Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Hultan83

Byte av propelleraxel lager?

Rekommendera Poster

Jag håller på byta axel lager på min Storfidra. Men jag får inte isär klämkopplingen så jag får inte ut axeln.

 

Är de någon som har nått bra tips på hur man får isär den?

Och hur man får ut axel lagret ur båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på byta axel lager på min Storfidra. Men jag får inte isär klämkopplingen så jag får inte ut axeln.

 

Är de någon som har nått bra tips på hur man får isär den?

Och hur man får ut axel lagret ur båten?

 

Klämkopplingen har antagligen en slits på var sida. Skruva ur klämbultarna och lägg en tunn styv plåt (om den är för mjuk blir den svår att få bort) i slitsarna. Dra i en bult från var sida och dra en aning mot plåtarna så bänder du upp kopplingen.

Ingen aning hur det ser ut på din båt men axeln är normalt bara att dra ut, antagligen måste rodret ner först vilket brukar vara enklare än att försöka lossa proppellern. Lagret beror helt på vilken typ du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret ovan förutsätter att medbringaren är gängad för klämbultarna, är det muttrar på klämbultarna funkar inte detta, utan då får man knacka in en kil / skruvmejsel i slitsen.

 

Beträffande lagret skulle en bild underlätta.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack då ska jag pröva nästa gång de finns tid att skruva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får inte ur axeln ur klämkopplingen och jag har skruvat bultarna baklänges och tryckt isär den också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag får inte ur axeln ur klämkopplingen och jag har skruvat bultarna baklänges och tryckt isär den också

post-104319-0-50997000-1425929581_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som det är en konisk pinne genom axel och medbringare, vissa använder det istället för kil.

Kolla så att du slår ut den åt rätt håll, och märk upp axeln gentimot medbringaren vilket undelättar när det ska återmonteras.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...