winga78 1 Postad 23 Februari , 2015 Funderar på att byta min MD11C (23HK) mot en ny motor men behålla S-drevet (110-S drev). Jag skulle gärna vilja få in lite synpunkter/erfarenheter. Min fundering gäller anpassning av varvtalet. Den gamla motorn varvar ca 2500 max medan dom nya motorena i regel ligger på 3600 varv. Det befintliga S-drevet har en utväxling på 1,66:1, nya drev har i regel minst 2:1. Om jag behåller min gamla propeller (2-bladig fast 16x11) innebär det så vitt jag förstår att den nya motorn inte orkar varav upp till sitt maxvarvtal. Jag måste byta till en propeller på 14x8 vilket ger betydligt sämre driv. De motorer jag i första hand tittar på är Sole Mini-29 (27HK) eller Vetus M3.29 (27HK). Det finns adapter för båda motorena som passar till drevet men utan reducering av varvtalet. Ett annat motoralternativ är Sole Mini-33 (31HK) med maxvarvtal på 3000 varv. Tack var sitt lägre varvtal skulle den motorn enligt leverantören tillåta mig att ha kvar min nuvarande propeller. Tyvärr blir motorn både större och tyngre(ca 40 kg) Båten är en Winga 78 (motorseglare med segelbåtskrov, fenköl) Är det någon här på forumet som har provat någon motor med 3600 varv i kombination med ett S-drev 110? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 23 Februari , 2015 För många år sedan sålde jag Lombardini och vet att kunderna ofta behöll dreven trots varvtalsskillnaden. Jag kan inte minnas att några kunder blev besvikna med dålig effekt eller tokiga varvtal. Mitt tips även om dom såklart vill sälja är att ringa Rodahl marin i Lidköping. Dom är agent för Lombardini visserligen, men riktigt duktiga och seriösa. Dom borde kunna ge svar som kan apliseras på andra fabrikat också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 23 Februari , 2015 Jag skulle försöka skaffa ett begagnat 110S-drev med utväxlingen 2,15-1 eller försöka hitta en begagnad nedre växel med denna utväxling. 110S-drev med denna utväxling monterades som standard med MD21 motorn som bla sitter i Maxim, samt i Maxi Fenix tillsammans med MD-5B. http://www.blocket.se/stockholm/Drev_Volvo_Penta_110_S_58662498.htm?ca=11&w=3 Jag själv bytte till 110S- drev med denna utväxling på min dåvarande Maxi 108 som hade en alldeles för klen dragkraft med original MD-11 motorn och drev med utväxlingen som ditt, 1,66-1. Dragkraften ökade med över 30% efter att jag måst byta propeller till en större. Men är du nöjd med dragkraften med nuvarande motor, kan du nog köpa en som varvar 3600 varv och be leverantören, om han nu inte föreslår det själv, att ställa ner toppvarvet till kanske 3000, men då bör du kolla motorns effektkurva så att den levererar en effekt som gör att den orkar dra en propeller med samma diameter som du har nu. För mig är det inget alternativ att montera en mindre diameter för det är dragkraft man behöver, inte en liten visp till propeller. Men var och en gör sina egna val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 24 Februari , 2015 Du kan jämföra vridmomentkurvan för nuvarande och nya motorn (eller hästkraftkurvan) på papper. Om den tänkta nya motorn visar likadana eller högre värden vid lägre varvtal (1500...2000 rpm)så går det bra att behålla drevet med propellern. Motorn i en segelbåt kör man ju för det mesta 2000..2500 rpm; reserven till 3000+ rpm hos den nya motorn är en bonus för eventuella besvärliga vind- och vågförhållanden. Gjorde den här övningen med min förra båt (MD5A -> Beta 10): http://www.elisanet.fi/jussi.h/newengine.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Februari , 2015 En fundering bara... Snurrar en gammal motor åt samma håll som en ny motor? När jag bytte motor var jag tvungen att byta propeller (fast jag hade axel, inte drev) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 24 Februari , 2015 (redigerade) En fundering bara... Snurrar en gammal motor åt samma håll som en ny motor? .. Kan ej tas som garanterat. Med ett S-drev borde man i alla fall behålla rotationsriktningen; i mitt fall (Kubota Beta 10) var det så. Redigerad 24 Februari , 2015 av jussi_h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 24 Februari , 2015 En fundering bara... Snurrar en gammal motor åt samma håll som en ny motor? .. Kan ej tas som garanterat. Med ett S-drev borde man i alla fall behålla rotationsriktningen; i mitt fall (Kubota Beta 10) var det så. Alla småmotorer snurrar åt samma håll. Om den skulle gå åt andra hållet skulle inte drevet fungera alls. Konan skulle inte greppa. Att propelleraxeln snurrar åt andra hållet, på nyare motorer, beror på att backslagen har "Drop center", vilket betyder att propelleraxelflänsen sitter under vevaxelcentrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Februari , 2015 Jaha? Fast jag bytte också till ett Kubota block (Nanni) och jag fick byta propeller (från MD17) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 24 Februari , 2015 En fundering bara... Snurrar en gammal motor åt samma håll som en ny motor? .. Kan ej tas som garanterat. Med ett S-drev borde man i alla fall behålla rotationsriktningen; i mitt fall (Kubota Beta 10) var det så. Alla småmotorer snurrar åt samma håll. Om den skulle gå åt andra hållet skulle inte drevet fungera alls. Konan skulle inte greppa. Att propelleraxeln snurrar åt andra hållet, på nyare motorer, beror på att backslagen har "Drop center", vilket betyder att propelleraxelflänsen sitter under vevaxelcentrum. Jag är ganska säker på att ett 110S-drev kan köras i båda fram och back med full effekt och det med samma utväxling i båda riktningarna. Det är i så fall bara att flytta växelvajrarna i reglaget. I grunden är konstruktionen samma som V-P:s äldre inudrev, där rotationsriktningen för propellern ändras med att flytta reglagestången bak på drevet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 24 Februari , 2015 (redigerade) En fundering bara... Snurrar en gammal motor åt samma håll som en ny motor? .. Kan ej tas som garanterat. Med ett S-drev borde man i alla fall behålla rotationsriktningen; i mitt fall (Kubota Beta 10) var det så. Dubbelt svar så borttaget Redigerad 24 Februari , 2015 av robert99 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Februari , 2015 Helt enig med robert 99. Beträffande backslag kan man vid nybeställning välja rotationsriktning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 25 Februari , 2015 En fundering bara... Snurrar en gammal motor åt samma håll som en ny motor? .. Kan ej tas som garanterat. Med ett S-drev borde man i alla fall behålla rotationsriktningen; i mitt fall (Kubota Beta 10) var det så. Alla småmotorer snurrar åt samma håll. Om den skulle gå åt andra hållet skulle inte drevet fungera alls. Konan skulle inte greppa. Att propelleraxeln snurrar åt andra hållet, på nyare motorer, beror på att backslagen har "Drop center", vilket betyder att propelleraxelflänsen sitter under vevaxelcentrum. Jag är ganska säker på att ett 110S-drev kan köras i båda fram och back med full effekt och det med samma utväxling i båda riktningarna. Det är i så fall bara att flytta växelvajrarna i reglaget. I grunden är konstruktionen samma som V-P:s äldre inudrev, där rotationsriktningen för propellern ändras med att flytta reglagestången bak på drevet. Visst kan man köra ett 110S- drev åt vilket håll man vill, men varför skulle man vilja ändra rotationsriktning på propelleraxeln, om man vill behålla den gamla propellern? Vad jag menade var att motorns vevaxel måste snurra åt rätt håll för att drevet ska fungera. Men nu är detta inget problem eftersom alla småmotorer har samma rotationsriktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga78 1 Postad 25 Februari , 2015 Oj, tack för alla svar och goda råd! Det verkar ju på forumet som att det skulle funka bra med befintligt drev, ev byta propeller. Tack för länken till S-drev med alternativ utväxling, vore ju bra att behålla min rejäla prop(16x11) för bättre bett. Hur är det: betyder 1,66:1 att propellern snurrar 1,66 x fortare eller tvärtom? Har kollat momentkurvan, gamla bettan(MD11C) har 65-70 nm i moment i lägre varv (1500-2000) än de nyare som ligger på 55-60 nm. Även maxmomentet ligger högre på MD11, ca 70 nm mot 60 på Vetus Ska ringa Lombardini och några andra om olika alternativ i morgon. Tänkte också gå på Båtmässan nästa vecka och se på dom blåa, röda och gula motorerna. Verkar ju inte vara nån större skillnad. Jag kommer att rapportera vad jag får lära mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 25 Februari , 2015 En fundering bara... Snurrar en gammal motor åt samma håll som en ny motor? .. Kan ej tas som garanterat. Med ett S-drev borde man i alla fall behålla rotationsriktningen; i mitt fall (Kubota Beta 10) var det så. Alla småmotorer snurrar åt samma håll. Om den skulle gå åt andra hållet skulle inte drevet fungera alls. Konan skulle inte greppa. Att propelleraxeln snurrar åt andra hållet, på nyare motorer, beror på att backslagen har "Drop center", vilket betyder att propelleraxelflänsen sitter under vevaxelcentrum. OT kanske men 110S-drevet fungerar sannolikt även om motorn skulle snurra åt "fel håll", då övre växeln är mekaniskt "liksidig" på båda sidorna av konan.. Och då kan man välja propellerrotationen efter befintlig propeller genom att skifta läget på reglagekabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 25 Februari , 2015 Oj, tack för alla svar och goda råd! Det verkar ju på forumet som att det skulle funka bra med befintligt drev, ev byta propeller. Tack för länken till S-drev med alternativ utväxling, vore ju bra att behålla min rejäla prop(16x11) för bättre bett. Hur är det: betyder 1,66:1 att propellern snurrar 1,66 x fortare eller tvärtom? Har kollat momentkurvan, gamla bettan(MD11C) har 65-70 nm i moment i lägre varv (1500-2000) än de nyare som ligger på 55-60 nm. Även maxmomentet ligger högre på MD11, ca 70 nm mot 60 på Vetus Ska ringa Lombardini och några andra om olika alternativ i morgon. Tänkte också gå på Båtmässan nästa vecka och se på dom blåa, röda och gula motorerna. Verkar ju inte vara nån större skillnad. Jag kommer att rapportera vad jag får lära mig. Propellern snurrar 1,66 saktare än motorn, dvs vid 2000 varv på motorn snurrar propellern 2000/1,66=1205 v/m. Orkar din motor verkligen varva 2500 med en 16X11 propp? Varför jag undrar är att innan jag bytte drev på Maxi 108:an hade jag, om jag kommer ihåg rätt, en original 15X9 foldingpropp, men fick byta till en original folding till MD-17C på 16x11 för att få ut nyttan av nya drevet med utväxlingen 2,15-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga78 1 Postad 26 Februari , 2015 Oj, tack för alla svar och goda råd! Det verkar ju på forumet som att det skulle funka bra med befintligt drev, ev byta propeller. Tack för länken till S-drev med alternativ utväxling, vore ju bra att behålla min rejäla prop(16x11) för bättre bett. Hur är det: betyder 1,66:1 att propellern snurrar 1,66 x fortare eller tvärtom? Har kollat momentkurvan, gamla bettan(MD11C) har 65-70 nm i moment i lägre varv (1500-2000) än de nyare som ligger på 55-60 nm. Även maxmomentet ligger högre på MD11, ca 70 nm mot 60 på Vetus Ska ringa Lombardini och några andra om olika alternativ i morgon. Tänkte också gå på Båtmässan nästa vecka och se på dom blåa, röda och gula motorerna. Verkar ju inte vara nån större skillnad. Jag kommer att rapportera vad jag får lära mig. Propellern snurrar 1,66 saktare än motorn, dvs vid 2000 varv på motorn snurrar propellern 2000/1,66=1205 v/m. Orkar din motor verkligen varva 2500 med en 16X11 propp? Varför jag undrar är att innan jag bytte drev på Maxi 108:an hade jag, om jag kommer ihåg rätt, en original 15X9 foldingpropp, men fick byta till en original folding till MD-17C på 16x11 för att få ut nyttan av nya drevet med utväxlingen 2,15-1 Tack för upplysningen om utväxling! Betr. hur mycket den varvar blir jag lite osäker, det är nog bara max ca 2300. Har ett blad med test av olika propellrar för Winga 78 år 1980. Där står det att den med 16x11x2 varvar max 2275. Med 15x9x2 folding fick dom upp den i max 2575. Bäst fart, accelleration och retardation med fast 16x11x2. Med MD11+1,66 drevet skulle min propeller då varva 2300/1,66 = 1385 vid maxvarv. Med ny motor skulle den varva nästan 2000 , om motorn skulle orka. Får kolla upp med leverantörerna vad dom säger Kanske en bra ide att byta till ett begagnat 110-drev med 2,15:1, gäller att hitta ett som är i bra skick. Hur vet man det? Betr. rotationsriktning vet jag bara att min MD11 snurrar medsols sett från svänghjulsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 26 Februari , 2015 10..15% skillnader i vridmoment har i praktik mindre betydelse för en segelbåtmotor. Personligen benägen till 'easy life', skulle jag montera drevet med den nuvarande propellern och testa den i praktik nästa sommar. Man kan ju byta propellern senare om så behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenza 0 Postad 25 Mars , 2015 Byte till en Vetus M3 28 förra säsongen och behöll drevet men fick byta propeller, Behöver inte varava så mycket mer än 2200 för att hålla 6 knop som med gamla motorn. Funderar på att byta min MD11C (23HK) mot en ny motor men behålla S-drevet (110-S drev). Jag skulle gärna vilja få in lite synpunkter/erfarenheter. Min fundering gäller anpassning av varvtalet. Den gamla motorn varvar ca 2500 max medan dom nya motorena i regel ligger på 3600 varv. Det befintliga S-drevet har en utväxling på 1,66:1, nya drev har i regel minst 2:1. Om jag behåller min gamla propeller (2-bladig fast 16x11) innebär det så vitt jag förstår att den nya motorn inte orkar varav upp till sitt maxvarvtal. Jag måste byta till en propeller på 14x8 vilket ger betydligt sämre driv. De motorer jag i första hand tittar på är Sole Mini-29 (27HK) eller Vetus M3.29 (27HK). Det finns adapter för båda motorena som passar till drevet men utan reducering av varvtalet. Ett annat motoralternativ är Sole Mini-33 (31HK) med maxvarvtal på 3000 varv. Tack var sitt lägre varvtal skulle den motorn enligt leverantören tillåta mig att ha kvar min nuvarande propeller. Tyvärr blir motorn både större och tyngre(ca 40 kg) Båten är en Winga 78 (motorseglare med segelbåtskrov, fenköl) Är det någon här på forumet som har provat någon motor med 3600 varv i kombination med ett S-drev 110? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenEvin 2 Postad 3 April , 2015 Jag har kollat mycket på Beta (kubota block) här är ett par länkar som du kanske kan ha hjälp av. Volvo Penta --> Beta Installationsritninga Beta ska ha adapter för Volvo Penta 110S Skulle inte tro att du behöver vara orolig för varvtalet, finns många exempel på folk som bytt från gamla motorer med bla. 110S drev där det inte har varit några problem. Men för att vara på den säkra sidan så skulle jag ringa den verkstaden som du bestämmer dig för att använda eller den återförsäljaren av motor om du bestämmer dig för att göra allt jobb själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga78 1 Postad 11 April , 2015 Jag har högt drevnummer, högre än 11211XX (levererat 1981). Det finns "tvärsäkra" uppgifter på olika forum att drev med PZNr högre än 1116831 skall ha utväxling 2,15:1. Det lät ju bra, skulle utan propellerproblem kunna byta till en nyare högvarvig (3600 varv)motor. MEN nu vågar jag mig på att ifrågasätta uppgiften om att drev med PZ Nr högre än 1116831 har utväxling 2,15:1. Det stämmer endast med vissa förbehåll(ändrad rotationsriktning)! Jag har nu kollat utväxling på mitt 110s-drev genom att snurra på svänghjulet på motorn. REGLAGELÄGE FRAMÅT svänghjulet 1 varv ger ca 200 grader , tyder på att det är utväxling 1,66:1 (1:1,66=0,6x360 grader=217 grader. Två varv på svänghjulet ger drygt ett varv på proppen. REGLAGELÄGE BACK svänghjulet 1 varv ger ca 160 grader, tyder på att utväxling är >2 (1:2,15=0,46x360 grader=167 grader, d.v.s. troligen 2,15:1 Två varv på svänghjulet ger betydligt mindre än 1 varv på proppen vid BACK, drygt ett varv vid FRAM(>400 grader). Alltså har mitt 110S-drev TVÅ utväxlingar!? Tänker jag fel någonstans? Kan det vara så att det nyare utförandet innebar att drevet har två alternativa användningsområden, d.v.s. man kan välja om man vill ha 1,66 eller 2,15 genom att byta plats på FRAM/BACK läget(förutsätter naturligtvis att man byter rotationsriktning på proppen). Vore intressant att höra från fler som ännu inte sjösatt som kan prova. Vet någon hur Volvo Penta har tänkt, är det ok att köra drevet framåt på BACK läget? ett led i standardiseringen mot modernare något högvarvade VP motorer kanske? Om det är så löser det ju en massa bekymmer för andra som har det nyare utförandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga78 1 Postad 12 April , 2015 Jag har högt drevnummer, högre än 11211XX (levererat 1981). Det finns "tvärsäkra" uppgifter på olika forum att drev med PZNr högre än 1116831 skall ha utväxling 2,15:1. Det lät ju bra, skulle utan propellerproblem kunna byta till en nyare högvarvig (3600 varv)motor. MEN nu vågar jag mig på att ifrågasätta uppgiften om att drev med PZ Nr högre än 1116831 har utväxling 2,15:1. Det stämmer endast med vissa förbehåll(ändrad rotationsriktning)! Jag har nu kollat utväxling på mitt 110s-drev genom att snurra på svänghjulet på motorn. REGLAGELÄGE FRAMÅT svänghjulet 1 varv ger ca 200 grader , tyder på att det är utväxling 1,66:1 (1:1,66=0,6x360 grader=217 grader. Två varv på svänghjulet ger drygt ett varv på proppen. REGLAGELÄGE BACK svänghjulet 1 varv ger ca 160 grader, tyder på att utväxling är >2 (1:2,15=0,46x360 grader=167 grader, d.v.s. troligen 2,15:1 Två varv på svänghjulet ger betydligt mindre än 1 varv på proppen vid BACK, drygt ett varv vid FRAM(>400 grader). Alltså har mitt 110S-drev TVÅ utväxlingar!? Tänker jag fel någonstans? Kan det vara så att det nyare utförandet innebar att drevet har två alternativa användningsområden, d.v.s. man kan välja om man vill ha 1,66 eller 2,15 genom att byta plats på FRAM/BACK läget(förutsätter naturligtvis att man byter rotationsriktning på proppen). Vore intressant att höra från fler som ännu inte sjösatt som kan prova. Vet någon hur Volvo Penta har tänkt, är det ok att köra drevet framåt på BACK läget? ett led i standardiseringen mot modernare något högvarvade VP motorer kanske? Om det är så löser det ju en massa bekymmer för andra som har det nyare utförandet. HAR STARTAT NY TRÅD OM DETTA, se 110S-drev nya(?)rön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser