har lite frågor hur man ska koppla in en regulator om man ska köra med solpanel.

Det är denna regulator som jag tänkte köpa med en 100w solpanel

http://www.teknikhamstern.se/PeakPower%20%20MPPT%20Regulator%20Tracer%202210%20ver2.pdf

Enligt guiden står det så här

1. Koppla batteriet först så att regulatorn kan känna vilken
systemspänning det är, 12 eller 24
V. En batterisäkring skall monteras
på plus-kabeln, 25A.
2. Koppla sedan in solpanelen, max 20A, 320W
( effekt x 2 vid 24V ) (3 på bilden)
3. Koppla sedan eventuella laster som skall ha timerfunktion. (2 på
bilden)

Från min batteribank är det 50mm2 kabel, i regulatorn går det bara koppla in 10mm2 kabel. Ska jag bara köpa 10mm2 kabel och koppla från batteriet till regulatorn och låta min vanliga 50mm2 kabel gå till vanliga huvudbrytaren?

Måste all ström gå genom regulatorn? På punkt 3 ska man koppla in load, måste jag koppla in hela belastningskabeln som går vidare till lampor, kyl, gps och allt annat i load på regulatorn?

Har inte så mycket vetskap kring detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10mm2 räcker bra.

All last måste inte gå genom regulatorn men det är en smart funktion. Du får ett skydd mot överbelastning, för hög laddspänning och inte minst, regulatorn kopplar bort lasten när batterispänningen blir för låg och skyddar alltså mot att batteriet skadas.

Smma regulator är lite billigare hos 24volt.eu och ännu billigare på eBay.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bhemac: Jag har också en 100W-panel med en mppt-laddare men har funderat just på det som centrino nämner ovan:

"3. Koppla sedan eventuella laster som skall ha timerfunktion. (2 på bilden)"

Iom att jag laddar mina 3 förbrukningsbatterier mha solpanelen så tycker jag inte att jag behöver koppla in någon extra last direkt i regulatorn. Eller finns det någon fördel med att koppla in en extralast där? Regulatorn i sig har inbyggt överspänningsskydd så att behöva koppla på en extra last för at skydda batterierna känns konstigt. Jag saknar dock manualen för min regulator så jag vet inte om att det skulle vara en timerfunktion. Är det alltså så att om batterierna är helt fulladdade så kan man via utgången (med symbolen som ser ut som en lampa) så att regulatorn då driver enheten mha solcellen utan att batterierna belastas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lastutgången brukar antingen användas för tex en lampa som ska lysa ett visst antal timmer efter det mörknat. Eller så kan utgången vara på hela tiden så att man kan koppla lampor, kyl mm dit.

I det senare fallet så fungerar lastutgånegn som en elektronisk säkring mellan förbrukare och batteri.

Det finns några fördelar med att använda lastutgången.

1. Överspänningsskydd: Skulle en generator elller laddare få spelet och skicka ut en för hög spänning så stänger regulatorn av innan någon utrustning tar skada.
  2. Kortslutning/överströmsskydd. Fungerar precis som en säkring. Framförallt överströmsdelen är bra eftersom den reagerar mycket snabbare än en vanlig säkring.
  3. Underspänningsskydd. Kopplar bort lasten om spänningen i batteriet blir för låg. Detta en en stor fördel eftersom man inte riskerar att skada batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen solcell ännu men när jag skaffar en så tänker jag koppla all last via regulatorn, utom:

1. Ankarvinsch och bogpropeller som behöver betydligt mer ström än vad en regulator klarar.

2. Pumpar, gaslarm, etc som man kanske vill ha igång även om batterispänningen börjar bli litet låg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kopplar så här...

1) Från batteriet sett - så är alltid det första som kopplas en säkring

2) Sedan går batterikabeln till en plint ( varför ser du under punkt 5)

3) därefter kommer huvudbrytaren

4) efter huvudbrytaren kommer ny kopplingsplint/ar / säkringstavlor, där allt fördelas ut i båten

5) solcell och landströmsladdare ska ju kunna ladda även om huvudbrytaren är i OFF? Av det skälet kopplas de in mellan huvudbrytaren och megasäkringen (enligt ovan nr2 ) och bör förses med egna säkringar - vilket dock inte alla gör eller ens håller med om.

Det stod dock om säkring i den beskrivning du hade. Bra! Faktiskt lite ovanligt enligt min erfa.

Det som beskrevs ovan var pluskabeln. Enda principiella skillnaden på minuskabeln är att istället för en megasäkring har många numera en schunt för att koppla in en batterimätare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här tycker jag man kopplar:

Batteri -- Huvudbrytare --  Huvudsäkring -- Solcellsregulator -- "Senilbrytare" --  Säkringspanel.

"Senilbrytaren" är en brytare som sitter praktiskt till för att stänga av allt som går när man lämnar båten (jag slår istället ifrån automatsäkringarna).

Kylen kopplas mellan Solcellsregulator -- Senilbrytare via egen säkring

Länspumpen mellan Huvudsäkring -- Solcellsregulator

Bogpropeller, Inverter mm kopplas via egna huvudsäkringar direkt mot huvudbrytaren men, manöverström till dessa tas via den vanliga säkringspanelen. Kopplar Solcellsregulatorn ifrån pga låg spänning så stoppar även Bog mm.

Larm kopplas direkt på ett av batterierna, vi vill ju inte göra det för enkelt för tjuvarna.

Den här kopplingen fungerar absolut perfekt.

I mitt fall fins det en egen säkringspanel för "Navigation" (plotter, VHF, lanternor mm). Panelen har en egen brytare och en egen Huvudsäkring kopplad till Huvudbrytaren. Navigationsdelen skyddas alltså inte av Solcellsregulatorn. Navigationsbrytaren slår jag av så fort jag kommer i hamn. Bryttaren är fö en omkopplare så jag kan välja om navigationsdelen ska få ström från huvudbatteri eller startbatteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör ett lyft av en gammal tråd här. 

Bhemac, menar du att huvudbrytaren ska bryta laddningen också? 

Oavsett så undrar jag, borde man inte vilja kunna bryta ALLA strömkällor, dvs både batteri och solcell, på något sätt? I ovanstående system så kan ju regulatorn fortfarande ge några ampere ut i kablarna, inte så farligt men otrevligt om man t ex håller på och meckar. Men det verkar som folk oftast inte har någon lösning för att koppla bort  solcellen/regulatorn? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dvärgbrytare mellan panelerna och regulatorn och mellan regulatorn och batterierna. Sen en separat som bryter allt utom länspumpar och Battmetern. Naturligtvis har jag vanliga frånskiljare till start, bogis, ankarspel och service också. Skulle inte vilja att dessa bröt laddningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huvudbrytaren som egentligen är en batterifrånskiljare tycker jag ska bryta allt utan undantag. Den är till för att göra båten strömlös när man ska jobba med elen eller när det kommer rök från något konstigt ställe. Solpanelerna ställer till det lite, de levererar ju ström och borde därför ligga direkt på batterierna. Men eftersom lastutgången också ligger där så ska solregulatorn logiskt sätt brytas också.

Behöver man en "senilbrytare" som ska slås av när man lämnar båten så använde man tex MT50's brytfunktion, tryck på OK knappen och allt slocknar.

Länspumpen tycker jag numera ska ligga på startbatteriet, skulle den tömma batteriet så är det billigare och start kan man alltid göra från husbatterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...