Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Stan

Dålig disel på OK/Q8

Rekommendera Poster

http://www.svd.se/naringsliv/motor/miljodiesel-kan-fa-bilen-att-stanna_4351281.svd#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1502]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

 

Dålig disel har varit på tapeten med notiser i riksmedia de senaste månaderna. Vissa bilfabrikanter varnar för att tanka disel på OK/Q8. Den här gången har det inte att göra med bakterietillväxt i tanken utan man varnar för den kvalitet på RME som blandas i diseln hos OK, som naturligtvis slår ifrån sig och säger att man följer bara de regler som politikerna i regeringen satt upp.

 

Det är bara att konstatera att vi båtägare som har olika problem med den disel som sveriges politiker beslutar att vi ska använda, vi är för få och ointressanta som grupp. Så det är väl bara att hoppas att när även bilägarna får problem, och riksmedia slår upp detta på lite större plats, så kanske något händer. Vi får hoppas att miljöministern tar krafttag i denna fråga, hon är ju båtägare har jag hört.

post-63296-0-17049000-1424767896.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl inget problem. Det är känt sedan flera år att RME och båtar inte går bra ihop.

 

Alla sjömackar har med diesel utan RME. Det finns några kombinerade mackar, intressant nog t ex OKQ8 på Lidingö precis norr om bron, där man får diesel ur samma tank som tankar bilar. Vilket fick mig att låta bli att fylla just där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med OK-dieseln var väl att man ökade RME-inblandningen från 5 till 7 procent (de tjänade förmodligen någon krona på det) och att den dieselblandningen geggade till sig i bilarna när det blev lite minusgrader. OK gjorde ju en snabb pudel och sänkte inblandningen till 5 procent som alla andra oljebolag har (enligt vad de säger...).

 

RME har nog kommit för att stanna som fordonsbränsle. Förnuftigt av båtmackarna att sluta sälja RME-blandad diesel så vi slipper dieselbakterierna i tankarna. Bilar har ju oftast inga problem med det eftersom de omsätter tankinnehållet lite oftare (även om jag hört talas om ett lastbilsåkeri som haft bakterieproblem - dock i enstaka fordon fast de tankat från samma cistern).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Om en Ford tappar ork på grund av igensatt bränslefilter och att det exempelvis leder till att den blir påkörd bakifrån. Vem bär ansvaret?"

Men snälla  SVD och Ford, reglerna om att hålla avstånd till framförvarande fordon så att man hinner stanna är glasklara. 


 

 

 

 

Redigerad av Marrexxx
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Om en Ford tappar ork på grund av igensatt bränslefilter och att det exempelvis leder till att den blir påkörd bakifrån. Vem bär ansvaret?"

Men snälla SVD och Ford, reglerna om att hålla avstånd till framförvarande fordon så att man hinner stanna är glasklara.

 

 

Hahaha, jadu... journalister. Vem bär ansvaret om personen i Forden kör över en Coca-Cola-flaska, får punka på sitt Goodyeardäck och blir påkörd..? F'låt utvikningen - jag blir bara lite trött.

Precis som skrivits - tanka RME-fritt i båten. Och så är det på de flesta sjömackar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju lätt se framför sig det strategimöte på OKQ8, innan krisen, där de funderade på marketing och sin framtoning. "Om vi är först med att öka från 5 till 7, så kan vi vara det 'miljövänliga' alternativet', det vinner vi många nya kunder på". Där satt en ängslig green-wash miljösamordnare och nästan kissade på sig av upphetsning för att vara pionjär med detta revolutionerande steg. 

 

Exakt samma visa har redan sjungits en gång, när etanolbilarnas motorer rostade sönder efter ngt år. Då lektes det svarte petter med ansvarsfördelningen då också.

 

FAIL !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo miljöministern tar nog tag i detta. Hon som brukar tanka grön diesel. Privat så bryr hon sig inte om miljön utan det är sådant som ska drabba andra. Men riskerar hon att få egna problem så kommer de säkert att åtgärdas.

 

Enligt SPBI vill regeringen fortsätt med skattesänkningar för bio-diesel och låter riktig diesel förbli betydligt dyrare. Dock saknar detta stöd ifrån EU.

http://spbi.se/blog/2015/02/06/forlangning-igen/

 

 

RME Raps Metyl Ester. Man kan ju alltid fråga sig hur bra för miljön det är att odla raps som kräver massa konstgödsel som rinner ut i vattendrag som sedan bidrager till övergödning av Östersjön som sedan visar detta genom bottendöd och giftalger.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankade diesel på Preems sjömack i Karlskrona förra sommaren. De hade endast någonslags miljödiesel och vi var tyvärr tvungna att tanka där...Tanken var nästan tom.

 

Två dagar efter detta knackar det som tusan i motorn och efter samtal med mekaniker tror han att det är avlagringar som satt sig på spridarna. Vi får tipset att hälla i injector cleaner (för dieselmotorer) och det löser problemet. Vi får även tipset att inte tanka någonslags miljödiesel till vår VP D2-55. Vi kör upp all diesel så fort som möjligt och tankar aldrig mer på Preem sjömacken i Karlskrona. Efter detta har vi inte haft några problem med knackningar i motorn och vi har endast tankat findiesel :)

 

Kan även tillägga att jag fick byta dieselfilter(vid vattenavskiljaren) flera ggr under förra säsongen. Har aldrig behövts tidigare. Filtren var helt igenkläggade med slem.Mot slutet av säsongen avtog slemmandet och i tanken var det som tur var rent. Troligtvis berodde slemmandet på miljödieseln.

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankade diesel på Preems sjömack i Karlskrona förra sommaren. De hade endast någonslags miljödiesel och vi var tyvärr tvungna att tanka där...Tanken var nästan tom.

 

Två dagar efter detta knackar det som tusan i motorn och efter samtal med mekaniker tror han att det är avlagringar som satt sig på spridarna. Vi får tipset att hälla i injector cleaner (för dieselmotorer) och det löser problemet. Vi får även tipset att inte tanka någonslags miljödiesel till vår VP D2-55. Vi kör upp all diesel så fort som möjligt och tankar aldrig mer på Preem sjömacken i Karlskrona. Efter detta har vi inte haft några problem med knackningar i motorn och vi har endast tankat findiesel :)

 

Kan även tillägga att jag fick byta dieselfilter(vid vattenavskiljaren) flera ggr under förra säsongen. Har aldrig behövts tidigare. Filtren var helt igenkläggade med slem.Mot slutet av säsongen avtog slemmandet och i tanken var det som tur var rent. Troligtvis berodde slemmandet på miljödieseln.

 

 

Mycket intressant!

Brukar åka just till Preems sjömack i Karlskrona för att tanka båten. Detta för att enligt mackpersonalens utsago  inte ska finnas någon RME i dieselsoppan. Det är ju oftast det som ställer till det. Man får ju hoppas dom inte lurat mig. Är det sen några andra tillsatser som gjort att Du fått oljud i motorn är det heller inte bra. Ska minsann kolla detta igen för att höra vad dom har för kemikalier i dieseloljan.

Någon igensättning av bränslefiltren har jag inte märkt ännu. Däremot har jag tillsatt beväxningshämmande medel i dieseln, typ som säljs i båttillbehörsfirmorna.

 

/Moltas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var extremt snabbt jobbat av RMEn att sätta igen filtren på bara två dagar, jag tror nog att problemen börjat tidigare men gav sig till känna just då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var extremt snabbt jobbat av RMEn att sätta igen filtren på bara två dagar, jag tror nog att problemen börjat tidigare men gav sig till känna just då.

Eller så var det problem med dieseln redan i mackens tank..? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt noggrann med att kolla på filten. Har inte haft problem tidigare eller senare med knackningar eller igensattafilter. Det var endast vid tankningen i Karlskrona.

 

Möjligt att jag fick i en massa skit från dieselpumpen... Hur som vågar jag inte tanka där igen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RME bakterie gegga bildas inte på två dagar. Däremot är risken mycket större för problem när man kör tanken nästan tom om det redan är skit i den.

Man behöver inte tanka RME för att få problem med tanken, vanligt vatten ställer till det med. Man kan få vatten från i dieseln på sjömackar även utan RME och man har alltid lite i tanken ändå.

Sjömackar med halvdan omsättning eller ännu värre med pontontankar kan bjuda på vattenblandad diesel. Vatten som står länge i tanken bildar skit på samma sätt som RME.

 

Det pratas mycket om RME som boven till allt ont men de här problemen har alltid funnits, RME gör dem bara mycket värre.

 

Så att hålla rent i tanken och kolla vattenavskiljare (om man ens har nån) skulle nog många tjäna på. Men få gör det eftersom det är ett skitjobb, det är lättare att skylla på något annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt noggrann med att kolla på filten. Har inte haft problem tidigare eller senare med knackningar eller igensattafilter. Det var endast vid tankningen i Karlskrona.

 

Möjligt att jag fick i en massa skit från dieselpumpen... Hur som vågar jag inte tanka där igen,

 

 

Idag tog jag kontakt med Preem sjömack i Karlskrona. Den dieselolja som säljes vid sjömacken där är s.k. blankdiesel. Dvs. den har inga tillsatser av RME. Jag pratade med stationschefen och hon bedyrade åter en gång att så var fallet. Har även pratat med kundtjänst på Preem som inte hade riktig koll på läget. Dom påstod att det fanns ingen sjömack i Karlskrona. Än mindre någon blankdiesel. Det skulle bara finnas bensin och evolutiondiesel.

Blev vidare kopplad till en växel som visste ännu mindre. Fick iaf. ett tfn.nr. till en distriktschef i Kalmar. Han hade koll på alltihop. Han höll med mig att det fanns en sjömack i Karlskrona och att det var blankdiesel i tankarna och separata sådana. Skillnaden var att sjömacken drevs separat men under Preems vingar. Detta skulle vara den enda sjömacken hos Preem i hela Sverige. 

Trots blankdieseln så ska jag undersöka min tank i båten om där kan finnas någon beväxning i sugröret från den. Detta med tanke på att min motor var lite svårstartad efter att den stått stilla en längre tid. Ska även undersöka spridare och/eller hälla i rengöringsmedel i bränslet för rengöring av dessa. Hittar jag något som inte är OK så återkommer jag med mera info.

 

Vad sen det är för föroreningar Du råkat ut för skulle vara intressant att veta men som sagt jag har inte haft någon sörja i mina bränslefilter, ännu så länge. 

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag fått det förklarat för mej så är bakterierna som livnär sig i diesel från början aeroba.

När diesel förbrukas sugs det in luft i tanken och bakterierna följer med.

I tanken i skiktet mellan vatten och diesel klarar sig en del bakterier anaerobt, fast det finns ju lite syre i vattnet, och lever i själva vattnet men "äter" av oljan.

Om jag tänker mej in i bakteriens situation så känns det lite "godare" att äta den biologiska, typ raps-, oljan....

Fast diesel och mineralolja e ju också biologiskt... bara att det legat till sej lite i marken.

Om det stämmer så är det ju så.... inget vatten, ingen bakterietillväxt. Gör dom där tillsatserna som går att köpa att vattnet emulgerar så bra i dieseln att inte bakterierna klarar av att leva idet?

Jag öppnade min dieseltank, som skulle ha varit rengjord i samband med montage av manluckor et år tidigare, förra våren. Det far kanske 3-4 liter med geleaktig gegga i tanken. Där fanns även borrspån efter montaget av luckorna, så jag misstänker att den där rengöringen endast var fakturerad men ej utförd... eller kan det bli så mycket på en sommar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tankat diesel i min snipa på Preem-sjömacken i Karlskrona i över tio år och har aldrig haft några problem. Men är väl ungefär som när man blir dålig i magen.. Man tror att det är det sista man åt som är orsaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

hära så har då ok den bästa dieseln, den är klar å fin, jag har även tankat på statoil nån gång å där är den gul så dom senaste 4 åren har ja tanka på på ok utan problem.

Redigerad av jokkepettersson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte annat än imponeras av di där bakterierna och deras slemklumpar till kompisar.

Jag kan för egen del tänka mig ca: 1  miljard  ställen på jorden där det skulle vara mysigare och bo och föröka mig än i diseltanken på en båt. All heder åt dessa små rackare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...