Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
marhag

Vilken djup marginal i hamnen är du komfortabel med?

Rekommendera Poster

Hej, jag har en liten fråga om vilken marginal mellan hamnens djup siffra och båtens djupgående som ni känner er komfortabla med?

Frågeställningen dök upp för mig då jag satt här i vinter mörkret och funderade på vart årets turer skulle gå och vilka gästhamnar som fanns tillgängliga. Jag hittade en hel del ställen som såg mysiga ut och värda ett besök tills jag såg vilket djup där var i hamnen.

Vår båt ska enligt tillverkaren ha ett djupgående på 1,9 vilket jag avrundar till 2 meter. Detta gör att jag själv tycker att allt under 3 meter känns grunt.

Vilka marginaler kör ni med? vad är en komfortabelt djup marginal för er i en hamn?

//Markus

Redigerad av marhag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog aldrig egentligen gått efter djupangivelser men tagit det djäkligt lugnt och "känt" mej fram... vid risk för dåligt väder och stopp över natten vill jag nog ha några decimeter, kanske en halvmeter under kölen, vid kortare lunch-stopp inte så noga.

Frågan är väl egentligen... Vad in worst case kan hända?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Var läser du dina djup; stora kort, båtsportkort, speckort eller i dedikerade böcker; typ Arholma-Landsort etc?

Det spelar i alla fall roll för hur långt jag vågar gå, spec med lånad båt. Med blåköl, ekolod, gast i fören och krypfart kan man dock ta sig in på långt mycket roligare ställen än man först trodde var möjligt.

Skulle jag sikta på över en meters marginal på lodet hade jag fått ge upp många fina ställen i Stockholms skärgård i alla fall. Båten går 1,85 och i slutändan struntar jag i lodet och kollar rent visuellt. Bara backa och göra omtag, ankarlina kastas när man är säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller " värsta fallet" så råkade en bekant till mig ut för ett alternativ där det började blåsa rejält från fel håll för hamnen med motsvarande vågor. Detta gjorde att de studsade kölen mot botten under natten inte en upplevelse som man känner för att upprepa..

När jag är ute tar jag djupuppgifterna från båtsport eller spelkort. I detta fallet från svenska gästhamnar hemsida presentation av de olika gästhamnarna. Naturligtvis tittar jag på lodet också men gillar jag inte siffrorna i sjökortet så går jag inte i närheten.

Vi har ingen skärgård här nere så det med att söka sig in i naturhamnar har jag inte provat många gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis för att undvika riskerna med väderförändringar, ser vi till att ha lite marginal vid nattankring.

Utan skärgård ere ju knepigt såklart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju på vad det är för typ av botten.

I somras så pressade jag mig in med hjälp av motorn genom ler/dy-botten i en fålla mellan ett par stolpar i en gästhamn. Vi låg väldigt stadigt på den platsen innan vi med bra pådrag på motorn backade oss ut igen dagen därpå.

Hade det varit stenbotten så hade det aldrig varit aktuellt att ligga på det sättet......

När du bestämmer dig för att välja natthamn så är aktuellt vattenstånd en viktig parameter att ta hänsyn till. Har det varit högtryck ett tag så är det ofta lågvatten och därmed grundare än de i sjökortet angivna djupen. Om du ska semestra på Norrlandskusten så måste du kolla landhöjningen också. I en del sjökort ska djupsiffrorna minskas med över halvmetern för att få dagens djup.

Längst norrut på västkusten så förekommer det även ett litet men ibland märkbart tidvatten. Jag låg en gång nattförtöjd vid en strand på Norska sydkusten. Efter en stund så låg båten och högg i berget. Vi drog ut oss en bit men efter en stund så högg vi i berget igen. Det var då vi upptäckte att det finns tidvatten även i Skagerack....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...