Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
Oscaradel

Jorden runt maxi 95 med eller utan vindroder

Rekommendera Poster

Vi kommer börja med att skaffa monitor vindroder och träna lite i sommar, så får vi se om vi behåller vår gamla autopilot eller skaffar en ny. Träffade en gammal bekant som seglade med en neptun 22a över bescaja i orkan utan vindroder, det var inte lika kul när autopilot la av så han rekommenderade det stark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windpilot är ej kopplat till rorkult. Knappt några delar som kan gå sönder. Och har fungerat över förväntan.Fungerar bra att styra med om båtrodret skulle krångla. Varför skulle inte en autopilot funka vid motorgång? Man ställer väl in riktningen och trycker på startknappen.. har en autohelm kopplad till rorkulten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har korsat Atlanten 3 gånger med ett Aries vindroder och ska snart göra den fjärde överfarten på väg hem. Aries och Monitor fungerar väldigt bra och fördelen med dessa är att man aldrig seglar paddeln ur vattnet i hårt väder. De vidroder som styr med ett eget roder istället för att använda båtens befintliga roder har ofta problem med lagren och kärvar ganska ofta under längre överfarter med växlande värme.

 

Vi har en vanlig autopilot för motorgång och har även gjort så vi kan sätta upp den och styra via vårt vindroder (dock fungerar det sämre nu än med den gamla autopiloten) om det skulle behövas lite mer kraft.

 

Fördelarna som vindroder har framför autopilot är att du kommer hålla kurs mot vind bra, vilket är skönt om det kommer en squall med vind från ett helt annat hål, du minimerar även risken för ofrivilliga gippar. Dock får man vara vaken med vilken kurs du håller för ibland så kan man hamna lite snett.

Nåt man får akta sig för med är att vindroder är duktiga på att ta höjd så om man seglar med något i lovart man inte vill braka in i så får man vara extra vaken (de tar alla små vind skiften som oftast är i byarna vilket gör att man oftast hamnar lite lovart än vad man räknat med.)

 

Vad man dock måste tänka på med vindroder (detta gäller iaf vår båt en L32) är att du styr nästan lika mycket med segelsättning som med vindrodret. Ändrar du kurs på vindrodret men inte får en kursändring så får du testa att trimma om lite. Tålamod är bra, gör en kursändring, vänta 5 minuter för att se om det funkade, testa igen. Det är inget bra verktyg för inomskärsegling men utomskär så är det fantastiskt.

När vi kör motor längre sträckor (vilket förmodligen kommer att hända om du långseglar) så är vanliga autopiloten bättre samt att du slipper att paddeln står och skakar i propellerns turbulens, ska man styra med hjälp av vindrodret så trimmar man så paddeln står lite vid sidan av propeller strömmen när rodret är rakt så kommer man runt det.

 

Ni kommer att vara glada att ni köpt er vindroder efter er första längre sträcka eftersom vakthållningen blir så väldigt mycket enklare. Våra vakter nu går ut på att hålla koll på att båten seglar bra och dit vi vill och sen se till att man inte seglar på något. Att inte behöva styra är fantastiskt skönt och gör att man är fri att röra sig fritt i sittbrunnen under sin vakt man fastnar inte vid rodret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I boken Den unge den gamle och hanen ger Sven Yrvind tips om en enklare och billigare teknik för självstyrning. Läste om det i på kryss vid ngt senare tillfälle . Börja med det o se om du bli nöjd. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska ju komma håg en sak, att det också bror mycket på båten. En båt som L32 kan ju nästan segla själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett folk i båtar som inte är så kurstabila som en L32a som även de har varit nöjda med sina vindroder :) Men nog kan man segla bra med hackbräda så länge sjön inte är för jobbig, man har ungefär 10grader åt vardera hållet i kursstörning som man kan komma tillbaka från med hackbrädan men börjar man komma mer ur kurs så hjälper det inte hur bra man trimmat. Hon seglar ärligt ganska bra med rodret helt osurrat med ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fundering. Många har problem med sina vindroder, lager slits ut i förtid osv. Det kan kanske vara så att mindre kursstabila båtar tvingar rodren att jobba mycket mer och därför slits de hårdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske, det kunde vara något att forska på. Men sen får man nog se det till vilken typ av vindroder, Monitor och Aries har ganska öppna konstruktioner och det är väldigt få lager som kan bråka om man jämför med andra modeller. Problemet är oftast inte att man sliter på lagren utan att lagren påverkas av temperatur skillnader och att man får saltkristaller som bygger upp och toleranserna är för små så det börjar kärva.

Nu är jag redigt objektiv vilket jag kan stå för men tycker att det kunde vara en idé att titta på.

Man borde kunna ta hjälp av ARC för just den typen av statistiskt material. Där har man nog en ganska bra blandning båt- och vindroder-typer/modeller så man kanske skulle kunna ta reda på det faktiskt.

 

Mitt vindroder jobbar hela tiden, dock kanske inte under belastning hela tiden men rorkulten står i stort sett nästan aldrig stilla särskilt inte i undanvindar. Fördelen med de flesta pendelservo roder är att slitaget hamnar i linorna som styr rodret och inte i själva mekaniken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt kan man montera autopilot på vindrodret. Både hydrovane och sailomat anger det i instruktionerna.

 

Eftersom vindrodret(vissa modeller) tar kraften från vattnet så behövs ingen kraftfull autopilotpilot, utan piloten vippar bara där vindvanen annars gör. Dock ska inte sevobladen ligga i turbulensen från propellern då vibrationerna kan skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nyss hemkommen från segling mellan Panama och Tahiti kan jag konstatera att det inte var så många som hade vindroder. Min gissning är att betydligt färre än hälften av alla båtar hade vindroder.

 

Om du läser böcker om jordenruntsegling så tror jag att du i varje bok kan läsa om när vindrodret gick sönder. Det betyder ju inte att vindroder är dumt att ha.

Autopiloterna går också sönder.

 

Min uppfattning är att vindrodret kommer bäst till sin rätt när man seglar ensam och alltså måste lämna sin vak för att sova. Är man flera ombord skulle jag föredra en autopilot då det alltid är någon som har vakten och har uppsikt över segel och vind.

 

Om man seglar i passadvind så är ju vinden rätt stabil minst sagt, samma kurs och samma skotning kan funka bra under flera dygn.

 

Nackdelen med autopiloten - förutom att den kan gå sönder - är att den behöver el. Med solpaneler och generator - som ändå behövs för att driva annan utrustning - så ser inte jag några problem med det, men...

 

Om det blir problem med strömförsörjningen kan man använda "sheet to tiller" styrning, http://www.youtube.com/watch?v=A9XneNWu6To. Då tar man kraft från något skot på lite olika sätt och överför till rodret - också det på olika sätt -  för att få båten att gå i rätt vinkel i förhållande till vinden.

 

Alternativet att handstyra långa sträckor tycker inte jag är realistiskt annat än i nödfall.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt inresserad av det där med skotstyrning. Jag kommer nog försöka lära mig det samt ha en autopilot istället för vindroder. Om det är någon i Stockholmstrakten som kan något om det eller också vill lära sig så kontakta mig gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...