Rorkulten 0 Postad 25 Februari , 2015 Hej Nu är det vinter och renovering av inredning i båt. Hur får jag isär min teaklucka för renovering. Försökt med värmepistol och via kloss och träklubba söka få isär ruffluckan. Har inte fungerat. Vilken metod bör jag använda? Bifogar bild på vilken skarven jag vill få upp syns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 25 Februari , 2015 Hej Funkade inte med bilden Här kommer den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2015 Är det en rufflucka !? Hade en dylik där faneren sett sina bästa dar ett antal år tidigare. Slipaqde ren och slät och la på ett lager 300 grams väv i epoxy och målade med vit 2K-färg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 25 Februari , 2015 Är det en rufflucka !? Hade en dylik där faneren sett sina bästa dar ett antal år tidigare. Slipaqde ren och slät och la på ett lager 300 grams väv i epoxy och målade med vit 2K-färg Yes det är en rufflucka. Slarvigt formulerat av mig. Så jag vill blott uppdatera luckan med att bl.a. sätta in rökfärgat plexiglas där det nu sitter en skiva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 25 Februari , 2015 Är det en rufflucka !? Hade en dylik där faneren sett sina bästa dar ett antal år tidigare. Slipaqde ren och slät och la på ett lager 300 grams väv i epoxy och målade med vit 2K-färg Ytterligare ett klargörande: Mitt problem är att få isär luckan utan att skada luckan. För renovering och uppdatering med rökfärgad plexiglas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Februari , 2015 Oj... värme borde väl rimligtvis mjuka upp det lim den sitter ihop med. Är det inte enklare och snabbare att tillverka ny ram av ny teak och sätta plexi i? Kolla med nån inrednings, möbel eller annan typ av specialsnickare, dom har kaske koll på hur man får isär gamla saker oförstörande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 25 Februari , 2015 Oj... värme borde väl rimligtvis mjuka upp det lim den sitter ihop med. Är det inte enklare och snabbare att tillverka ny ram av ny teak och sätta plexi i? Kolla med nån inrednings, möbel eller annan typ av specialsnickare, dom har kaske koll på hur man får isär gamla saker oförstörande. Yes jag får kolla med något snickeri. Tack för ditt engagemang avseende min rufflucka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2015 I den lucka jag renoverade, var det underdelen jag klädde med glasfiberväv. I överdelen var det ett ventilationsgaller av teakribbor. Sågade loss teakribborna och fräste ett spår i ramen. i spåret satte jag ett klart plexiglas som jag höll fast med tunna lister av rostfritt stål. Hade på den tiden en bärbar dator som navigator på en ställning nere i ruffen. Luckan ville jag ha för att det regnade in på datorn när man seglade plattläns. Har tyvärr ingen bild på luckan, men väl på datorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Februari , 2015 Såg är nog det rätta svaret. Troligen är det limmat med något 2k lim och då behövs kanske 150 gr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 25 Februari , 2015 Såg är nog det rätta svaret. Troligen är det limmat med något 2k lim och då behövs kanske 150 gr. Hej Det låter brutalt men är nog nära sanningen att nyttja såg. Eftersom jag försökt med värme och det funkar inte. Så blir väl sågning. Tack för kommentarern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2015 Såg är nog det rätta svaret. Troligen är det limmat med något 2k lim och då behövs kanske 150 gr. Hej Det låter brutalt men är nog nära sanningen att nyttja såg. Eftersom jag försökt med värme och det funkar inte. Så blir väl sågning. Tack för kommentarern. Om nu luckan sitter så väl ihop. Varför bruka mer våld än nöden kräver. Delarna är kanske tom tappade i varandra och få är ju risken stor att du sågar av tappar och tappar stabilitet i luckan. Jag skulle valt att fräsa ur en fals. Har man ingen överhandsfräs så går det lika bra att stämma ur med ett bra stämjärn. Din plyfaskiva sitter väl i ett spår, så det är "bara" till att rita på och stämma ner till skivan, skulle jag kunna tänka mig. Kanske inte lika lätt att få urfalsningen exakt med ett stämjärn om man inte är van, men det finns ju betydande risker även med överhandsfräs - om man inte är van. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Februari , 2015 Är nog ganska meningslöst att försöka lossa limfogen med värme, länge sedan man använde hornlim i en limpanna. Våld är helt uteslutet, det kommer inte att dela sig i limfogen på särskilt många ställen. Hade jag fått ett dylikt uppdrag skulle jag fräst loss skivan i mitten med en överhandsfräs, tillverkar en ram att stödja fräsen mot, alltså en stopp så man kan fräsa raka linjer. Man ser ju på din bild hur bred och djup falsen är. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Februari , 2015 Oj Toaen hann före. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2015 (redigerade) Oj Toaen hann före. Kalle Det gäller att va på "hugget" och att man har lite "fräs". Tommy snabb - pga många år som komunalarbetere. Redigerad 25 Februari , 2015 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 25 Februari , 2015 Såg är nog det rätta svaret. Troligen är det limmat med något 2k lim och då behövs kanske 150 gr. Hej Det låter brutalt men är nog nära sanningen att nyttja såg. Eftersom jag försökt med värme och det funkar inte. Så blir väl sågning. Tack för kommentarern. Om nu luckan sitter så väl ihop. Varför bruka mer våld än nöden kräver. Delarna är kanske tom tappade i varandra och få är ju risken stor att du sågar av tappar och tappar stabilitet i luckan. Jag skulle valt att fräsa ur en fals. Har man ingen överhandsfräs så går det lika bra att stämma ur med ett bra stämjärn. Din plyfaskiva sitter väl i ett spår, så det är "bara" till att rita på och stämma ner till skivan, skulle jag kunna tänka mig. Kanske inte lika lätt att få urfalsningen exakt med ett stämjärn om man inte är van, men det finns ju betydande risker även med överhandsfräs - om man inte är van. Intressant vinkling. Jag lutar åt att såga bort skivan och sedan precis som du skriver fräsa ur spåret som skivan sitter i. Den nya glasfiberskivan måste då rimligtvis säkras via lister runt om eftersom glasfiberskivan måste vara mindre än hålet av uppenbara skäl. Om det inte funkar blir att göra en ny rufflucka från start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Februari , 2015 Såg är nog det rätta svaret. Troligen är det limmat med något 2k lim och då behövs kanske 150 gr. Hej Det låter brutalt men är nog nära sanningen att nyttja såg. Eftersom jag försökt med värme och det funkar inte. Så blir väl sågning. Tack för kommentarern. Om nu luckan sitter så väl ihop. Varför bruka mer våld än nöden kräver. Delarna är kanske tom tappade i varandra och få är ju risken stor att du sågar av tappar och tappar stabilitet i luckan. Jag skulle valt att fräsa ur en fals. Har man ingen överhandsfräs så går det lika bra att stämma ur med ett bra stämjärn. Din plyfaskiva sitter väl i ett spår, så det är "bara" till att rita på och stämma ner till skivan, skulle jag kunna tänka mig. Kanske inte lika lätt att få urfalsningen exakt med ett stämjärn om man inte är van, men det finns ju betydande risker även med överhandsfräs - om man inte är van. Intressant vinkling. Jag lutar åt att såga bort skivan och sedan precis som du skriver fräsa ur spåret som skivan sitter i. Den nya glasfiberskivan måste då rimligtvis säkras via lister runt om eftersom glasfiberskivan måste vara mindre än hålet av uppenbara skäl. Om det inte funkar blir att göra en ny rufflucka från start. Sågar du isär kommer luckan att bli sågklingans bredd gånger antalet sågsnitt mindre! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Februari , 2015 Antingen får man offra skivan eller ramen. Jag hade behållit ramen, satt i en ny skiva enl toaens ritning. Jag håller på med en däckslucka där mittdelens plywood gett sig. Nu håller jag på fräsa ner plywooden några mm för att sen lägga på ett lager plast. I mitten av skivan tar jag upp ett håll för att även få in lite ljus. Plasten kommer att klarlagdas för att inte bryta så mycket mot teakens färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Februari , 2015 Tänkte på det när jag postat min snabbt ihopkommna skiss, att jag gjorde som det nedersta tillagda alternativet. Fräste ur för ett 2 mm x ca 15 mm rostfritt plattjärn som jag borrade hål och försänkte för skruvar (oranga på skissen) Polerade de rostfria plattjärnen, om inte till högglans så näst intill. Tätade runt plexiglast med nåt och låste fast det med plattjärnen - ungefär som på skissen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser