ossy 26 Postad 1 Mars , 2015 Jag har en idé, som jag tänkte kolla om nån har synpunkter på - bra eller dumt. Har Naps Maxpowerregulator mellan solcell (50w) och hushållsbatteri gel 85 Ah. Nu ligger väl laddningen lite högt på dom, när den underhållsladdar, men har en effektivare och snabbare laddning (om jag inte fått allt om bakfoten). Jag har köpt en sån här http://m.ebay.com/itm/191139531033?_mwBanner=1&_trksid=p3984.m1439.l2649#, som jag tänkte ha inkopplad, när båten ligger obemannad i hemmahamn. Detta för att inte ladda sönder det dyra gelbatteriet i förtid. Om jag kopplar båda regulatorerna parallelt och särar på dom med en omkopplare på respektive regulators pluskabel till batteriet. Då kan jag ha Maxpowern på när jag använder båten och har förbrukare på. Sen kan jag switcha om till PWM-regulatorn, för mildare underhållsladdning, när båten är obemannad. Är det en bra idé, eller är jag ute å cyklar? /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 1 Mars , 2015 Tänkte bifoga en bild på kopplingsschema, men lyckades inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 1 Mars , 2015 Provar igen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 1 Mars , 2015 Provar igen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Mars , 2015 Ingen dum ide alls, GEL batterier är ju himla känsligt för överladdning. Maxpower är inte bättre än andra MPPT-regulatorer, lägger du >500kr så får du en MPPT som är ofarlig och slipper koppla om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 1 Mars , 2015 Har du någon att rekommendera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Mars , 2015 Har du någon att rekommendera? Jag har inte så bra koll på MPPT. Söker jag lite snabbt hittar jag en hel del skräp. Den här verkar vara ok http://www.ebay.com/itm/20A-12V-24V-MPPT-LCD-Solar-Energy-Charge-Controller-Regulator-15-30-More-Power-/261795318771?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item3cf4378bf3 EPsolar är bra och man kan även anslutna en fjärrdisplay. Kan man köpa i Sverige också, tex http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_39&products_id=736 Finns i 10A version för ca 560 kr http://www.ebay.com/itm/EPsolar-Tracer-1210RN-MPPT-Solar-Battery-Charge-Controller-10A-12-24V-/350838126792?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51af94f8c8 Med display, 750kr http://www.ebay.com/itm/MPPT-Epsolar-Tracer-1210RN-Solar-Battery-Charge-Controller-10A-w-RemoteMeter-MT5-/121350979188?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c4114fe74 20A modellen kostar 870 kr viker är lite lägre än priset i Sverige (1395). http://www.ebay.com/itm/20A-Tracer2210RN-EPsolar-MPPT-Solar-Battery-Charge-Controller-Regulator-/111365696416?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19ede9aba0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 1 Mars , 2015 Tack för svar. Vet du med säkerhet att http://m.ebay.com/itm/350838126792?_mwBanner=1inte överladdar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Mars , 2015 Jag har inte testat dem men den enda regulator jag har sett som överladdar är MaxPower. En PWM-regulator för 80 spänn överladdar inte. Mäter man på olika regulatorer så brukar de vara förvånansvärt bra på att ge rätt spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 1 Mars , 2015 Ok, tack för hjälpen. /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JCreutzer 1 Postad 1 Mars , 2015 En god tanke! En fundering som kom upp i mitt huvud. Hur reagerar (mår) regulatorn/regulatorerna när man kopplar bort batteriet ? Den tar inte skada utav det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Mars , 2015 En god tanke! En fundering som kom upp i mitt huvud. Hur reagerar (mår) regulatorn/regulatorerna när man kopplar bort batteriet ? Den tar inte skada utav det? Nej, det brukar fungera. När jag ska prova en regulator så händer det ofta att jag kopplar bort batteriet först. Men, regulatorer som kopplar om automatiskt mellan 12 o 24V vill gärna ha batteriet inkopplat först för att avgöra vilken spänning systemet har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 2 Mars , 2015 Iallafall PWM-regulatorn går tydligen att ha både till 12v och 24v. Är det vettigare att ha alla tåtar mellam batteriet och regulatorerna kopplade ständigt parallelt, och placera omkopplaren på t ex pluskabel, mellan solcell och regulatorer?Minuskablarna mellan solcell och regulatorer också ständigt ihop. Detta för att regulatorerna ska känna av att det är 12v, och inte plötsligt börja ladda 24v, när man kopplar om mellan regulatorerna. /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Mars , 2015 Jag tror man måste testa helt enkelt. Många regulatorer behöver lite ström, runt 30mA för sin drift och det tar de från batterierna. Ska man vara riktigt säker så ska man koppla om på både sol och batterisidan och dessutom kopplas batteriet in först och solen sen. Jag skulle prova att koppla PWM fast till batteriet och sen koppla Maxpowern med en brytare till batteriet men låta solsidan vara hopkopplad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Mars , 2015 De flesta regulatorer reglerar på minussidan men hur MaxPower gör vet jag inte. Mät över regulatorn i drift och se om det finns en spänningsskilland mellan plus in och plus ut eller om skillnaden ligger på minussidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 2 Mars , 2015 Ok, om jag sätter en omkopplare som på skissen, och sen en motsvarande omkopplare på pluskabeln, mellan solcellen och regulatorerna. När jag skiftar, så kopplar jag först om på batterisidan, och sist på solcellssidan. Då borde man väl vara säker? Hängslen och livrem.../Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Mars , 2015 Japp men kolla först om båda regulatorerna reglerar på plus eller minus sidan. Är det på minus så ska omkopplaren sitta på minuskabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 2 Mars , 2015 Men, om den regulatorn som för tillfället är urkopplad, har pluskabeln både före ,och efter regulatorn bortkopplad, kan väl inget bli fel? Jag hängde inte riktigt med där... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Mars , 2015 Men, om den regulatorn som för tillfället är urkopplad, har pluskabeln både före ,och efter regulatorn bortkopplad, kan väl inget bli fel? Jag hängde inte riktigt med där... Nej är både in och ut bortkopplat så är det inga problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 2 Mars , 2015 Tack för hjälpen!! /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 3 April , 2015 Jag har nu kopplat in PWM-regulator, med syftet att få mer spänningen på underhållsladdningen på mitt gelbatteri,(ersätter en tidigare Naps MPPT). . Den har varit inkopplad ca 2 veckor, och panelen står skuggad mesta delen av dagen. När jag tittade till Nasa BM1:an idag, visade den 15,3 volt. Känns lite mycket, va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 4 April , 2015 En sån här PWM-regulator gäller det. Den ska väl ha betydligt lägre underhållsladdning än 15,3 volt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 April , 2015 15,3V är för mycket. En del regulatorer har ett boostläge som kan ge så hög spänning men det brukar vara kortvarigt. Jag tror jag har en likadan regulator liggande, ska kolla den de närmsta dagarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 4 April , 2015 För att undvika överladdning så har jag bestämt mig för att skaffa en regulator med justerbara värden på de olika laddspänningarna. Lite dyrare men betydligt bättre än att behöva byta batteribank på grund av överladdning. http://www.ebay.com/itm/10A-MPPT-Solar-Laderegler-Tracer-12V-24V-Eingangsspannung-bis150V-MPPT1215-BN-/371206026773?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item566d9a7615 //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 April , 2015 För att undvika överladdning så har jag bestämt mig för att skaffa en regulator med justerbara värden på de olika laddspänningarna. Lite dyrare men betydligt bättre än att behöva byta batteribank på grund av överladdning. http://www.ebay.com/itm/10A-MPPT-Solar-Laderegler-Tracer-12V-24V-Eingangsspannung-bis150V-MPPT1215-BN-/371206026773?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item566d9a7615 //Roger Den är enl vad som sägs, bra. Heter i original Epsolar Tracer. Nästan alla spänningar går att ställa men för det behövs fjärrdisplayen MT50 (>300kr). Men 10A dig känns lite idag .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 5 April , 2015 Finns även en 20 A modell- som jag tänker skaffa+ en MT 50. Ska köra med en 24 V panel på 235 W för att minimera spänningsfallet i kablarna- har väldigt långa kablar fram till regulatorn ( ca 8+8 m 10 mm2 ). //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2015 Förutom att alla spänningar är ställbara så har även de nya Epsolar MPPT regulatorerna fördelen att de har gemensam minus till skillnad mot de flesta andra regulatorer. Klart intressant men priset på drygt 2000kr inkl display är högt. Att seriekoppla paneler till en MPPT-regulator kan vara ett smart sätt om kablarna är långa. Men ska det fungera så måste panelerna vara lika stora/identiska och man kan inte parallellkoppla in fler paneler. Annars kommer en partiell skuggning göra att laddning blir nära noll. 20A är fortfarande bara 240W@12V, ofta kan man få plats med fler paneler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser