Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025
sweetsixteen

Värmeproblem aq115 blir varm vid allt över lågfart SweetSixteen

Rekommendera Poster

Det finns många vise män inom området. Motor/Drev/Båt B18 med enkelförgasare/100/SweetSixteen Läget: Vid belastning blir motorn snabbt för varm. Det sitter en enkelförgasare på den. Limpan är rengjord men ej provtryckt. Det ser inte ut att vara någon vatten i oljan. Hur ska man börja felsökningen, det verkar kunna vara allt från felinställd tändning via spricka i toppen, trasig topplockspackning igensatta kanaler mm mm mm. Är det någon som har något bra tips så vore jag tacksam! mvh PerArne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst asok

Börja med att byta impeller. Även om den är hyfsat ny och vattenstrålen ser ok ut behöver den inte vara det. Hade motsvarande problem med min, överhettningslarmet gick igång efter ca 5-10 min. körning i planingsfart, gick jättebra att puttra fram. Impellern som var sliten, trots att den bara var 1,5 säsonger gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla även stöveln d v s det kombinerade avgasutsläppet/kylvattenintaget. Det är inte helt ovanligt att mellanväggen rostar sönder och då kan kylningen fungera dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Knappas

Prova att byt avgasslangen om du inte hittar något annat. Vi hade en en gamal solomotor en gång i tiden där lagren i avgasslangen likson delat på sig, så när trycket ökade när man gasade på så trycktes vatten in i mellan lagren och bildade en propp. Slangen såg hur fin ut som helst på utsidan så det tog ett tag innan vi kom på vad det berodde på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...