Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Gäst BonusVita

Multihull-tråden

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Jag är mycket intresserad och nyfiken på katamaraner. Då jag hellre själv ser att en båt skall vara bekväm och utrustad med olika rum för olika ändamål, så blir i min värld en enskrovsbåt fel och trång.

I Sverige har vi av tradition mycket liten förståelse för katamaraners fördelar och framför allt storlek. Vi ser dem ofta som krångliga saker, som bara tar plats. Många säger att en segelbåt skall luta, och du skall hellre gå på väggarna än på golvet i en båt, och när vattnet forsar in över relingen och nästan tar sig ner i sittbrunnen då mår många seglare som bäst. Att laga mat ombord på en båt skall också (av någon outgrundlig anledning) vara en bedrift och stor utmaning.

Men i utlandet, i Medelhavet, i Västindien och i Stilla Havet är en katamaran en mycket välkommen och vanlig båt.

Nu är detta områden och länder där man sällan eller aldrig ankrar upp med en båt i hamn, man kastar ankar på redden, ofta vid en flytboj, och tar gummibåten in till kaj. I Sverige verkar detta nästan vara olagligt! (?)

Jag har sökt efter liknande trådar i detta forum som behandlar katamaraner.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/2349-distans-90-catamaran/?hl=katamaran&do=findComment&comment=28368

http://www.maringuiden.se/forum/topic/17889-katamaraner-breda-och-otympliga-hur-och-var-f%C3%A5r-man-b%C3%A5tplats/?hl=katamaran

http://www.maringuiden.se/forum/topic/25336-katamaran-vs-trimaran/?hl=katamaran

http://www.maringuiden.se/forum/topic/38999-katamaran/?hl=katamaran

http://www.maringuiden.se/forum/topic/22794-katamaran-som-l%C3%A5ngseglare/?hl=katamaran

http://www.maringuiden.se/forum/topic/51934-katamaran/?hl=katamaran

http://www.maringuiden.se/forum/topic/53712-katamaraner-segel-prout/?hl=katamaran

http://www.maringuiden.se/forum/topic/27080-katamaran-%C3%A4r-det-verkligen-bra/?hl=katamaran

http://www.maringuiden.se/forum/topic/59961-sj%C3%B6duglighet-katamaran/?hl=katamaran

http://www.maringuiden.se/forum/topic/67517-l%C3%A5ngsegling-i-en-lagoon-380-tips-ska-jag-t%C3%A4nka-om/?hl=katamaran&do=findComment&comment=461839

http://www.maringuiden.se/forum/topic/74963-f%C3%B6lj-med-en-lagoon-380-%C3%B6ver-stilla-havet/?hl=katamaran

Det finns många fler trådar, men ovan är en snabb genomsökning på ordet katamaran i forumsök.

Jag vill med denna tråd samla all kunskap och på ett bra sätt få en helhetsbild som finns i hur man seglar en katamaran, vad dess fördelar är och vad dess nackdelar är. Jag vill även visa på olika tillverkare över hela världen och diskutera kring hur de har tänkt.

Själv är jag inte kappseglingsintresserad, jag är intresserad av en bobåt avsedd för att kunna seglas långt och länge till både varmt som kallt klimat. Men alla åsikter är naturligtvis välkomna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

När det gäller mina egna drömbåtar på detta område så har vi först och främst Antares.

http://www.liveantares.com/

Det är en 44 fot lång segelkatamaran, byggd enkom mot par som vill bo ombord och segla långt. Den är inte byggd mot charterbranschen överhuvudtaget, vilket gör att detta är ett sällan skådat exemplar i både kvalitet och utrustning. Det finns ingenting ombord på denna båt som är sparat på av utrymmesskäl eller ekonomiskt skäl. Den är tyvärr något dyr - ca $900.000 och beställningstiden är för närvarande ca 4 år.

Men vinner jag en dag på lotto, så blir det nog en sådan här jag beställer...

Nummer 2 på listan är en gammal skapelse som ej längre tillverkas. 

http://www.yachtworld.com/boats/1985/Fisher-Pilothouse-Catamaran-2448205/Mazatlan/Mexico#.VPMP_DSG9Mc

CatFisher heter den och fanns som 28 fot och 32 fot.  Fabriken som tillverkade denna båt finns kvar än idag och de tillverkar enskrovsbåtar, se mer på deras hemsida  http://www.fisherboatcompany.com/index.html

En sådan går lös på idag kring 300.000-600.000 kronor, men det finns knappt några överhuvudtaget i Europa, kanske någon i England.

Nummer 3 på listan är Discovery 50 cat.

http://www.discoveryyachts.com/our-yachts/50-catamaran/

En fantastisk båt med bubbelbadkar och byggd i relativ närhet i precis samma anda som Antares.

Dock ny och då tyvärr något för dyr...

Och utanför top 3 listan finns ju naturligtvis min egna lösning på segelkatamaran...

http://www.bonvit.se/hobby/bilar-b%C3%A5tar/segel-katamaran-24008144

Men då är jag mångmiljonär flera gånger om... :);)

Det finns många fler båtar som jag sneglar en hel del på, men vi börjar med dessa...

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Storlek är ju allt sägs det ju, och på en katamaran så är storleken där också relativt viktig.

Kollar man in Antares hemsida och deras blogg http://catamaranconcepts.com/ så får man reda på mycket intressant information.

Man kan säga att en båt skall vara hälften så bred som den är lång. Alltså om den är 50 fot lång, skall den vara som max 25 fot bred. Sedan så bör bryggdäcket mellan skrovet ligga på en höjd om 3 fot, för att undvika slag och stampningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner igen det där, har varit där själv. Seglar i Vänern, grunt och besvärligt. Ett lite djupgående skulle vara underbart. Vissa i familjen tycker inte om när det lutar, mig gör det inget men nog är det praktiskt att slippa lutningen. Hamnplats var inget problem osv. Så jag var och tittade på några olika katamaraner och seglade lite med en Edelcat 35. Men jag tyckte det kändes så fel även om det logiskt sett var en perfekt båt. 

För några år sen kom Voyager. Mycket trevlig båt och vettigt byggd. Hade funderingar på att åka till UK för att prova. Men den numera bortgångne Gunnar "Eilean" hann före och när han beskrev ur han upplevde det så insåg jag att jag skulle tycka detsamma. http://sailguide.com.hemsida.eu/forum/viewtopic.php?t=6555

En nackdel med kattan är att de känsliga för vikt, dvs jag måste begränsa mig i hur mycket jag får släpa ombord. Tyngre kattor som Catalac och Prout mm är visserligen inte så känsliga men de känns onödigt tröga. Visserligen har jag inte ett dug bråttom på sjön, tvärtom, jag trivs bäst på sjön och ser bara fördelar i att komma fram lite senare än snabbseglarna. Men ett nöje med just kattan är att kunna lägga sig utanför farleden och segla om både segel och motorbåtar. Men då måste man sluta ha med sig tre olika rörtänger mm.

Vore det inte för pengarna så skulle jag komplettera min flotta med en trailbar trimaran.

Frågar man katamaranägarna så finns det inget bättre. Men det är samma fenomen som för alla mindre grupper med udda intressen, de blir helt fanatisk, i synnerhet om man angriper deras livsåskådning.

Med åren lär man sig att man inte behöver segla med stor krängning och att det är helt ok att gå för motor när det blåser för om tvärs. Eller helt enkelt bara gå för motor. Så på önskelistan står det det nog Nauticat istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Intressant rapport.

Jag hörde av en seglare av en Lagoon på Marstrand för ett par år sedan att om man kommer från enskrovsbåtar till katamaraner, så blir den kontakten oftast svår och man har svårt att anpassa sig.

Kommer man däremot som helt ny och aldrig seglat förr, då är katamaranen helt outstanding.

Och jag tror på det, för läser man artiklar, rapporter och ögonblicksskildringar från andra seglare, så är det just att såna som mestadels har seglat enskrovsbåtar har mycket svårt att anpassa sig till flerskrovsbåtar,och de negativa kommentarerna står tätt...

Själv har jag mycket liten erfarenhet av segling överhuvudtaget, så för mig är steget mot en katamaran mycket lättare. Att jag sedan hellre anammar en bekväm båt med allehanda förnöjsamheter ombord och möjligheter till att kunna dra sig undan och vara ostörd, så vinner en katamaran flera gånger om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Så på önskelistan står det det nog Nauticat istället.

Finns den som katamaran?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så på önskelistan står det det nog Nauticat istället.

Finns den som katamaran?

Bara om man köper 2 ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tjenixen BonusVita!

Kull du tar upp ämnet.

Det har nästan funnits en tid då enbart säga ordet katamaran var som att svära i kyrkan.

Själv blev jag katamaranfreak innan jag lärde mig segla i ca 16 års åldern. Läste Sass´bok: "Schneller als der Wind" Sen var det kört. Sedan träffade jag gode vännen på västkusten, han med signaturen Havkat27. Han bjöd på en seglats å sedan dess är jag fast. Senast jag fick nöjet segla med honom var till Tyskland på ett flerskrovs möte. Vet inte var nästa blir men jag hoppas jag får hänga på då.

Det finns ett antal saker med katamaran som är lite annorlunda, problem vill jag inte säga för är det problem så är det med enskrovare. Men annorlunda.

Det värsta är ryktet. Det fanns en hel del anskrämliga hemmabyggen. Först när Eric Tabarly lyckades få militären i Franska riket att satsa pengar  på forskning å han vann ensamkappseglingen över Atlanten som det vände här i Europa.

Nästa var ju att de är kanske inte direkt vackra. Men det kriteriet passar enligt mitt tycke in på kanske 70 % av alla moderna motor/segelbåtar, Bavirior å andra rakstävade båtar som härmar katamaranstäven, den som blivit vanligast men var ruskigt vanligt på "Engelska" kutternss " tid. Fast de som levde då är väl uta å seglar på riktig sjupt hav idag. Ensksta ex har överlevt pga entusiaster som sltier häcken av sig. Å aktern skall vi inte tala om.

Minns ni vilker ramaskri när första öppna negativa aktern kom? Jag tycker fortfarande de är fula men praktiska med badstege å inbyggd landgång. Det har catamaranerna haft nästan alltid.

Nästa är sedan att katamaranen lutar inte, kan inte spilla vinden på det viset. Man kräver kraftigare rigg å reva tidigare å kraftigare segel. Det blir tyvärr dyrare.

En annan fördom får vi tacka kappseglarna för. ingen skulle klaga på att Formel 1 bilarna skulle krocka stup i kvarten om de inte körde på avlyst väg men man gnäller när en kappseglingsmaskin kapsesjar å jämför Hobby-Cat med familjeseglare med hemmabygge med F1 Racers. Som att jämföra Honda Civic å Toyota Starlet med VW buss å sedan med en Lamborgini för 4 mille. Jag tackar.

På varje katamaran som kapsejsat, räkna antalet vanliga som gjort samma sak, tappat kölen, sjunkit, bly är tyngt å har en tendens att dra neråt botten, justerar man siffrorna sedan mot att antalet enskrovare är  fler, det finns siffror på det, så vinner i alla fall katamaranen. Å jag sitter  helrre i en uppånervänd katamaran på havet än att jag sjunkit som Drum å simmar i västen å gummijollen å hoppas på räddningen.

Många av de moderna katamarenerna är självrätande med lite trixt utan hjälp utifrån! Smaka på det.

Två skrov-mera plast- dyrare, men det är det man betalar för  att få alla andra fördelarna. Man kan lägga till vid stranden å inte ta dyr plats för andra båtar i hamnarna. Men det har svenska hamnkaptener inte insett, de ser det som en extra mjölkko.

Sist men viktigast, man seglar katamaran helt annorlunda, annan teknik. Man kryssar även när sanna vinden när det är slör å läns, det gör numera även Volvo ocean race båtarna, fniss...hi....hi fast ingen gnäller då!.... eftersom en bra katamaran seglar nästan alltid bidevind! Fartvinden blir så stor så man är uppe i bidevind väldigt kvickt. Nu pratar jag inte om hemmabyggda monster. Men ni jämför heller inte inte en First 13.6 med med en Vega eller en Adagio motorseglare eller hur, eller rent av "Badankan", ni vet vil vilken båt jag menar, förlåt badankan inget illa ment om dig. Det finn ju Badankor på två ben så att säga,  husbåtar.

Jag har skrivit om det förr. Träffade en yrkesseglare som var ute på Värtan med sina då yngre döttrar i sina Optimister. Pappan var kappseglare å han erkände att han försökte lära sig segla katamaran men det bler skruv på hjärnan, han fick inte in tekniken i skallen.

De som styrt svansmotor typ Volka  å sladdat på grusvägarna har svårt att köra framhjulsdrivet  på samma vägar. Ändå har alla gått över till det utom kvattro folket. Så jag tror det kommer fler å fler katamaraner när fördomarna lagt sig.

L'äte ne bok en gång i USA som handlade om ren sakligt om fakta som US Coastguard samlat om haverier å allting talade för katamaranens fördelar. Boeken avslutades med en varning av författaren:

I Europa, å i Skandinavien å i synnerhet i Sverige!, så har folket stora fördomar mot katamaraner. Hoppas han kan formulera om det i nästa bok!

Ut å segla katamaran, när ni väl kommer underfund med det så vill ni inta ha enskrovare.

Men Kalman då!

Varför segla du själv Fingal då?

Berättigad fråga. Jag är enkel "fattigpensionär" å har inte  råd. Det fanns två båtar som andra köpte före mig. Jag kom för sent. Sedan sade plånboken stopp. Men dyker det upp en BRA båt i parité med med min plånbok så byter jag direkt!

PS Trimaraner är ett annat kapitel, de seglar nästan som en vanlig enskrovare, men fy för att segla med stödhjul i en smal båt där man kastar bort nyttan av den bredd man ändå betalar för. Min åsikt! :)  Förlåt alla dragonFly seglare mfl. Men det går fort förståss. ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Ja, jag kan hålla med om att 70-talsbåtarna ser ut som nåt som katten har släpat hem, titta bara på min trisskryssare, allt annat än vacker.

Och det är väl därför antar jag, att jag hellre bygger om en båt, så att jag får den så som jag vill ha den, än att köpa mig den båten jag verkligen vill ha. För det första så har jag inte råd att köpa drömbåten, och för det andra så är sällan den båten ultimat heller...

Det finns ett företag upp i Hudiksvall som för några år sedan började bygga en katamaran i trä. En helt fantastiskt konstruktion om den någonsin blir klar. Alla rapporterna talar för 2012, men sidan har inte uppdaterats sedan 2011. Vet inte hur det går med det projektet just nu. http://www.dellencat.se/sida1.html

Men jag tycker att de valde helt fel ursprungsbåt att bygga sin modell båt.

Och i dagens moderna värld så är en Flica 37 allt annat än modern och vacker...

Det är väl kanske därför som projektet somnade av...

Kolla även in det öööhhh, konstiga seglet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Éric Tabarly's Pen Duick IV var en trimaran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag kan hålla med om att 70-talsbåtarna ser ut som nåt som katten har släpat hem, titta bara på min trisskryssare, allt annat än vacker.

Och det är väl därför antar jag, att jag hellre bygger om en båt, så att jag får den så som jag vill ha den, än att köpa mig den båten jag verkligen vill ha. För det första så har jag inte råd att köpa drömbåten, och för det andra så är sällan den båten ultimat heller...

Det finns ett företag upp i Hudiksvall som för några år sedan började bygga en katamaran i trä. En helt fantastiskt konstruktion om den någonsin blir klar. Alla rapporterna talar för 2012, men sidan har inte uppdaterats sedan 2011. Vet inte hur det går med det projektet just nu. http://www.dellencat.se/sida1.html

Men jag tycker att de valde helt fel ursprungsbåt att bygga sin modell båt.

Och i dagens moderna värld så är en Flica 37 allt annat än modern och vacker...

Det är väl kanske därför som projektet somnade av...

Kolla även in det öööhhh, konstiga seglet. 

Det var väl dom som skulle bygga av "modefierat trä", Jag jobbade för ett företag som skulle öka sin vinst genom att tillverka dörrtrösklar av modifierat trä istället för ek.

Billigt trä värmebehandlades i någonslags prosess som skulle göra träet hårt och okänsligt för fukt.

Spånen vid hyvling blev närmast något som liknade aska, och trösklarna sög vatten till den milda grad, flera liter i varje.

Knappast något lämpligt material att bygga båt av.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Kanske därför som ingenting har hänt på flera år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tjenixen BonusVita!

Kull du tar upp ämnet.

Det har nästan funnits en tid då enbart säga ordet katamaran var som att svära i kyrkan.

Själv blev jag katamaranfreak innan jag lärde mig segla i ca 16 års åldern. Läste Sass´bok: "Schneller als der Wind" Sen var det kört. Sedan träffade jag gode vännen på västkusten, han med signaturen Havkat27. Han bjöd på en seglats å sedan dess är jag fast. Senast jag fick nöjet segla med honom var till Tyskland på ett flerskrovs möte. Vet inte var nästa blir men jag hoppas jag får hänga på då.

Det finns ett antal saker med katamaran som är lite annorlunda, problem vill jag inte säga för är det problem så är det med enskrovare. Men annorlunda.

Det värsta är ryktet. Det fanns en hel del anskrämliga hemmabyggen. Först när Eric Tabarly lyckades få militären i Franska riket att satsa pengar  på forskning å han vann ensamkappseglingen över Atlanten som det vände här i Europa.

Nästa var ju att de är kanske inte direkt vackra. Men det kriteriet passar enligt mitt tycke in på kanske 70 % av alla moderna motor/segelbåtar, Bavirior å andra rakstävade båtar som härmar katamaranstäven, den som blivit vanligast men var ruskigt vanligt på "Engelska" kutternss " tid. Fast de som levde då är väl uta å seglar på riktig sjupt hav idag. Ensksta ex har överlevt pga entusiaster som sltier häcken av sig. Å aktern skall vi inte tala om.

Minns ni vilker ramaskri när första öppna negativa aktern kom? Jag tycker fortfarande de är fula men praktiska med badstege å inbyggd landgång. Det har catamaranerna haft nästan alltid.

Nästa är sedan att katamaranen lutar inte, kan inte spilla vinden på det viset. Man kräver kraftigare rigg å reva tidigare å kraftigare segel. Det blir tyvärr dyrare.

En annan fördom får vi tacka kappseglarna för. ingen skulle klaga på att Formel 1 bilarna skulle krocka stup i kvarten om de inte körde på avlyst väg men man gnäller när en kappseglingsmaskin kapsesjar å jämför Hobby-Cat med familjeseglare med hemmabygge med F1 Racers. Som att jämföra Honda Civic å Toyota Starlet med VW buss å sedan med en Lamborgini för 4 mille. Jag tackar.

På varje katamaran som kapsejsat, räkna antalet vanliga som gjort samma sak, tappat kölen, sjunkit, bly är tyngt å har en tendens att dra neråt botten, justerar man siffrorna sedan mot att antalet enskrovare är  fler, det finns siffror på det, så vinner i alla fall katamaranen. Å jag sitter  helrre i en uppånervänd katamaran på havet än att jag sjunkit som Drum å simmar i västen å gummijollen å hoppas på räddningen.

Många av de moderna katamarenerna är självrätande med lite trixt utan hjälp utifrån! Smaka på det.

Två skrov-mera plast- dyrare, men det är det man betalar för  att få alla andra fördelarna. Man kan lägga till vid stranden å inte ta dyr plats för andra båtar i hamnarna. Men det har svenska hamnkaptener inte insett, de ser det som en extra mjölkko.

Sist men viktigast, man seglar katamaran helt annorlunda, annan teknik. Man kryssar även när sanna vinden när det är slör å läns, det gör numera även Volvo ocean race båtarna, fniss...hi....hi fast ingen gnäller då!.... eftersom en bra katamaran seglar nästan alltid bidevind! Fartvinden blir så stor så man är uppe i bidevind väldigt kvickt. Nu pratar jag inte om hemmabyggda monster. Men ni jämför heller inte inte en First 13.6 med med en Vega eller en Adagio motorseglare eller hur, eller rent av "Badankan", ni vet vil vilken båt jag menar, förlåt badankan inget illa ment om dig. Det finn ju Badankor på två ben så att säga,  husbåtar.

Jag har skrivit om det förr. Träffade en yrkesseglare som var ute på Värtan med sina då yngre döttrar i sina Optimister. Pappan var kappseglare å han erkände att han försökte lära sig segla katamaran men det bler skruv på hjärnan, han fick inte in tekniken i skallen.

De som styrt svansmotor typ Volka  å sladdat på grusvägarna har svårt att köra framhjulsdrivet  på samma vägar. Ändå har alla gått över till det utom kvattro folket. Så jag tror det kommer fler å fler katamaraner när fördomarna lagt sig.

L'äte ne bok en gång i USA som handlade om ren sakligt om fakta som US Coastguard samlat om haverier å allting talade för katamaranens fördelar. Boeken avslutades med en varning av författaren:

I Europa, å i Skandinavien å i synnerhet i Sverige!, så har folket stora fördomar mot katamaraner. Hoppas han kan formulera om det i nästa bok!

Ut å segla katamaran, när ni väl kommer underfund med det så vill ni inta ha enskrovare.

Men Kalman då!

Varför segla du själv Fingal då?

Berättigad fråga. Jag är enkel "fattigpensionär" å har inte  råd. Det fanns två båtar som andra köpte före mig. Jag kom för sent. Sedan sade plånboken stopp. Men dyker det upp en BRA båt i parité med med min plånbok så byter jag direkt!

PS Trimaraner är ett annat kapitel, de seglar nästan som en vanlig enskrovare, men fy för att segla med stödhjul i en smal båt där man kastar bort nyttan av den bredd man ändå betalar för. Min åsikt! :)  Förlåt alla dragonFly seglare mfl. Men det går fort förståss. ;)

Som trimaranseglare och Dragonfly-ägare kan jag inte låta bli att kontra på detta ;-)

Nej, segla trimaran är INTE som att segla enskrovare! Du sa det själv, Kalman, och satte krokben på dig själv: "Men det går fort förståss". Det innebär att även trimaraner använder den relativa vinden (eller fartvinden) och får hela tiden vinden framifrån, även på undanvinden. Allt du beskrev om att segla kattor gäller även trimaraner. Det lutar inte heller, varför inte trimaraner heller spiller vind.

Visst kan du segla trimaraner som enskrovare, men då seglar du inte fort. Jag har haft min trimaran i ett år, och detta år seglade vi i flerskrovsfart bara på vissa bogar. Mycket därför att man måste vänja sig vid den större segelarean och den större kraften på rigg och segel. Våga helt enkelt. Därför blev det lite enskrovsfart ibland. Men det måste gälla kattor också?

För mig är det en fördel att ha en trimaran framför en katta. Och nu jämför jag beboeliga båtar.

- Trimaraner är lättare. De har tre smala skrov istället för två stora plus en gigantisk överbyggnad mellan skroven.

- Trimaraner bär mer segel. Trimaraner har lägre överbyggnad över vattenytan och har således längre mast om masttopparna är lika höga på en trimaran och katta. Ser man på Lagoon-båtarna är de otroligt underriggade. Värre än en Bavaria Cruiser på två skrov.

- Mer segel och lättare ger en snabbare båt, men också en mycket trimkänsligare båt. Du måste segla trimaranerna väldigt aktivt. Båten måste få något för att ge något tillbaka, men då ger den tillbaka med ränta.

- Har beboeliga kattor centerbord de kan fälla upp? Jag har hört att kattorna sticker typ en meter? Min trimaran sticker mindre än en halvmeter med allt uppfällt under huvudskrovet. Under sidoskroven sticker den kanske 10 cm. Sidoskroven lägger vi upp på flata skär i naturhamnarna och kan enkelt gå ur och i båten. Då har vi fortfarande huvudskrovets halvmeter under vattenytan tre och en halv meter ut i vattnet. Vi behöver således aldrig använda en jolle för att komma i hamn.

- Dragonfly och vissa andra trimaraner kan, om de vill, fälla ihop sidoskroven så de blir lika smala som en enskrovare. Kattor har inte den möjligheten.

Visst, skall man ha en flytande sommarstuga skall man inte ha en trimaran utan en Lagoon eller dylikt. Själv behöver jag inte så stort utrymme under rufftaket (det är fortfarande en båt och inte en villa) och älskar att segla, så valet av båt för mig var väldigt enkelt. Sen är smaken som baken och vi har olika behöv på sjön.

/R

Redigerad av rgsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

http://www.broadblue.com/rapier550/

Broadblue har ett intressant koncept på katamaran, här sitter du inne i salongen och styr, det är även dit alla fallen är dragna. Man är inte ute på däck överhuvudtaget i något ärende alls som har eller kan ha något att göra med segling.

Dett borde väl vara den ultimata båten alltså för motorbåtsägare, som dels inte vill att det skall luta och dels vill vara inomhus när man styr, tillsammans med allsköns teknikaliteter...

Det skall även tilläggas att övrigt sortiment hos denna tillverkare har mycket övrigt att önska!

Den där Broadblue 400 ser inte ut att vara färdigritad på arkitektbordet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Jag tog kontakt med Dellen i Sundsvall för att förhöra mig lite angående deras katamaran som de bygger. Jag fick reda på att bygget har avstannat på grund av finansieringsproblem, men att den är till salu som den står just nu. Och så som den ser ut just nu är det som visas på ovan hemsida.

De har sålt andelar för 50,000 kronor styck  och den är till salu för runt 200,000 kronor.

Vet inte riktigt vad det betyder med de sålda andelarna. Om man köper den för de 200´ har man då sedan andelsägare som propsar på att få använda båten lite då och då, eller köper man ut dem för det priset...?

Men jag gillar unika och udda lösningar. Som bara det faktum att båten är byggd i 12 mm hälsingefura. Det är knappt att det existerar äkta trä idag på moderna båtar, små detaljer här och var, men knappast i hela stora bitar som skrov och överbyggnad. Så den grejen gillar jag skarpt.

Sedan är det ursprungligen tänkt att båten skulle bestyckas med motorer från Greenstar, Nu är väl det en väldigt dyr motorlösning, det finns aktörer på marknaden som erhåller samma koncept för hälften av deras pris, inte riktigt lika snyggt inpackade men ändå...

Sedan så under Dellen-projektets gång så bestämde de sig för att båtens rigg skulle bli deras vingsegel konstruktion, och som den djonk älskande person jag är, så finner jag deras lösning väldigt intressant. Nu har ju Dellen valt en konstruktion som inte är riktigt modern, det andas så mycket 70-tal i den konstruktionen att man nästan häpnar, och det är kanske därför som projektet avstannade. Jag hade nog kunnat tänka mig skrovformen från denne konstruktör och sedan gjort en egen överbyggnad och inredning. Det är kanske fortfarande möjligt!

Så här kan jag köpa mig en helt och hållet Sverigebyggd båt i äkta trä och bygga iordning den för att kunna segla riktigt långt. Tyvärr har jag inga tvåhundratusen kronor, så jag måste nog se den möjligheten gå mig förbi, men det hade vart ypperligt intressant. Speciellt nu när jag har hamnat i ett moment 22 med min nuvarande båt.

Njae, jo, kanske om man var några stycken som gick samman och köpte skrovet och byggde den färdigt, så hade det vart intressant. Men jag känner inga sådana människor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Det var ett tag sedan nu men svarar rgsson.

Har inte lust att gå i polemik men trimaranen uppför sig annorlunda. De som inte kunde med att segla en katamaran klarade av att styra en trimaran. Vad det beror på kan kvitta. Dragonfly är trevlig å hade jag bara råd så inte skulle jag tveka.

Annars ang trä som material. De flesta som bygger använder splintveden från gran. Den är absolut lättast, närmar sig balsa. Sedan klär man in den helt tätt med glasfiber å epoxi. Då får man en skalkonstruktion som är urstark i sig. Furu, om man menar kärnfura är tung. Men kådan gör att det håller bra. Men kärnfuru växer inte på trä längre........... Har man byggt en katamaran av den så är den båten per definition tung. Men okej på en 12 meters skrov så märks det kanske inte så mycket.

Men....bara härom dagen upptäckte jag en dröm som gått i kras. Ett hemmabygge med spår av folk som varken begriper sig på båtar el byggnadsteknik eller ens elementär hållfasthet mm. Den stackars katamaranen ligger å skaver på botten i en vik.  Polisen har kedjat den å den får inte flyttas, Troligtvis har det slutat efter ett antal drömmar som gått i kras hos folk med ett försök till försäkringsbedrägeri. Det är mitt antagande av båten att döma å hur hon ser ut å var hon ligger. Jag hoppas jag har fel.

Nåväl. Jag skickar upp en bild här ändå. Om någon känner igen henne så hör av er.

Kan säga att rorkultarna är borta å hon måste ha bogserats till den här platsen. Hon kan absolut inte ha seglat heller för en del av stagen är fastsatta med smala/klena halvruttna snören mot skrovet. Ett under att masten står kvar än. Bara en tidsfråga.

post-72750-0-34704100-1449764518_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...