Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
LonelyBird

Igen om solpaneler

Rekommendera Poster

Det enda jag kan tänka mig är att om någon solpanel är i skugga eller felaktig, kan det inte bli någon backström från de övriga. De flesta paneler har väl redan diod monterad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den diod som är inbyggd i många solpaneler är avsedd att släppa förbi strömmen om panelerna är seriekopplade och någon blir skuggad.

Att sätta in dioder enl skissen är onödigt, backströmmen som kan uppstå är bara i storleksordningen 50mA men mindre i praktiken eftersom även en skuggad panel ger en liten ström.

En bra extra diod ger en förlust på någon watt för en 50W panel. En fördel med dioden att den skyddar om det skulle bli tex kortslutning i någon kabel el likn. Dioden ska då sitta nära regulatorn. Men i normalfallet är den alltså helt onödig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda jag kan tänka mig är att om någon solpanel är i skugga eller felaktig, kan det inte bli någon backström från de övriga. De flesta paneler har väl redan diod monterad.

Samma tanke hade jag. I tiderna har jag fått instruktionen att så alltid bör göras, men inte reflekterat vidare på det utan gjort som jag blivit lärd. Nu har jag tummen i munnen när jag involverats i en diskussion där det påstås att så inte får göras...

Kan inte se nogra som hellst kontraindikationer för en dylik koppling. Kan ni?   :unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den diod som är inbyggd i många solpaneler är avsedd att släppa förbi strömmen om panelerna är seriekopplade och någon blir skuggad.

Att sätta in dioder enl skissen är onödigt, backströmmen som kan uppstå är bara i storleksordningen 50mA men mindre i praktiken eftersom även en skuggad panel ger en liten ström.

En bra extra diod ger en förlust på någon watt för en 50W panel. En fördel med dioden att den skyddar om det skulle bli tex kortslutning i någon kabel el likn. Dioden ska då sitta nära regulatorn. Men i normalfallet är den alltså helt onödig.

Säger du att i en situation när batteribanken är full och någon hjälte slänger sin rock på en av panelerna kan backströmmen till den skuggade panelen inte överstiga ~50mA?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säger du att i en situation när batteribanken är full och någon hjälte slänger sin rock på en av panelerna kan backströmmen till den skuggade panelen inte överstiga ~50mA?

Japp, det är bara att mäta. Regulatorn ser till att ström inte kan backa från batterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det är bara att mäta. Regulatorn ser till att ström inte kan backa från batterierna.

Varför kan då en partiell skuggning övertemperera de skuggade individuella cellerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför kan då en partiell skuggning övertemperera de skuggade individuella cellerna?

Ja kan de det? Jag har sett påståendet någon gång men inte verifierat. De celler som ger upp brukar vara för att man tappat bomnocken i dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja kan de det? Jag har sett påståendet någon gång men inte verifierat. De celler som ger upp brukar vara för att man tappat bomnocken i dem.

Tack bhemac!

Det du säger om bomnocken stämmer säkert. Dock har jag nog sätt paneler där man kan misstänka att en hot spot uppstått. Söker man på nätet så hittar man nog fenomenet beskrivet. 

Tex här: http://www.europe-solar.de/catalog/index.php?main_page=page&id=44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hotspot kan säkert uppstå vid tex dålig kontakt inne i panelen. Själv har jag nog inte sett det i verkligheten. Jag har någon gång sett brännmärke mellan två celler men det kan bero på dålig kontakt och övergångsresistans som ger värme.

Med tanke på ur mycket paneler som är i bruk numera är nog problemet extremt litet. Man kan ställa frågan till de som säljer, den som råkar ut för det har ju troligen reklamerat panelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...