Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Garpen61

Varför ska man spruta in olja i förgasaren vid konservering?

Rekommendera Poster

Jag förstår i princip varför, men är det verkligen nödvändigt?

 

Ibland görs ju för mycket bara för att vara på säkra sidan, men...

 

Är det risk att motorn går sönder om man inte sprutar in konserveringsolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja?

Egentligen gör väl olja i stor sett ingen nytta i själva förgasaren men är det en tvåtaktare och du sprayar lite PTFE- Otimal eller annan tunn olja med rostinhibitator så skyddar du innanmätet mot ev rost oxidation samt att du eventuellt kan få viss rengörande effekt.

Lite av den effekten får du på alla ytor och rörliga delar, så nån skada gör det ju inte i förgasaren heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lika nyttigt på fyrtaktare att ge en liten dusch genom tändstifts hålet och sen dra ett par varv med snöre eller startmotor !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men det står konserverings-OLJA lite här och var, sen kanske det inte är olja. Ofta står det att man ska spruta in detta tills motorn kvävs och då är allt bra.

 

Men behövs det inte så är det ju väldigt onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lika nyttigt på fyrtaktare att ge en liten dusch genom tändstifts hålet och sen dra ett par varv med snöre eller startmotor !

 

Men varför egentligen, är det inte redan smort av motorolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorolja, i en fyrtaktare, smörjer i viss mån det som finns under kolvarna och i huvudsak de rörliga delar dit det finns oljekanaler. Smörjning ovanför kolvringar blir ju endast det som läcker underifrån. Avgaser och rester bildar rätt aggressiva rester som e bra att skydda emot. Du får ju åxå in fuktig luft i cylindrarna.

" tills det kvävs" är ett relativt begrepp.

Både tvåtaktare och fyrtaktare kan du dra runt utan att ha tändningen på och låta förgasaren suga i sej smörjmedel alternativt smörja via tändstiftshålet. fast i tvåtaktaren vill du kanske smörja även vevhuset och då är det bra om tändstiftet sitter kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En naken cylinder vägg  samt kanske en öppen ventil till förgasaren. Då vill jag ha lite konservering på denna.

 

Tänk en regnig dag med hög luftfuktighet på vinterhalvåret, på min motor så vill jag ha det lilla extra lagret!

 

Var o en gör som den orkar med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn skulle "gå sönder" är nog för mycket sagt, snarare påskyndar korrosion i t.ex. cylindrar/kolvringar motorns allmänna förfall som påpekats ovan.
Förr i tiden skruvade man bara ut tändstiften vid vinterkonservering och hällde sen in nån matsked motorolja i hålen, drog runt lite för att fördela oljan längs cylinderväggar/kolvringar. Hällde/penslade  kanske därtill lite motorolja på ventilerna, gick sen hem och kurade vintern tryggt.  

Detta med sprejburkars olje-aerosol insprutad genom förgasaren är en "sentida" uppfinning, säkert bättre och enklare att hantera förmodar jag. Smörjer/rostskyddar väl samtidigt även förgasarens detaljer och fördelas också till både kolvringar och toppventiler. (Motorer har utvecklats på gott&ont, går väl snart inte ens att skruva ut tändstift utan superduper-specialverktyg? Än mindre hälla in matskeden olja, eller pensla ventilers tätningsytor på traditionellt vis.)

Så mitt råd får bli...
Följ alltid fabrikantens anvisningar, detta särskilt om motorn blir utsatt för vädrets temperatur-växlingar (läs: står utomhus med påföljande risk för upprepad fuktdrypande nattkondens).

[Ps. Du har inte nämnt motortyp, inte heller fyllt i detaljer i MG:s s.k. medlemssjöbod.
Drar ändå slutsatsen att du förmodligen har en kraftfull 4-takts Mercrusier enligt forumrubrikerna HÄR och har formulerat mitt svar därefter, trots att denna min slutsats alltså bara blir en gissning. (Alltså, allmänt bra om du - och alla andra forummedlemmar - lägger in litet mer detaljer i sin sjöbod kan jag tycka så man slipper leta/gissa. Och om inte, ändå anpassar trådhuvud-frågor så att relevanta sakförhållanden framgår lätt.)]
]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Sett vad som hänt med små mc motorer när de fått fel olja dvs vanlig motor/växelådsolja i oljeinblandningen , ringarna beckar fast eller bränns så för min egen del blir det max ett sprut wd 40 eller annan siliconolja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

? "eller annan silikonolja" Syftar du på WD 40? så innehåller den inte silikonolja.

PTFE är bättre alternativ än silikon, om du ska ha en fast eller annan tillsats. Med PTFE, om det är molekylär polymer och inte pulver som malts av en plastbit, garanterar du att delarna inte diffunderar fast under stilleståndstiden.

Fast "vanlig" tunn oljedimma med bra korrosionsskydd duger gott. Andra effekter är bonus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fel av mig men när vi använde wd 40 ihop med dyk grejer kallade vi den felaktigt för siliconolja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I kombination dykprylar, (den bild jag får i skallen) är det nog att föredra silikonolja, vilket finns i fler sk. livsmedelsgodkända varianter (gäller dock ej i Sverige) och är kanske mindre o-bra att andas in och få på sig.

Vad smörjer du på dykgrejor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Wd 40 funkade perfekt att hålla saltet borta ur dragkedjor, höll till nere i Egypten under några år i slutet av 80 och början på 90 talet, luffade runt i bil längs de då öde stränderna, numera är allt söderbebyggt och expoaterat. 

 

post-67245-0-31194000-1424897044_thumb.jpg

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, typ camping/ dyk-grejor. Visst ere tråkigt att komma tillbaka till gamla platser, all ödemark har blivit asfalt och betong..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för alla bra svar. Ibland görs ju bara saker utan att det kanske behövs...

 

Jag fortsätter att smörja motorn vid konservering, f.ö. en Mercruiser 4,3 2 bbl alldeles ny, har bara gått 10 timmar.

 

Tomas -1, jag ska fylla på lite grejer i profilen, tack för rådet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid vinterkonservering kör jag min motor (V8 5,7 med förgasare) från en separat besindunk som har gärsklipparbensin (akrylat) med en inblandning på 5-7% 2-taktsolja.

Får den gå med detta i 15-20 min får den all den smörjning och skydd som behövs utan att hålla på med olika konserveringsoljor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garpen61: Jo, är nog ett klokt beslut för en sådan fin dyrgrip!
(Utom möjligen ifall båten/motorn förvaras inomhus vid stabil temperatur, där skulle i.a.f. jag varit benägen att överväga fusk?)

Försökte googla efter ett objektivt konsumenttest av fogging-olja, tänkte mig typ ett årslångt test där kanske bara en av flera cylindrar behandlats och i andanom även jämförande närbilder på olikt rostade ventiler.
Fick tji, men den lilla artikeln HÄR är i mina ögon ändå läsvärd för sin sammanfattning.

[bl.a. omnämns att vanlig motorolja är rätt kass som korrosionsskydd, att den inte fastnar på metallytor nån längre tid. (För övrigt inget märkligt med det, den är ju utvecklad för helt annat och mer krävande ändamål.)
Själv har jag ibland penslat motorolja på rostiga färgsprickor - alltså utanpå min gamla albinmotor - med förhoppning om att den feta hinnan skall fördröja rost. Blir visserligen ett förtroendeingivande fett&flottigt oljeskikt direkt efter behandling, men detta brukar faktiskt vara spårlöst försvunnet vid vårrustning så där finns ny ljusbrun torr-rost. (Kanske förgasas motoroljan har jag funderat, eller rinner bort med otaliga daggdroppar, vete katten?) Oavsett så har jag fått respekt för detta med olika oljors förmåga att hänga kvar långsiktigt vid metallytor.]


Med en såpass dyrbar motor som din - förmodligen som brukligt förvarad utomhus med sina skadliga temperaturväxlingar - hur vore det med "torrbolls-trixet"? Stora metallklumpar som motorer ändrar ogärna sin temp, varje solig morgon bildas därför dagg på dess ytor som måhända genom kapillärverkan inte avdunstar särskilt lätt - och vårvintern består ju av många såna dagar?
Vad säger ni andra, inte så svårt att genomföra praktiskt?

[Torrbollstrixet i korthet: I smärre utrymmen kan man lufttäta för att hindra att ny luftfuktighet ständigt tränger in, här kanske främst genom tätande av motorluckor o avgasslang. Sedan binda befintlig fuktighet som vätska i ett kärl vars vätske-yttarea har begränsad avdunstning, salter suger ju till sig fuktighet (därav riskornen i matbordets saltströare).
(En billigare hembyggd snikvariant av den lilla "torrbollen" med större kapacitet finns beskriven i forumet, typ en vanlig hink med utstrött vägsalt lagt ovanpå på en genomsläpplig handduk? Använd helst dammbindande sommarväg-salt, inte den halkbekämpande vintervarianten.)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm hur är det med saltet i torrbollarna? Salt och saker som rostar i samma instända utrymme är det bra?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför man ska ställa in torrbollar i motorrummet i en daycruiser som TS har.

För det första måste man för effektens skull få motorrummet absolut tätt, vilket är i det närmaste omöjligt. För det andra så den fukt som finns i motorrummet under vintertiden är knappast ett problem som får motordelar att rosta sönder om det nu är det man vill åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva idén med sk torrbollar är väl att de "suger åt sig" luftfuktighet och binder den så att luften blir torrare och luftfuktigheten därmed minskar.
Just saltkristaller gör jobbet bra, särskilt effektivt är hygroskopiskt "sommar-vägsalt" (kalciumklorid) som enligt länken får vägar att damma mindre i sommartorka. Vanligt havssalt fångar tyvärr också luftfuktighet och det är väl just detta fenomen som i grunden orsakar så mycket rostproblem, detta att saltbemängda metallytor nästan ständigt är fuktiga?
Detta med "absolut täthet" enligt Figos invändning är en sanning med modifikation, vid luftläckage kommer visserligen ny fuktig luft in men det kan kompenseras med fler eller större torrbollar (eller billigare enligt trixets hemgjorda variant med handduk o hink).
Angående Garpen61:s invändning: torrbollar binder gas-fukt ganska hårt till vätska så det knappast avdunstar igen. (Avdunstningens storlek beror väl främst på tre saker - temp, blåst och ytstorlek - jmfr gärna torkning av kläder på klädstreck. Eller luftfuktares genomblåsta filter som avsiktligt gjorts både luftgenomsläppligt och fuktsugande.) Att ha en hink vatten eller en torrboll i motorutrymmet under vinterupplägg ger väl därför inte mycket "återdunstning", det ansamlade kärlets vattenyta är liten.
Detta med de helt motsatta strategierna - tätning&torrbollar vs uttorkande med riklig ventilation - har flitigt debatterats i forumet under åren.
(Ofta då gällande inventarier i segelbåtar, hur förhindra mögel ifall man lämnar textilier, hur förhindra korrosion i dyrbar kvarlämnad elektronik etc? Detta fick mig att börja fundera över just motorers utrymmen, nog lättare att "vintertäta" hyfsat eftersom bullerskydd redan finns och utrymmet är ganska begränsat storleksmässigt.)
Ps. Haha, klurar på detta med de vanliga riskornen i saltkar som ju skall förhindra stockning då man vill ströa. Antar att riskornen är mer hygroskopiska än bordsaltets natriumklorid - åtminstone i närkontakt med saltet - annars vore väl det trixet helt meningslöst. Varför sprider inte vägverket riskorn på dammiga grusvägar om det nu skulle vara så effektivt fuktslukande är en annan udda fundering, troligen mest för att riskorn är stora o svåra att fördela jämnt på en vägbana, därtill kanske mosas och orsakar halka? Bara litet udda sidofunderingar. :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att riskorn på sommarväg försvinner på något dygn i magen på diverse smådjur. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ifrågasätter inte torrbollarnas värde utan att placera dem i motorrummet.

Har själv 4 st "torrbollar" av hink/durkslag/väsalt varianten inne i ruffen och där ligger luftfuktigheten stabilt och bra. Däremot tycker jag att det overkill med att försöka täta motorrumsventilationer och andra öppningar för att placera torrbollar i utrymmet.

Det är knappast pga av luftfuktighet som en motor rostar på utsidan om alla delar är ordentligt målade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Järn rostar om det samtidigt finns syre och fukt.

Vid en fukthalt runt 70% och däröver rostar det "spontant" utan att du behöver tillsätta vatten. Någonstans vid luftfuktighet under 70%... fick jag lära mej vid ett besök på universitet i Umeå för ett antal år sedan... ska järn inte rosta.

Då kan man kanske dra slutsatsen att: ju fuktigare desto mer rostangrepp.

 

Kanske man skulle kunna täppa igen alla utgående håligheter från båten och fylla med en inert gas som är tyngre än luft???

Då har du ju inget syre?

Någon "Balthazar" som e klurig kanske har en ide´kring denna teori?

Om det sen är praktiskt, ekonomiskt eller vettigt... e ju en annan fråga.

 

Om det funkar borde det kanske även skydda övrig inredning, dynor mm. mot ex. mögel osv???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...