Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Garpen61

Sensor bränsleflöde - nån som testat denna

Rekommendera Poster

Och gör man med bränslereturen?

 

Två mätare och räknar ut mellanskillnaden?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte en aning, jag har förgasare och då är väl det ett mindre bekymmer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och gör man med bränslereturen?

 

Två mätare och räknar ut mellanskillnaden?

 

 

Kalle

 

 

Fiffiga prylar... måste ju vara perfekt att ha när du mäter upp vilken hastighet din båt är mest ekonomisk.... 

Vet du hur noggrant den mäter och med vilken tolerans?... Funderar på om den klarar att mäta såpass lite som matningen till diselvärmare t.ex....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte en aning, jag har förgasare och då är väl det ett mindre bekymmer?

 

 

Oops, hamnade fel... 

 

Fiffiga prylar... måste ju vara perfekt att ha när du mäter upp vilken hastighet din båt är mest ekonomisk.... 

Vet du hur noggrant den mäter och med vilken tolerans?... Funderar på om den klarar att mäta såpass lite som matningen till diselvärmare t.ex....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och gör man med bränslereturen?

 

Två mätare och räknar ut mellanskillnaden?

 

 

Kalle

Så gör man, så funkar t ex min Navman 3200 Diesel. Problemet är att framförallt på låga varv så går en stor del av bränslet tillbaka vilket ställer stora krav på noggrannhet på givarna. Annars blir felvisningen väldigt stor.

 

Exempel, som måhända är extremt med avseende på att returens andel i verkligheten är mindre (jag har ingen aning, och det varierar antagligen mellan motorer).

 

Uppmätt flöde till motorn 50 liter/h

 

Uppmätt flöde retur 45 liter/h

 

Uppmätt förbrukning 5 liter/h

 

Med 10 procents noggrannhet på givaren (som det anges i databladet för dieselgivaren i länken) kan flödet till motorn i verkligheten vara 45 - 55 liter/h och returen 40,5 - 49,5 liter/h. Den verkliga förbrukningen kan då vara mellan 0 (eller i själva verket 45-49,5 dvs -4,5 liter/h) och 14,5 liter/h.

 

Med bara en givare blir felkällan 10 procent vilket antagligen är acceptabelt. En variant skulle kunna vara låta en mätare mäta nettot, t ex genom att koppla returen tillbaka till grovfiltret och sätta givaren mellan tank och grovfilter. Som jag förstått det är detta inte att rekommendera pga att dieselpumpen kyls av dieseln, som med kopplingen ovan kan bli för varm.

Redigerad av Flipperskeppare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 2 av dessa på motorn min en Perkins diesel 6a problemet är att dom i te riktigt vill fungera vid låga flöden!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ha rätt rejäl förbrukning för att ha nytta av de där mätarna! Mäter 0.8l/min som lägst = 48 liter per timme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu fattar jag, titta längst ner på sidan... 

 

  • Flow Rate 2.0 - 30.0 liter/hr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. Jag läste inte ordentligt.... såg inte att några var liter / timme. Sorry!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering: Hur pass linjära är dessa givare? Antar att de till viss del är temperaturberoende också. Använder man någon pyttedator kan man ju lägga in korrigeringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett omgivande temperatur så är returbränslet uppvärmt och har därmed större volym. Mer avancerade givare från Floscan eller Maretron har inbyggd tempsensor, men det verkar som att man får punga ut med 20-25 kSEK för ett dubbelmontage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men för en förgasarmoter kanske det kan funka, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Garpen 61

Kolla med emco.nu kolla på marinprodukter har själv förgasare.funderar på att installera den modellen.Den är också gjord för

dubbel montage

Torgny

Redigerad av Torgny-3055

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...