Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
frujohansson

Ekolodsgivare

Rekommendera Poster

Hej, köpte båt i höstas och undrar om den ekolods givare som sitter i, genomskrovs, som är kopplat till ett fint gammal Coden cvs 103 monitor, kan fungera för andra modernare monitors? Tex att jag fixar en Garmin av nyare sort kan jag då använda denna givare?

Har ingen info om detta gamla ekolod som fortf funkar. 

Tacksam för tips :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren i sig är kanske inte problemet, det som brukar ställa till det är kablaget och kopplingarna in i det nya lodet. Varje tillverkare kör sin egen standard, som byts med jämna mellanrum, och jag har fått bilden av att det oftast inte finns några "övergångar" från gamla till nya system, utan man får välja en ny givare när man skaffar nytt lod.

Coden vet jag inte ens om de är med på marknaden idag, Lowrance, Garmin, Furuno  är några av de märken som är populära idag........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog inte säga att det är nödvändigtvis omöjligt. Airmar gjorde en del givare till Koden, med lite detektivarbete kan man säkert finna ut vilken och då går det att hitta andra eklod som passar. Men troligen får man kolppa kablar och löda om kontakter.

Fungerar det så kan det vara värt att behålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jaha det kunde ju vara bra, det är ju ett fast genomskrovs som sitter mitt under båt. Så det är inte aktuellt att ta bort det med allt jobb det för med sig. Tackar för det!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...