Rogerihalmstad 1 Postad 24 Februari , 2015 (redigerade) Hej alla båtvänner, jag ska snart hämta båt och behöver tips hur jag kollar så motorn är ok, motorn är en Perkins 55 hk. Redigerad 24 Februari , 2015 av Rogerihalmstad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 721 Postad 24 Februari , 2015 Svårt att kolla skicket på en diesel utan att börja skruva sönder, ta kompressionsprov och dylikt. Som säljande båtägare är man kanske lite tveksam till att en eventuell köpare börjar skruva med motorn för att kolla det ena med det andra. Sedan står man där, den potentielle kunden skall "fundera lite" och lämnar platsen med avdragna bultar och gängor som är sönderdragna. Vad man kan göra är att kolla att olja och kylvätska inte blandas och försöka se hur motorn ser ut utanpå. En ren och snygg motor utan läckage är antagligen någorlunda välskött. Varningsklockorna skall skalla om man ser tecken på "egna" lösningar och klumpigt utförda reparationer. Har motorn gått het syns det ofta som färgskiftningar, speciellt på och i närheten av topplocket. Största källan till information är vad säljaren säger. Och vad han undviker att säga, trots att man försöker fråga igen eller omformulera frågan. Verkar han vara av den noggranna typen? Om han säger sig ha gjort service och reparationer själv så skall han kunna svara förtroendeingivande på vilka frågor som helst om motorn. Om han "inte minns" eller annars har svårt att ge raka svar skall man ana oråd. Om motorn servats på varv eller verkstad är det lätt att kolla vilket rykte stället har. Hur motorn vinterkonserverats berättar också en hel del om skicket. det är när motorerna inte används som korrosionen får härja fritt. Överlag är Perkinsmotorerna långlivade om de lyckats undgå vanskötsel och överhettning. De har också använts i bilar, traktorer, skördetröskor och en massa andra tillämpningar, så delar finns att få tag på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser