Tarazer 1 Postad 26 Februari , 2015 Hej! Har kollat runt på forumet men hittar inte något bra svar på funderingar jag har angående Bayliner Capri 1952. Det enda jag fått ut av det jag hittat är att de flesta forna eller nya Bayliner ägarna varit nöjd med sin båt. Så, är det verkligen så att man kan vara nöjd? Har hittat en del fina och mindre fina (endast kollat på bildannonser än så länge) och priset har ofta varit mellan 69-79.000 beroende på vilken motor och skick på det mesta i båten. Vad bör jag absolut kolla på denna modell av båt så jag inte gör ett dåligt köp. Jag förstår att det är bra om motorn fungerar men det finns lite annat som hör till (och som jag inte kommer på namnet just nu). Har även hittat en Bayliner 1952 för endast 40.000:- men bilden gav inge vidare intryck. Har dock mailat om jag kan få se fler bilder men jag antar att nåt fel är det för det priset. Sedan är jag fundersam att när så många tycker att det är en billig båt att den fortfarande står sig så pass högt i pris när många av dessa har några år på nacken. Nu vet jag att många tycker att Bayliner är en "skit" båt eller "billig" i kvalité på delar och annat i båten men detta vet jag redan om och det är just detta som gör att jag ens kan kanske skaffa en båt igen. Har tidigare endast haft en Buster M men nu är vi tre i familjen (2 vuxna + 1 barn) och vill även kunna övernatta 1-2 nätter om vi skulle få för oss det. När du nu även läser denna text kan jag passa på att fråga vilken motor är bra eller mindre bra till Baylinern? Finns ju 3 liters, V8 och annat hoppkok verkar det som. Tacksam för svar. Mvh. Jimmy 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 26 Februari , 2015 OMC motorerna, och framförallt OMC cobra dreven ska du nog undvika. Bayliner från sent 80tal till början av 90 talet, var väl av allt annat än bra byggkvalitet. Men därefter började väl dom allvarligaste bristerna bli bättre. Satsa på en med en mercruiser eller volvo penta motor, och helst från mitten av 90 talet och nyare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 27 Februari , 2015 Tack för ditt svar. Har kollat upp båten mer och det är en utombordare ditsatt, en Mercury 135 hk 2-takt -89. Nackdel/fördel att det är en utombordare istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 27 Februari , 2015 En utombordare är mer stöldbegärlig, men en så gammal motor lär inte vara så stöldbegärlig. Det finns många trådar på detta forum där folk bråkar om vad som är bäst. Så det ger jag mig inte in i. Men en Bayliner 1952 med en 130-140hk inombordare gör 30-35 knop. Går förmodligen något snabbare med utombordare. Som jämförelse går en Sea Ray 180 från -88 drygt 32 knop med en 130hk mercruiser inombordare enligt båtnytt. Samma båt går enligt samma tidnings tester året efter ca 40 knop med just en 135 hk mercury utombordare. Skillnaden i bränsleförbrukning är försumbar, till utombordare favör. Inombordare går tystare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Februari , 2015 Förutom motorn, Kolla akterspegeln och även balkarna i skrovet, är ganska vanligt med röta i det inplastade trämaterialet. Är det skum/foam mellan durk och skrov kolla så det inte är vatten dränkt. Ombyggd från inombordare till u-bordare, varför? Skulle kanske dra öronen åt mig, beroende hur moddningen ser ut 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 27 Februari , 2015 En utombordare är mer stöldbegärlig, men en så gammal motor lär inte vara så stöldbegärlig. Det finns många trådar på detta forum där folk bråkar om vad som är bäst. Så det ger jag mig inte in i. Men en Bayliner 1952 med en 130-140hk inombordare gör 30-35 knop. Går förmodligen något snabbare med utombordare. Som jämförelse går en Sea Ray 180 från -88 drygt 32 knop med en 130hk mercruiser inombordare enligt båtnytt. Samma båt går enligt samma tidnings tester året efter ca 40 knop med just en 135 hk mercury utombordare. Skillnaden i bränsleförbrukning är försumbar, till utombordare favör. Inombordare går tystare. Ok, tack då vet jag lite mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 27 Februari , 2015 Förutom motorn, Kolla akterspegeln och även balkarna i skrovet, är ganska vanligt med röta i det inplastade trämaterialet. Är det skum/foam mellan durk och skrov kolla så det inte är vatten dränkt. Ombyggd från inombordare till u-bordare, varför? Skulle kanske dra öronen åt mig, beroende hur moddningen ser ut Ok, ska kolla akterspegeln och balkarna. Men hur upptäcker jag om det är röta i något som är inplastat? Självklart ska jag kolla upp varför de bytte (om bårfirman vet från föregående ägare) men med tanke på att motorerna orginal inte är så mycket att ha kanske de hade en utombordare "över" och slängde på den? Motorn är dessutom motivlackerad så den verkar påkostad på färg i alla fall. Om det är röta mågonstans i träet, är det svårt att fixa? stor kostnad? Jag förstår att det beror på hur mycket det är och vart men mellan tummen och pekfingret . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 27 Februari , 2015 Jag köpte en 2052 från 1991, dåligt underhållen, men jag var en okunnig köpare. Jag har bytt motor och gjort en hel del fix och hade förmodligen inte köpt den om jag tagit hjälp av en kunnig person. Men å andra sidan har jag nu en båt som vi kommer att hs glädje av i många år. Båtmodellen är bra! Köp inte mindre motor än V6, då blir du inte nöjd, tror jag. Ta hjälp av en besiktningsgubbe, det kommer gsranterat att löna sig, sen kommer du att lära dig massor. Lycka till, båt är otroligt beroendeframkallande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 27 Februari , 2015 Mercury 135 hk -89 är en 2 liters V6a. Är båten ombyggd från inombordare till utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kirre01 2 Postad 27 Februari , 2015 Jag har haft en 1952 tror den var av 83 års modell, Hade den i ca 15 år kanonnöjd. Vp 125 med vp270,gick som en klocka,alltid lättstartad. Enda jag bytte under alla år var olja,filter m.m Kyllimpan rostade sönder mä,annars ingenting Utom vanligt underhåll. En riktig kanonbåt med andra ord. Skulle tro du blir nöjd om du köper en sån! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 28 Februari , 2015 Hej. Hade själv en Bayliner 1952 bowrider -86 med Force 125 utombordare. Köpte den 1988 och sålde den 2011. Den bara gick och gick år efter år, gick underbart i sjön var bla över på Läsö några gånger. Dock var den sliten dom sista åren, men det berodde nog mest på att jag inte hade något kapell. //Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 2 Mars , 2015 Mercury 135 hk -89 är en 2 liters V6a. Är båten ombyggd från inombordare till utombordare? Det visade sig när jag kollade på båten att den är standard med utombordare. TYdligen finns denna modell både med inombordare och utombordare, Denna båt hade detaljer som satt ovanför där inombordaren normalt sitter och det var orginal dittsatt. Så svaret är att den inte är ombyggd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 2 Mars , 2015 Kan meddela att jag nu betalt en handpenning och resterande vid levernas när jag själv vill. Båten ska då inför leveransen köras och kollas så allt är ok (eftersom vi inte startade motorn ). Allt verkar okej förutom dynor på stolar som måste kläs om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kirre01 2 Postad 2 Mars , 2015 Såg den bra ut då?om du varit och tittat på den,jag har inget illa att såga om dom ivf! ifs hade jag den med inombordare men det kan inte vara något sämre med utombordare tycker jag! Finns en i Karlstad visserligen en 2155 men det är ingen nackdel ,ed en v8 inte heller dålit tror jag,priset är cirka 80.000finns på blocket om det kan vara något av intresse? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 3 Mars , 2015 Såg den bra ut då?om du varit och tittat på den,jag har inget illa att såga om dom ivf! ifs hade jag den med inombordare men det kan inte vara något sämre med utombordare tycker jag! Finns en i Karlstad visserligen en 2155 men det är ingen nackdel ,ed en v8 inte heller dålit tror jag,priset är cirka 80.000finns på blocket om det kan vara något av intresse? Den såg väldigt fin ut förutom alla dynor som var jätteslitna och skitiga. Går nog att rengöra dessa men det slitna kommer ju ändå vara kvar. Med sliten menar jag att det spruckit i skinnet och även en del hål. Det konstiga är att hela motorn är motivlackerad och med tanke på det är det konstigt att man inte tagit hand om inredningen lika bra? Har spanat lite på blocket innan jag slog till på denna men tyvärr är 80,000 lite för mycket för mig just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 3 Mars , 2015 Det där är inte en 1952a. Det är en betydligt mindre 1702a från 88 eller 89. Den såldes orignal med en 85hk Force motor. Så den borde gå rätt bra med 135hk men kan bli knepigare att försäkra. Eller rättare sagt få ut något om försäkrings bolaget kan härleda det till övermotorisering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 3 Mars , 2015 Årsmodellen på motorn verkar stämma. 1988 var det en annan kåpa, även om själva motorn var samma 2 liters maskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 3 Mars , 2015 Om du tror jag skojar kan du skriva in "Bayliner 1702 1989" på Google och titta på bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 3 Mars , 2015 Kan lägga till att just den modellen endast tillverkades med utombordare. Gjorde dryga 30 knop med Forcemotorn på 85hk och 2 personer i båten enligt båtnytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 3 Mars , 2015 Kan lägga till att just den modellen endast tillverkades med utombordare. Gjorde dryga 30 knop med Forcemotorn på 85hk och 2 personer i båten enligt båtnytt. Jah har kollat och det verkar som det stämmer det du säger. Jag själv har ju trott på att detta var en 1952 då det stod så i annonsen och beskrev även längd, tankvolym etc vilket 1702 har mindre än 1952. Nu är min tanke genast att 40.000 är för mycket eller??? Har försökt hitta en 1702 till salu men utan resultat. Finns i USA men den prisnivån är mycket annorlunda än vår antar jag. Vet du eller någon annan vad priset borde vara på en 1702 då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 522 Postad 3 Mars , 2015 Om det i kontraktet du skrivit på står att det är en annan modell än det verkligen är har du laglig rätt att häva köpet. Med det som argument kan du säkert pruta ner priset en hel del. Har du köpt av privatperson så kan det dock bli mycket stök innan du får köpet hävt. Hoppas någon här hittar ett bra rikt-pris så du vet vad du skulle betalt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 3 Mars , 2015 Jag tror nog 40.000kr är skäligt om motorn fungerar bra. Att du inte hittar någon ute nu beror på att vi är i början av mars. Om en dryg månad kommer annonserna att öka påtagligt. Man kan aldrig veta skicket på en så gammal motor. Men jag tror det är bra att det inte sitter en Force, som det var orignal. Då dessa motorer var allt annat än bra. De var Chrysler motorer som bytte namn till Forces när dom blev uppköpta av ägaren till Bayliner på 80 talet. Det finns en anledning till att dom försvann, och Bayliner övergick till Mercury motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 3 Mars , 2015 Om det i kontraktet du skrivit på står att det är en annan modell än det verkligen är har du laglig rätt att häva köpet. Med det som argument kan du säkert pruta ner priset en hel del. Har du köpt av privatperson så kan det dock bli mycket stök innan du får köpet hävt. Hoppas någon här hittar ett bra rikt-pris så du vet vad du skulle betalt. Lycka till! Det är från ett båtvarv som funnits sedan 1908 så jag tror inte det skulle bli problem att häva köpet om jag vill. Kruxet blir nu att få fram ett pris som båten är värd och sedan då det är en 135 hk motor för en båt som ska ha max 80-85 så... Men det finns tydligen en 1702 capri ls cuddy. Vad ls betyder vet jag inte men den har en motor på 120hk. Ska fråga mer på forumet om någon kan veta ett bra pris. Super tack för att du informerat mig. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 3 Mars , 2015 Men som ChristerN skriver, så blev det ju absolut Prutläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 3 Mars , 2015 Pruta till 35000kr. Jag tror inte du kommer hitta en billigare ens med Force motor, när annonseringarna kommer igång i april, maj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 3 Mars , 2015 Men som ChristerN skriver, så blev det ju absolut Prutläge. Ja, ska ringa dem imorgon men vill ha lite mer kött på benen först så jag kan få till en bättre "deal" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 3 Mars , 2015 Utan att veta så kan det vara så att båten fanns att beställa med den större raka 5 cylindriga motorn som tillval (värdens enda 5 cylindriga utombordare, tyvärr inte helt lyckad den heller). Sea Ray hade tex så på sin 160 modell i slutet på 80 talet. 100hk orignal. Gick att köpa med 135hk Mercury, och då fick man hydralstyrning oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 3 Mars , 2015 Hmm kanske bara var 150hk som var 5 cylindrig? 120/125hk kan ha varit en 4a. Jaja, spelar ingen roll i det här fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarazer 1 Postad 3 Mars , 2015 Hmm kanske bara var 150hk som var 5 cylindrig? 120/125hk kan ha varit en 4a. Jaja, spelar ingen roll i det här fallet. Tror inte det varit en sådan motor men är inte hundra. Det är i alla fall ingen hydralstyrning nu på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 3 Mars , 2015 Nä hydralstyrningen var ju på den större motorn på Sea Ray. På 80 och 90 talet var väl Sea Ray en av dom bättre massproducerade USA båtarna, till skillnad från Bayliner son var en av dom sämre. Idag vet jag inte om skillnaden är så stor. Bayliner har blivit mycket bättre, såklart även Sea Ray. Men om det nu är någon skillnad idag, så är det nog mest på priset. Jag tror kvaliteten är hyfsat utjämnade. Men Searay klingar så klart bättre än Bayliner i folks öron än idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser