Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
tobbo166

Bult, mutter och slangklämmor till marina miljöer

Rekommendera Poster

Hej!

 

Brukar handla på Swedol, Bauhaus mm, de har syrafasta bultar mm. Läste lite:

http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

 

Här är exempel på bultar:

http://www.pbase.com/mainecruising/image/131989402

 

Han går vidare och rekommenderar olika kedjor i USA osv, som inte finns här.

 

Om man vill ha rostfritt som verkligen är det, syrafast som verkligen är det osv, var handlar man? Biltema och Bauhaus har ju inte alltid heller så snygga och stora bultskallar, de har mest standardsortimentet.

 

Behöver sätta igen ett hål på 2-3 cm i diameter, tog bort en grej. Tror blir bättre med nån slags genomföring, tex stor bult med snygg välvd skalle och stor bricka och mutter på baksidan än att kladda med gelcoat mm. Och lite butyltejp förstås, försänka hålet osv.

 

Han är anti mot perforerade slangklämmor. Om man ska köpa rostfria (på riktigt!) som håller måttet, var handlar man?

 

Vill i möjligaste mån undvika Watski och liknande då de har 300% marginal och ska långfärdsrusta en båt på sikt, kommer ändå kosta flera hundra tusen så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske borde du planer på att plasta igen hålet ändå, låter som det vettigaste alternativet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns billigt glasfiberspackel att köpa på tex, biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper rostfrita bultar etc på Biltema, Jula eller Bauhaus. Oftast på Bauhaus eftersom de säljer på lösvikt. Det viktiga är att det man köper är märkt "A4" eller AIS316. (A4 finns inte hos alla Bauhaus-varuhus.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Brukar handla på Swedol, Bauhaus mm, de har syrafasta bultar mm. Läste lite:

http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

 

Det dom inte har hos min lokala Skeppshandel, brukar den lokale Järnhandlaren ha - just i skruv och bult har de senare ett betydligt större sortiment. 

 

Här är exempel på bultar:

http://www.pbase.com/mainecruising/image/131989402

 

Han går vidare och rekommenderar olika kedjor i USA osv, som inte finns här.

 

Om man vill ha rostfritt som verkligen är det, syrafast som verkligen är det osv, var handlar man? Biltema och Bauhaus har ju inte alltid heller så snygga och stora bultskallar, de har mest standardsortimentet.

 

Behöver sätta igen ett hål på 2-3 cm i diameter, tog bort en grej. Tror blir bättre med nån slags genomföring, tex stor bult med snygg välvd skalle och stor bricka och mutter på baksidan än att kladda med gelcoat mm. Och lite butyltejp förstås, försänka hålet osv.

 

 

Förmodar att det är i gelcoaten ovan vattenlinjen, eftersom du skriver som du skriver. En syrafast vagnsbult av stor diameter är kanske inte så dumt. Är fyrkanstfästet under bultskallen för djup får du sätta dig och fila bort lite. Nu var ju ytan på de vagnsbultarna på bilden som jag stal nånstans för att illustrera inte vackra - galvade!? -de brukar va släta, blanka och fina.

 

post-53310-0-53733800-1424764866_thumb.jpg

 

Han är anti mot perforerade slangklämmor. Om man ska köpa rostfria (på riktigt!) som håller måttet, var handlar man?

 

Det finns ju olika typer av slangklämmor. Tex http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/slangklammor/pa-ri-slangklammor/slangklamma-pa-ri-nr-115

 

Sen finns det slangklämmor av olika kvalitet. Har köpt slangklämmor på de stora båtvaruhuskjedjorna vid ett par tillfälle. Dom jag köpte höll inte ens att dra ihop, förrän de släppte.

 

Nu för tiden köper jag mina slangklämmor på Nordens Skeppshandel på Smögen. Dom slangklämmorna de säljer har hittills hållit att dra till - och det är kanske inte så konstigt.

 

Tänk dig att du säljer en slangklämma till en fiskare från Smögen, som du känner personligen, som handlar mycket av dig och som du träffar var och var annan dag. Jag skulle då inte våga sälja nån skit till honom. Många av oss bohuslänningar och skärgårdsbor säger i regel  rak ut vad vi tycker och är vi irriterade så framgår det tydligt.

 

Vill i möjligaste mån undvika Watski och liknande då de har 300% marginal och ska långfärdsrusta en båt på sikt, kommer ändå kosta flera hundra tusen så...

 

Har handlat mycket hos Hjertmans och under mina Stockholmska båtår hos Erlandssons brygga, vilka båda under de perioderna hade skapliga priser - relativt. Handlade dessutom det mesta på Julrea och till "mässpris". Nu för tiden har jag ingen koll på prisbilden. På min lokala skeppshandel får jag bra rabatter och kunnigt och trevligt bemötande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

1.2.2 DEFINITION AV BULT

Ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud e d, avsedd att användas utan att undergå plastisk formändring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"1.2.2 B" Definition av bult i, folkmun

 

Gängad cylindrisk kropp... osv osv

 

;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"1.2.2 B" Definition av bult i, folkmun

 

Gängad cylindrisk kropp... osv osv

 

;)

 

Kul med dom här fackuttrycken, ibland är det bra, ibland är det nackdel t.o.m. bland "fackfolk".

Säg bult på vilken mekanisk verkstad, full med "fackfolk", som helst så tolkar dom det som gängad mojäng.

Säg insexnyckel till samma nissar så får du med stor sannolikhet en sexkantnyckel... där har du sällan nytta av dom "rätta" termerna.

 

När jag "föll" för båtlivet generellt och segling i synnerhet... tänkte jag att... fan vad allt ska heta konstiga saker...

Det slog mej, efter min första segling på egen hand band kobbar, grund mm. att bara navigera sig med hjälp av sjökort, med två segel att hålla reda på, i en liten båt... tycke det var riktigt äventyrligt och vissa stunder när jag inte hade 100-koll på gränsen till näradödenupplevelse och skrattblandad-gråt... 

 

Jag funderade på dom "riktiga" gamla sjöfararna. Hur fan vågade dom, utan sjökort, på dom stora flermastade ek-skeppen med tunga segel .... vilka dårar/ hjältar.. inga motorer till hjälp.

Kan tänka mej kommandot och valet mellan ett fackuttryck vilket betyder att 50 gubbar vet exakt vad dom ska göra eller....

 

- duuu!! du där uppe i masten!!... Nej inte den masten! den!

- Neeej inte du! .... du!!!... jaaa!

- dra i det där snöööret!!!!, nej inte det snöret!!!

Hade nog gått på grund innan resan börjat... så numera tycker jag det är kul att försöka lära sej vad saker på en båt heter, fast det i mitt fall inte har haft någon praktisk betydelse hittills... fast... skota, falla av, lova, fall... och några ord jag tyckte var "bajseri" har jag hör mej själv använda =)...

 

Hur fan bar dom sej åt, dom "riktiga gubsen" ??? Fantastiskt!!!

... bara spånar och spårar ur lite, ursäkta. (är väl sjöabstinensen eller skörbjuggen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte slangklämmor och främst stora sådana för avgasröret på firman Hydroscand.

De säljer till proffs... Så jag förutsätter att kvaliten är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hydroscand är bra.

 

1.2 DEFINITIONER

Använder vi ej rätta benämningar på föremål och företeelser i vår omgivning kan vi lätt bli missförstådda. Bult är ett sådant begrepp som än idag kan leda till långa diskussioner. Är det en pinne, en grov skruv med mutter, en delgängad skruv, eller ... ?

Sedan 1950-talet har vi tack vare medverkan från TNC (Tek- niska Nomenklatur Centralen) följande entydiga definitioner av skruv och bult, så att vi alla vet vad vi talar om.

1.2.1 DEFINITION AV SKRUV

Utvändigt gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för fast- sättning, hopfogning, kraftöverföring eller överföring av rörelse i sin längdriktning.

1.2.2 DEFINITION AV BULT

Ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud e d, avsedd att användas utan att undergå plastisk formändring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i flera decennier handlat bult i fackaffärer och då avsett ett "föremål med gängad cylindrisk kropp". Om det hade varit fel benämning hade personalen med stor sannolikhet gett mig en föreläsning i terminologin. Att det finns en standard betyder inte nödvändigtvis att den är vedertagen.

 

Vad jag däremot brukar bli korrigerad över i fackaffären är när jag vill köpa en rostfri bult (i avseendet gängad cylindrisk kropp) , då framhålls noga att de bara säljer syrafasta bultar. Därför brukar jag för att retas uteslutande prata om rostfritt. Man kan aldrig nog uppskatta nöjet att få slänga käft :-)

 

På finska finns ett uttryck som beskriver besservisserfenomenet,"pilkunnussinta", det betyder vackert uttryckt "bedriva otukt med kommateringen".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Merparten av mina skruvar till båten köper jag hos Classe. Funkar bra och har bra pris.

Speciella skruvar som inte finns där inhandlas på marinbutik eller på Siefverts skruv. Dessa har det mesta som finns tillverkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog aldrig köpt en bult. Däremot har jag köpt massor av skruv av olika sorter. Även ganska grova sådana som har både sexkanthuvud och som är delvis gängade. Den så kallade fackhandeln brukar inte vara några förebilder när det gäller svenska språket. Användningen av skruv/bult är bara ett exempel vanligast är kanske att man inte bryr sig om att översätta till svenska eller att man blandar språk. Jag har tex en gång gått till en byggmarknad för att köpa vantskruv. De hade inga vantskruv däremot hade de "bordunspännare", en blandning av svenska och danska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vissa språk är det ännu värre. Jag hade en gång en text som skulle översättas toll ett antal språk. Jag fick då en fråga av en av översättarna vad jag menar med "skruv". På det aktuella språket, jag tror det var turkiska, finns det inget ord som motsvarar skruv, utan 8 olika ord beroende på skruvtyp. Lösningen blev att översätta med något i stil med "gängat fästelement".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det kan tyckas att korrekt teknisk nomenklatur inte spelar någon roll, och att rätt benämning av maskinelement är oviktigt.

 

Men när punkter i kontrakt diskuteras så är det bäst att veta vad man talar om.

 

Jag hade som exempel Xxxxxx som kund, i deras kontrakt så skrev dom "alla bultförband ovan rotorn ska ha geometrisk låsning"

Jag frågade om vi fick låsa gängade förband hur vi ville?

 

Det slutade med att korrekt terminologi blev infört i kontraktet, och kunden har kommunicerat som folk nu mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Eld-

Visst är det så att språklig förorening förekommer.

 

Engelskan är en stor källa.

 

 

Vill man ha udda skruvar så är Sieverts en underbar plats.

 

Faderullan, som Tornedaling så har jag kommit till insikt att Finska inte är ett språk, det är ett läte.

Hunnerhövdingen Antillas här må tycka annorlunda ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...