Tarazer 1 Postad 4 Mars , 2015 Nu måste jag undra eftersom jag inte blir klokare på detta. Ringde idag till båtvarvet och bad dem mäta båten som jag ska köpa och enligt honom är det följande mått: Längd 6m med badbryggan (badbryggan är väl ca 40-50cm) Bredd: 2.20 Motorn på 135 Hk är samma motor som suttit sedan båten var ny. Stämmer dessa mått så är det inte ens en 1702 Capri, men vad sjutton är det för modell då....suck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 4 Mars , 2015 Kan det vara en 1902 som tydligen en 1952 heter om den har utombordare??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 4 Mars , 2015 Nä det är en 1702 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 4 Mars , 2015 Ska vara 5.28m enligt bayliners hemsida. steget upp i storlek är 1900 modellen. Men den ser annorlunda ut med något längre sidorutor som är delade på mitten. Jag tror dom har mätt lite tokigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 4 Mars , 2015 Be dom mäta bredden. 1702 är 2.13m bred. 1900 är 2.24m. http://global.bayliner.com/Page.aspx/pageId/163180/Past-Model-Info.aspx Kan du gå in och själv jämföra. Då ser du att det inte är en 1900. Du får titta 1988, Dom verkar inte ha sålts 1989 i USA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 4 Mars , 2015 Fast en 1902 ser ju ganska snarlik ut också. Kanske dem har mätt tokigt men det mått jag hittade på 1702 är 5.18m såvida det inte är en 1702 LS som kanske är 5.28? Måtten som båtvarvet sa till mig känns ändå bra mycket större än vad måtten på en 1702 är även om det är lite felmätt. 5-10cm kan jag godta att man felar men över det så vet jag inte riktigt. Som han sa till mig så kan en båt mätas på olika sätt då visa mäter hela båten med badbrygga eller annat som sticker ut och andra mäter bara båten. Bara båtlängden utan badbruggan blir ändå ca 5.40 så det är då 22cm längre än uppgifterna jag hittat och 12 cm mer än det du har hittat. Tack igen för att du hjälper mig kolla upp detta . Frågan är vad ag ska göra nu. Vill gärna fortfarande ha båten och tyvärr är det ca 2 timmars bilväg dit annars hade jag åkt själv och kollat. Om det nu verkligen är en 1702 så vill jag inte betala 40 lax. Något annat sätt man kan kolla modellen på? Har sökt massa på nätet men hittar inget som hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 4 Mars , 2015 Om du följer länken jag gav. välj år 1988, sen väljer du modell Capri 1700 Cuddy. Laddar ner specen. Så får du fakta om 1700 och 1702 Capri Cuddy modellerna. Där står det 5.28meter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 4 Mars , 2015 Kan meddela att jag nu betalt en handpenning och resterande vid levernas när jag själv vill. Båten ska då inför leveransen köras och kollas så allt är ok (eftersom vi inte startade motorn ). Allt verkar okej förutom dynor på stolar som måste kläs om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 4 Mars , 2015 Ja,det är en 1702.a -89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 4 Mars , 2015 Missade ditt inlägg innan mitt tidigare. Båtens bredd är 2.20m och vad jag ser så hittar jag inte att den har trimplan och tilt (såvida jag inte missade det) vilket båten jag är spekulant på har. Jag är överens med dig att rutorna på sidan inte stämmer men i övrigt verkar det stämma ganska bra. Blev lite lättare att kolla nu när jag fick länken, tack. HAr kollat övriga modeller från 1989 och ingen är i närheten förutom 1952/1902 capri 1989. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 4 Mars , 2015 Trimplan som standard är väldigt ovanligt på båtar i den storleken. Så dom är med största sannolikhet eftermonterade. Som du ser på Bayliners hemsida, så såldes båten med en 85hk Force original. 1900 modellen såldes med 125kh Force. Om 85an saknade powertrim och tilt vet jag inte. Men på en 135hk Mercury/Mariner var det standard 1989. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 4 Mars , 2015 Jag tror inte att du ska hänga upp dig på den längd som båtfirman har gett dig. Utan titta på bilderna och jämför. 1900 modellen har blått skrov, såldes bara så. 1702 såldes bara i en färg också. Tittar du på stripningen ser du att den följer original från 1988 på 1702an Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 4 Mars , 2015 Pruta ner den lite eftersom det är en mindre båt än dom anger. Det är säkert ingen lögn från dom, utan okunskap från säljaren. Nu försöker dom kanske med näbbar och klor till varje pris lura både dig och sig själva att det är en större båt än det är. Men får du den för 35.000 så tycker i alla fall jag personligen, att du gör en ganska bra affär. Även 40.000 är inget dåligt pris, förutsatt att motorn startar lätt, och går bra. Titta och jämför vad du får för pengarna. Du får en ganska snabb båt, säkert över 40knop lite beroende på propeller. 2 sovplatser, eller 3, om man är mycket nära vänner. Så lite beroende på skicket, framförallt på motorn. Så är det ingen dålig affär prismässigt. Även om den är en modell mindre än som anges. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 4 Mars , 2015 Pruta ner den lite eftersom det är en mindre båt än dom anger. Det är säkert ingen lögn från dom, utan okunskap från säljaren. Nu försöker dom kanske med näbbar och klor till varje pris lura både dig och sig själva att det är en större båt än det är. Men får du den för 35.000 så tycker i alla fall jag personligen, att du gör en ganska bra affär. Även 40.000 är inget dåligt pris, förutsatt att motorn startar lätt, och går bra. Titta och jämför vad du får för pengarna. Du får en ganska snabb båt, säkert över 40knop lite beroende på propeller. 2 sovplatser, eller 3, om man är mycket nära vänner. Så lite beroende på skicket, framförallt på motorn. Så är det ingen dålig affär prismässigt. Även om den är en modell mindre än som anges. Jag har nu mailat firman då det är lättare att skicka med länkar etc så dom också ser vad vi ser. Har sagt att jag fortfarande är intresserad även om det är en 1702. Det är jag och frugan samt son på 4 år som kanske sover någon natt så det borde fungera även på 1702.an. Borde väl finnas något skrovnummer eller nåt på båten så man kan maila Bayliner för att med 100% säkerhet få fram svaret på modellen. Jag inväntar svar nu så meddelar jag snart hur det gått. Såg också att det stod Gray hull i färgbeskrivningen på 1702 så det känns verkligen att det lutar åt det hålet väldigt mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 4 Mars , 2015 Ja uppdatera gärna vad som händer. Följer med spänning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 5 Mars , 2015 Nu har jag fått svar från firman. De går med på att det kan vara en 1702 Bayliner men ville inte gå ner något i pris eftersom 40.000 var priset de ville få ut av båten oavsett vilken modell det är. Sedan var det det gamla vanliga att deras omkostnader bla bla bla. Sa att jag fortfarande är intresserad och fick även ett akterspegelnummer som är: BL4A4900H889. Säljaren menade att nu så är de två sista numren årsnummer men visste inte hur det är med gamla båtar...vilket är konstigt då de säljer en massa gamla båtar hela tiden. Har i alla fall mailat Bayliner och inväntar svar. Blir det fler konstigheter så kommer jag dra mig ur och det var okej för dem och att jag får tillbaka handpenningen, Skulle få med bottenfärg och vax samt soppa i tanken (han sa inte hur mycket dock), Så nu är det till att hitta en trailer också samt kolla in andra blocket annonser ifall något bättre skulle dyka upp för då tvekar jag inte en sekund att häva köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 5 Mars , 2015 Nu har jag fått svar från firman. De går med på att det kan vara en 1702 Bayliner men ville inte gå ner något i pris eftersom 40.000 var priset de ville få ut av båten oavsett vilken modell det är. Sedan var det det gamla vanliga att deras omkostnader bla bla bla. Sa att jag fortfarande är intresserad och fick även ett akterspegelnummer som är: BL4A4900H889. Säljaren menade att nu så är de två sista numren årsnummer men visste inte hur det är med gamla båtar...vilket är konstigt då de säljer en massa gamla båtar hela tiden. Har i alla fall mailat Bayliner och inväntar svar. Blir det fler konstigheter så kommer jag dra mig ur och det var okej för dem och att jag får tillbaka handpenningen, Skulle få med bottenfärg och vax samt soppa i tanken (han sa inte hur mycket dock), Så nu är det till att hitta en trailer också samt kolla in andra blocket annonser ifall något bättre skulle dyka upp för då tvekar jag inte en sekund att häva köpet. Japp,dom två sista siffrorna anger årsmodellen!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 5 Mars , 2015 Ja dom har väl bytt in båten till ett visst pris. Det är ju ett företag, så en viss vinst vill dom nog göra. Även om dom själva har gått på en blåsning. Om motorn går bra är det absolut inget fel på priset. Men är man lite principfast så är det ju en mindre båt än du trodde när du la handpenningen. Jag skulle erbjuda dom 35.000kr, och dra mig ur om dom inte går med på det. Men invänta mailsvar från Bayliner först, så du har torrt på benen med tanke på att du erlagt handpenning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 6 Mars , 2015 Eftersom det står att det är en 89.a på akterspegeln fast modellen såldes -88 i USA så är det väl bara att den blivit importerad slutet på -88 ich därav blivit en -89?? Har inte hört något från Bayliner men det finns fortfarannde chans idag Fredag att få svar då vi ligger 9-12 timar före. Dessutom så undrade jag lite med trailer (för min tanke var att kunna få ett bra pris på den i så fall pga detta strul) och det fanns en -07 som tar 1300kg som är lite väl mycket då båten vägen 700 kg men de ska ha 20,000 för den så det var bara att glömma. Vet att kärror är dyra men för det priset kan jag lika gärna köpa en ny fast som tar mindre vikt givetvis. Återkommer så fort jag vet mer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 6 Mars , 2015 Det är säker en 89a. Bara att Bayliner USA inte har fått med den bland 89or på hemsidan. Eller så gick den bara på export 89? Spelar det någon roll igentligen om båten är 26 eller 27år gammal? Skicket är nog av större betydelse där. Behöver du en trailer? Du får nog ha båt ganska många år om det ska löna sig att köpa en ny sådan, jämfört med att hyra vid hemtransport, sjösättning och upptagning. Annars kan du väl titta på blocket efter en billig beggad. Om du har långt till ställe att hyra på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 6 Mars , 2015 Ja 26 eller 27 år spelar ingen större roll som du skriver. Tänker man på hur gammal båten är så är den i ganska bra skick (om nu motorn går bra). Har en bit till närmaste hyrställe men i värsta fall så. Kollar varje dag på bloclet och andra ställen men ingen begagnad till bra pris. Inte ens en 30 kärra går att hitta såvida jag inte har traktor att dra den med. Nåja om några veckor kanske fler börjar få fram saker ur snön så kanske det dyker upp nått snart. Helst vill jag ha båten hemma och sedan köra till sjön när det är dags. Har ca 1 mil till sjön på ett båtupptagningställe och ett annat runt 2 mil så helst ingen 30 kärra men vi får se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 6 Mars , 2015 Hyr en trailer, om du köper båten. Vänta med att köpa trailer, helst till i höst. Då folk som sålt sina båtar vill tjäna några tusen till på trailern dom har kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 6 Mars , 2015 Vad är det för mätare som saknas? Är det varvräknare eller Mph/knop mätare? Tänk på att det satt Miles Per Hour (mph) mätare original i den båten. 40 knop är ca 46 mph om det är en sådan mätare i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 6 Mars , 2015 Ja, hittar jag ingen billig så hyr jag och köper senare. Kollade inte så mycket på mätarna men det ska jag kolla upp. Kontaktar firman och ber dem ta lite bilder . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 11 Mars , 2015 Kan meddela även i denna tråd att jag nu försökt häva köpet vilket inte tagits emot bra av firman. De gör allt för att jag måste köpa båten i alla fall nu. Verkar som att ARN blir inblandat snart. Synd för nu börjar det komma bra båtar i annonserna . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 12 Mars , 2015 Stå på dig och skicka det till ARN. Skriv sedan här vilket företag du ligger i dispyt med och tala om för dem att företagsnamnet även nu blir offentligt. Skitstövlar till säljare som försöker mygla är det värsta jag vet. Sen en Ros till Alla seriösa säljare. De finns! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 3 Juni , 2015 Halloj alla som följt och svarat i denna tråd! Ursäkta att jag inte skrivit här vad som hänt sedan sist men efter en livlig diskution med företaget så kom vi till sist överens och jag köpte båten. Var i mitten på Maj iväg och provkörde båten och motorn gick bra och inga större fel upptäcktes. Har den fortfarande på land hemma men ska snart sjösätta den. Jag har fixat till lite småsaker samt putsat upp den utvändigt och invändigt. Som tur är värkar det bara vara galonet som är slitet och fult. Som sagt så är jag väl inte helt nöjd med affären men ändå inte helt besviken heller.....än . Tack igen för alla svar och råd jag fått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 4 Juni , 2015 Tack för uppdateringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser