brannan77 4 Postad 24 Februari , 2015 Hej Blev precis i dagarna ett inköp av en fairline targa 40. Det fattas ankarspel i aktern på den och det vill jag ju ha. Är det engbo ankarspel som gäller, många som säger att det är det bästa, eller vad säger ni!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 24 Februari , 2015 Jag har Quick fram och båtsystem bak på min båt. Av de två så upplever jag Quick som pålitligast och det har aldrig krånglat. Quick har dessutom bra fjärrkontroller om man vill ha det. Bla en modell med display med kättingräknare mm. Kanske kan vara läge att kolla med fairmarin vad de rekommenderar till den modellen. Har personligen inte hört någonstans att Engbo skulle vara överlägset andra tillverkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brannan77 4 Postad 24 Februari , 2015 Tackar. Ok ska kolla lite mer på det, vill ju ha det så problemfritt som möjligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brannan77 4 Postad 24 Februari , 2015 Även ett ankare behövs, vad rekommenderas till båten. Den ligger i stockholm och väger 8 ton kan tilläggas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brannan77 4 Postad 24 Februari , 2015 Även ett ankare behövs, vad rekommenderas till båten. Den ligger i stockholm och väger 8 ton kan tilläggas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 24 Februari , 2015 Delta är de klart bästa i sthlms skärgård tycker jag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brannan77 4 Postad 24 Februari , 2015 Även ett ankare behövs, vad rekommenderas till båten. Den ligger i stockholm och väger 8 ton kan tilläggas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 24 Februari , 2015 Har ett Engbo 40 (?) sedan 10 år med 16 mm blyad lina i aktern på segelbåten. Båten väger runt 9 ton och finns i Stockholm. Det var inte billigt då och är säkert lika dyrt relativt andra märken idag, men det har fungerat helt utan problem alla åren. Beträffande ankarvikt så har vi ett på 15 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 24 Februari , 2015 Monterade ett engbo på min Aquador 28 för två år sedan, fungerade perfekt, men ganska dyrt. Bytte båt i höstas och håller på att montera ett Quick Balder 1200 i den nya båten. Blev totalt ca 10,000kr billigare än ett engbo med allt som man behöver köpa till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 24 Februari , 2015 (redigerade) Även ett ankare behövs, vad rekommenderas till båten. Den ligger i stockholm och väger 8 ton kan tilläggas Jag kör 15 kg Bruce både fram och bak. Kätting fram och blad lina bak. Ligger i Sthlms skärgård med och det har fungerat utmärkt hittills. Min båt väger bara ca 4.5 ton så jag skulle nog säga att 20kg borde vara lagom till din båt. Vet att en del nöjer sig med 15 kg till 35-40 fotare med. Personligen är jag dock ganska nojjig och vill att ankaret ska sitta ordentligt , så jag går hellre upp en storlek för att vara säker. Redigerad 24 Februari , 2015 av thundergod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 24 Februari , 2015 Körde med engbos 20kg rostfria blyplätt på Aquadoren. Kommer bli detsamma på den nya båten som väger 9,5 ton. Jag är ganska ensam att använda blyplätt men det har hittills aldrig svikigt. Det ramlar oxå alltid ner från ankarhållaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 25 Februari , 2015 Även ett ankare behövs, vad rekommenderas till båten. Den ligger i stockholm och väger 8 ton kan tilläggas Jag kör 15 kg Bruce både fram och bak. Kätting fram och blad lina bak. Ligger i Sthlms skärgård med och det har fungerat utmärkt hittills. Min båt väger bara ca 4.5 ton så jag skulle nog säga att 20kg borde vara lagom till din båt. Vet att en del nöjer sig med 15 kg till 35-40 fotare med. Personligen är jag dock ganska nojjig och vill att ankaret ska sitta ordentligt , så jag går hellre upp en storlek för att vara säker. Med bladlina menar du band? Om du är nojjig över ankringen så är nr1 att aldrig använda sig av band 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 25 Februari , 2015 Blyad lina... Autocorrect:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 25 Februari , 2015 (redigerade) Själv kan jag rekommendera Sleipner Power IL Redigerad 25 Februari , 2015 av Janne1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 25 Februari , 2015 Har en princess V40 med power il, blyad lina och 15kg Bruce. Funkar kanon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Februari , 2015 Har CQR... tror det väger 20kg.. funkar bra. Tips oavsett ankarspel är att vid ankring avlasta med en förtäjningslina så att inte ankaret behöver ta upp allt ryckande vid ankring. Då används spelet just till att "spela" ankaret. DÅ håller nog även den simplaste varianten länge. PS. med kätting föreställer jag mej det är lättare att avlasta än med någon form av lina, fast linan blir kanske enkel att dra via en knap, pollare eller dyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Februari , 2015 PS: båt 9-10 ton.. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 25 Februari , 2015 Även ett ankare behövs, vad rekommenderas till båten. Den ligger i stockholm och väger 8 ton kan tilläggas Jag kör 15 kg Bruce både fram och bak. Kätting fram och blad lina bak. Ligger i Sthlms skärgård med och det har fungerat utmärkt hittills. Min båt väger bara ca 4.5 ton så jag skulle nog säga att 20kg borde vara lagom till din båt. Vet att en del nöjer sig med 15 kg till 35-40 fotare med. Personligen är jag dock ganska nojjig och vill att ankaret ska sitta ordentligt , så jag går hellre upp en storlek för att vara säker. Med bladlina menar du band? Om du är nojjig över ankringen så är nr1 att aldrig använda sig av band OT: Hur menar du då? Jag har haft flera band-ankarspel och tycker det bara är nys med att bandet inte skulle fjädra och därmed rycka loss ankaret, om det är det du menar. Jag tycker bandankarspelen håller betydligt bättre än andra typer av ankaspel för fritidsbåtar och rekommenderar dem starkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 25 Februari , 2015 Har CQR... tror det väger 20kg.. funkar bra. Tips oavsett ankarspel är att vid ankring avlasta med en förtäjningslina så att inte ankaret behöver ta upp allt ryckande vid ankring. Då används spelet just till att "spela" ankaret. DÅ håller nog även den simplaste varianten länge. PS. med kätting föreställer jag mej det är lättare att avlasta än med någon form av lina, fast linan blir kanske enkel att dra via en knap, pollare eller dyl. Eller lägger du på en hanfot med lämplig knop och sträcker upp ankarlinan så att du får slack till spelet..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Februari , 2015 Jag har kätting. Sätter en kättingkrok med förtöjningstamp som jag drar i en knap, en släpper jag på ankarspänningen så att knapen tar lasten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 26 Februari , 2015 Även ett ankare behövs, vad rekommenderas till båten. Den ligger i stockholm och väger 8 ton kan tilläggas Jag kör 15 kg Bruce både fram och bak. Kätting fram och blad lina bak. Ligger i Sthlms skärgård med och det har fungerat utmärkt hittills. Min båt väger bara ca 4.5 ton så jag skulle nog säga att 20kg borde vara lagom till din båt. Vet att en del nöjer sig med 15 kg till 35-40 fotare med. Personligen är jag dock ganska nojjig och vill att ankaret ska sitta ordentligt , så jag går hellre upp en storlek för att vara säker. Med bladlina menar du band? Om du är nojjig över ankringen så är nr1 att aldrig använda sig av band OT: Hur menar du då? Jag har haft flera band-ankarspel och tycker det bara är nys med att bandet inte skulle fjädra och därmed rycka loss ankaret, om det är det du menar. Jag tycker bandankarspelen håller betydligt bättre än andra typer av ankaspel för fritidsbåtar och rekommenderar dem starkt. Bandankarspelen är säkert bra men ett ankare skall ha vikt framför sig som vill få ankaret att dra ner sig i botten och inte effekten som band får vilket snarare blir uppåt Bruce och band måste vara den sämsta kombinationen då brucekonstruktionen i sig inte alls gör att ankaret vill ner i botten på samma sätt som tex Delta mfl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 Februari , 2015 (redigerade) Någon sorts vinkeleffekt då? Som gör att ankaret får en mer fördelaktig vinkel? Så när du tar hem och belägger för att dra fast ankaret så blir ett band sträckt medan en blyad lina eller en kätting lägger sig i en fin båge ner mot ankaret? Som ger bättre vinkel? Tror jag inte. Jag tror vinkeln är helt beroende på bottendjup och hur mycket lina/band/kätting man släppt ut. Däremot kan ankare vara konstruerade för att greppa vid olika vinklar. Men vad man drar med spelar nog mindre roll... Det som spelar roll är att dra fast ankaret. Speciellt alla vi som övergett den tunna treslagna linan som är ett h-e att dra upp för hand? Men som fjädrar fint. Till skillnad från band eller kätting eller blyad lina. Redigerad 26 Februari , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 26 Februari , 2015 Jag tror (!) att bäst är enbart kätting. Sen kommer enbart en bit kätting och resten lina (blyad/inte blyad/band) och sist enbart lina. Fördelen med tyngden längst ner vid ankaret är att det gräver ner sig lättare när linan/kättingen inte är sträckt. För att kompensera för detta kan man se till så man har så mycket lina ute så att vinkeln när man drar fast ankaret gör att det gräver ner sig. Kättingen längst ner fyller också en roll som slitskydd. Det finns många fördelar med att inte ha kätting rent hanterings- och viktmässigt och inte alla har båt eller ankarspel som är byggda för kätting eller har plats för en bit kätting längst ner. För mig har "ful-Bruce" fungerat bäst av de ankare jag provat. Har dock inte provat Delta. Var på väg att köpa ett sånt förra våren men Deltat passade inte i mina ankarbeslag till spelet och det var för dyrt/krångligt att byta även dem så det blev ett 20 kg RF ful-Bruce vilket jag är mycket nöjd med för de bottnar i Stockholms skärgård jag brukar ankra i. Jag hade heller inte plats för mer än två dm kätting mellan ankare och bordsgenomföring och då tyckte jag att jag kunde skippa det helt. Hade jag obegränsat med pengar skulle byta nuvarande ankarspel mot ett med band. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brannan77 4 Postad 26 Februari , 2015 De flesta pratar Bruce. Ingen som har erfarenhet av spade ankare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 26 Februari , 2015 (redigerade) De flesta pratar Bruce. Ingen som har erfarenhet av spade ankare? Jag har kört med en kopia på Spade i tre säsonger och det funkar kanon. Sommaren som var med varmt vatten så dök jag och kollade nästan samtliga gånger jag ankrat för att kolla och det såg ut att gräva ner sig bra överallt här på västkusten där jag håller till Har tagit hem några stycken men inte hunnit få upp de på sidan ännu Spade, Rocna mm får ju väldigt bra resultat i tester Tillägas bör att med de påfrestningar som blir när vi ligger ankarade i skyddad naturhamn med båten fäst i berget så krävs det inte särskilt mycket för att hålla båten på plats. Vad jag försöker säga är att trots att Bruce får dåligt i tester så duger det i regel alldeles utmärkt för ankring i naturhamn Här är en bra pdf att ladda ner ang ankare och ankring http://www.sxk.se/ankring-fakta-och-erfarenheter Mer läsvärt http://www.sxk.se/ankare-och-ankring Redigerad 26 Februari , 2015 av Capitan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 26 Februari , 2015 Så här ser kopian på Spade ut som jag använt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser