Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
tomols07

Lite tips om bilmotor i båt. V8 som V8 eller...

Rekommendera Poster

Hej!

Skrev detta som svar i en annan gammal tråd men skapar en ny då jag tror det kan vara av intresse.

 

Jag ska precis själv byta motor i min Bayliner 2150 med en gammal omc 5.0, alltså en cheva smallblock 305 cui.

Ska stoppa i en cheva 350 då det är exakt samma block utvändigt endast borrningen skiljer. Detta gör att allting passar rakt av. Insug, limpor, drev, motorfästen mm.

 

Det som skiljer en marinmotor från en standard bilmotor är svårt att säga eftersom bilmotorerna finns i så många utföranden.

MEN det man kan titta på istället är hur marinmotorn är beskaffad.

 

  • Marinmotorn bygger på det så kallade TRUCK-blocket. partnummer t.ex. 300-05157A. Det innebär 4-bultade lageröverfall på vevaxeln till skillnad från personbilsmotorn med två-bultade. Brukar kallas 4-bultad vev. Detta ger ett lite stadigare block som tål högre lagerbelastningar under lång tid.

 

  • En kamaxel med duration för högre vridmoment vid lägre varvtal för att passa i en båt. Samma duration som i chevas truckar och Vans.

 

  • Rostrfria avgasventiler på grund av risken för backlash av saltvatten i avgassystemet. Ska normalt inte vara problem om man inte har inre läckage i manteln på limpor eller knän.

 

  • Speciell marinfördelare med tätningar för att bränsleångor inte ska kunna komma i kontakt med ev gnistor i brytarspetsarna.

 

  • Speciell marinförgasare med urluftningen från flöttörhus nerledda i förgasarens portar. (givetvis för att minska bränsleångor i motorrummet.)

That's about it!

 

Detta kan du sålunda använda i en båt.

  • Få tag på en motor från t.ex. en cheva van G20 eller motsvarande. Går att hitta på en skrot för ca 5000kr.( har fyrbultad vev och rätt duration på kamaxeln)

 

  • Köp en konverteringssats för brytarlöst system till båtens originalfördelaren. (kostar ca 500:- inkl frakt på ebay och är värd varenda krona. Inga gnistor i brytare som kan antända bränsleångor. Automatiskt rätt kamvinkel, inga brytaravstånd som ändras och måste justeras. inget vandrande tändläge mm.) Om du måste använda bilfördelaren så har du dock fortfarande gnistor mellan rotor och kopparblecken i locket. Om du använder en bilfördelare kan du som extra säkerhet tvätta ordentligt och lägga en silikonsträng som tätning i skarven mellan lock och fördelare.

 

  • Ta bort TPI-insprutningen och sätt på en förgasare, t.ex Holley 750 eller Edelbrock 1405 600. Helst en marin men en bilförgasare funkar också om man sätter på slangar på urluftningen och leder ner in i luftfiltret. Man kan ju givetvis behålla originalförgasaren från båtmotorn om man har en sådan. OMC kör dock ofta med Rochester quadrajet. En jättebra förgasare då den lirar men ganska svår att skruva i och bestycka då den inte gör det. Det är också svårt att behålla TPI-insprutet då det är näst intill omöjligt att få dit lambdasonderna i torra avgaser.)

 

  • Släng ner den i båten och åk. Att du inte har rostfria avgasventiler kan du i princip skita i. De kommer inte rosta upp i första taget, om de någonsin gör det.

I sammanhanget kan jag också säga att jag en gång bytte motor i min dåvarande vattenskidbåt med en marin Olds 394 bigblock . Den rostade upp i blocket och jag köpte en dito ur en personbli och slängde i rakt av. Den hade bilfördelare, vanlig holley 760 bilförgasare. original kamaxel mm. den gick som en raket och var minst lika pigg som marinsnurran som satt där innan. Körde med den i 7 säsonger utan problem innan jag sålde den. Om jag sen hade tur som inte fick motorrumsexplosion eller om riskerna är överdrivna ska jag låta vara osagt. Den hade dock ett ganska högt och välventilerat motorrum. I min bayliner med nersänkt och ganska dålig ventilering kommer jag dock inte ta några risker utan kommer vidtaga onvanstående åtgärder.

 

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon...

Lycka till på böljan den blå!

 

 

Tomas

Redigerad av tomols07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alla marinblock som är fyrbultade. VP AQ200D t.ex bygger på en pre -86 2-bultat 305-block. Sen är kamdrivningen på marinmotorer ofta "heavy duty" = dubbla kamkedjor. Ska man köra sjövattenkylt är det dessutom speciella topplockspackningar som gäller och frostpluggarna bör vara i mässing vilket inte alltid är fallet på bilblock.

 

Men jag håller med i grundtanken. Har man en marin V8 med maskinella problem men med fungerande "kringutrustning" så är ett blockbyte en billig väg att gå även om man skulle byta till ett fabriksnytt block för ~25k.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På marinmotorer sitter det gnistsäker generator men det kanske det sitter även på bilvarianten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På marinmotorer sitter det gnistsäker generator men det kanske det sitter även på bilvarianten?

Absolut - generatorn måste vara av marinmodell. 

 

Sen är det ju bra att ha koll på om fördelarens sitter bak eller fram på motorn :P , och även vilken generation av motor man har. Skiljer lite i infästning av bl.a. insug på GMs olika generationer av small block.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte med brytarlöst, hela fördelaren måste vara av marinmodell. Det gnistrar även uppe vid rotorn och det brukar finnas någon form av ventilation som kan läcka in/ut ångor/eld. "Fryspluggarna" ska bytas till mässing. Men om du tänker montera sötvattenkylning så borde du kunna strunta i den detaljen. Kör du sjövattenkylning så lär originalpluggarna börja läcka ganska fort. Även material i vattenpumpen är olika men även här spelar det mindre roll om du tänker ha sötvattenkylning. Antagligen borde startmotor och bränslepump också skilja. Även topplockspackningarna är olika. Blötstål på bil och ädlare metall på marin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det räcker inte med brytarlöst, hela fördelaren måste vara av marinmodell. Det gnistrar även uppe vid rotorn och det brukar finnas någon form av ventilation som kan läcka in/ut ångor/eld. "Fryspluggarna" ska bytas till mässing. Men om du tänker montera sötvattenkylning så borde du kunna strunta i den detaljen. Kör du sjövattenkylning så lär originalpluggarna börja läcka ganska fort. Även material i vattenpumpen är olika men även här spelar det mindre roll om du tänker ha sötvattenkylning. Antagligen borde startmotor och bränslepump också skilja. Även topplockspackningarna är olika. Blötstål på bil och ädlare metall på marin.
  • Ja som jag skrev så gnistrar det mellan rotor och pickuper också. Därför föreslog jag att använda båtfördelaren eller täta av bilfördelaren ordentligt. Det är inte raketfysik. I och för sig räckte en läckande o-ring för att spränga en rymdfärja...
  • fryspluggarna bytte inte jag på min vattenskidbåt och jag hade den som sagt 7 år utan problem... men vill man vara säker så koster det ett par hundringar och tar 20 min att byta.
  • Vattenpumpen tror jag håller många år utan byta ut men har man en marinmotor kan man ju ta den...
  • bränslepumpen är mekanisk original och den skiljer sig inte från bilmotorn men föds av en elektrisk dito. En rekommenderad modifiering är att ta bort den mekaniska och bara ha den elektriska.
  • Startmotor och generatorer är gnistskyddade så de bör man ta från marinmotorn. Men som jag skrev tidigare så tar jag bara grundmotorn då all kringutrustning passar rakt av från marinmotorn. Där ingår givetvis dessa

 

 

Sen är kamdrivningen på marinmotorer ofta "heavy duty" = dubbla kamkedjor.
  • Kan vara så men det har jag inte hittat något om då jag googlat runt på marin/bilmotor och jag har googlat mycket... :-) Jag har dock svårt att se att en marinkam skulle gå tyngre att dra runt så den eventuella skillnaden kommer jag i så fall ignorera fullständigt och sova gott ändå:-) Svaret får jag snart då jag river min marina 305:a

Det var någon som skrev att det var bättre stål i marina topplockspackningar. Kan möjligen vara så men då packningen är en fiberpackning och endast är stålskodd runt loppen kommer aldrig vattnet i kontakt med metallen. Så det kommer jag också skita i.

 

 

Ha det!

oso

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu rivit ut min omc 5.0 cheva 305. Kan konstatera att den var i mycket bättre skick än jag trodde. :-) Kommer att fixa problemen som varit och fortsätta åka med den.

 

Den var inte märkbart rostig i vattenkanaler och ser bra ut i lopp och toppar. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska byta alla lager och ringar när jag ändå har den ute. den kompar bra 12-13 kg och har aldrig haft några lagerljud eller andra missljud.

 

Nu till detta med speciella marinblock! Den myten kan vi döda på en gång. Mitt OMC-block är ett tvåbultat block med enkel kamkjedja. Motornummer är 14102058.

Detta ger:

chevrolet

small block V8 1987-1991

305 cui, 2-bolt, roller cam, 1 piece seal.

 

Vanlig bilmotor alltså dock med den skillnaden att jag inte har rullyftare eller rullvippor. I min satt det vanliga hydrauliska lyftare och standard "träsko"-vippor.

 

Har hittat de huvudsakliga oljeläckagen. Oljesticksröret sitter på oljepluggen i botten av tråget och där läckte det kraftfullt. Det satt även en oljefilteradapter för oljekylare. Kylaren finns inte kvar så slangarna gick bara i en loop via ett sammankopplingsstycke. Där läckte det också.

 

Nu har jag beställt en ny oljefilteradapter utan oljekylaruttag. Har också satt dit en vanlig oljeplugg och flyttat oljestickan till sitt ordinarie ställe. Den är givetvis monterad i pluggen för att det ska bli lättare att byta olja. I och med att röret sitter på lägsta punkten kan man suga genom oljeröret. Jag kommer dock i fortsättningen byta olja genom att släppa ut den i kölsvinet och öppna bottenpluggen. Jag får ta böket att rengöra efteråt.

 

Nu väntar jag på en packningssats från det stora landet i väst, sen börjar hopmonteringen.

 

Btw att lyfta motorn var grisenkelt. Jag lossade drevet sen kopplade jag loss elkablaget, startmotor, generator, insug, limpor mm. lossade bultarna till skölden och lossade skyddsplåten i underkant. Allt tog lite drygt två timmar. Sen krokade vi i den i en L70 med lyftarm och hissade. Vilken skillnad mot när jag bytte motor i min saab 9-5!!  :)

Det var faktiskt så enkelt att jag nästan överväger att lyfta ur den varje höst och ta in drev och motor i värmen. B)

 

Går på semester veckan innan midsommar och jag tror min tidsplan att ha den i sjön innan dess håller. Siktar på runt 10/6

 

Stay safe!

Tomas

 

 

 

Redigerad av tomols07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan blir imponerad av så mycket ni kan.

Jag har en Amerikans daycruser ca 2001 Maxum 3000 båt med 2 st v8 5.0 mercruiser.

Tyvär glömde jag tappa ur vattnet ur dom i vintras och båda blocken frös sönder på båda sidorna. Det vart ca 10 cm långa sprickor som fläkte upp sig. Jag har legat i båten och svetsat och tätat med keramisk metall alla fyra hålen. Ena motorn har jag kört 1 timme låter jättebra och läcker ingenting. Inge vatten i oljan.

Den andra motorn startade jag nu och det läcker i ett nytt hål som jag missat vid motorfästet svårt att se skall ta bort genuratorn så jag får ner skallen och kan se.

På era beskrivningar låter det lätt att ta ur motorn.

Kan man göra det när båten är i vattnet?

Det sitter två motorfästen i fram. Men sitter det något bakom motorn som man måste komma åt att låssa?

Vart kan man leta efter nya block som passar min båt.

Låter som bilblock passar  som man kan plocka över prylarna till?

Ena motorn går ju åt andra hållet hur löser man det.

Var in på en båtfirma och frågade vad dom skulle ha för att fixa det en halv mille sa dom . En annan båtfirma skulle ha 62000kr för en utbytesmotor.

Era förslag låter bättre.

Hoppas någon har några tips till mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter ju två skruvar med muttrar som håller ihop motor och sköld. Håll reda på ordningen på alla brickor, filtbrickor, hylsor, fjädrar, etc. det är viktigt att dessa kommer rätt! Motorn går att ta ur med båten i sjön om man har plats att dra den framåt så att den går fri från drevet. Enda abret är att det inte går att rikta motor och drev med båten i sjön... så var jättenoga med att alla motorfästen kommer exakt  lika som förut vid återmontage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående rotationsriktning så är det väl bara kamaxeln som skiljer? Kanske även vattenpump? Jag tror inte heller att det är bra för lager och kamdrivning att byta rotationsriktning på en begagnad motor. Byter man kam så måste man även byta lyftarna. De ska köras in ihop.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...