Riro 115 Postad 23 Februari , 2015 (redigerade) Har köpt en stålbåt där en del fönster läcker. De har nog gjort så en längre tid då frigoliten som satt som isolering hade sugit åt sig så mycket vatten att den vägde ungefär som motsvarande bit plywood. Detta har medfört att det rostat. På några få ställen är plåten så tunn att jag får byta, men övriga ställen tänkte jag rostskydda och spackla för att få en slät yta så gummilisten tätar ordentligt. Funderar på vad jag ska spackla med. Vill helst rostskydda med 2-komp. men då kanske det är svårt att få något spackel att fästa. Eller ska man strunta i att spackla och bara "mura" igen med ordentligt med tätmassa? Tips och idéer emottages tacksamt. Redigerad 23 Februari , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Februari , 2015 VAd är det för "2-komp" du ska rostskydda med? Epoxy? om det är epoxy så kommer du inte ha några problem med vidhäftning av spackel. Varför inte "spackla" med "2-kompen" direkt isf? EN list är bra om det ska fara öppningsbart, annars kan du limma med MS-polymer. Vill du täta med massa och ha den limmande på ena sida och öppningsbar på den andra kan du limma kleten på ena sidan, låta det ligga öppet såpass att det bildas skinn och lägga ihop försiktigt så att den torra sidan formar sig efter underlaget. spraya gärna vatten på, så härdar det snabbare. sen kan du låta det härda. då är det losstagbart på ena sidan och fast i den andra. Du kan också lägg tunnt med hylomar en tunn plastfilm "typ gladpack" eller parfin eller släppmedelsvax på ena ytan, lim/klet/tätningsmassa på den andra. klämma ihop. DÅ har du åxå en formanpassad öppningbar tätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 23 Februari , 2015 VAd är det för "2-komp" du ska rostskydda med? Epoxy? om det är epoxy så kommer du inte ha några problem med vidhäftning av spackel. Varför inte "spackla" med "2-kompen" direkt isf? EN list är bra om det ska fara öppningsbart, annars kan du limma med MS-polymer. Vill du täta med massa och ha den limmande på ena sida och öppningsbar på den andra kan du limma kleten på ena sidan, låta det ligga öppet såpass att det bildas skinn och lägga ihop försiktigt så att den torra sidan formar sig efter underlaget. spraya gärna vatten på, så härdar det snabbare. sen kan du låta det härda. då är det losstagbart på ena sidan och fast i den andra. Du kan också lägg tunnt med hylomar en tunn plastfilm "typ gladpack" eller parfin eller släppmedelsvax på ena ytan, lim/klet/tätningsmassa på den andra. klämma ihop. DÅ har du åxå en formanpassad öppningbar tätning. Glömde skriva att fönstren sitter med gummilist idag och jag tänker använda befintliga fönster och gummilister. Jag tänkte lägga tätmassa både mellan fönster och gummilist och gummilist och metall. Funderar på den här: Tätmassa som verkar fästa på det mesta utan att bli permanent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Februari , 2015 Mina gummilister är gamla och läcker. Jag pratade med glasmästaren och han säger "byt" även om listen verkar bra. Sen är det tätt i många år. Inget "kladd" i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Februari , 2015 VAd är det för "2-komp" du ska rostskydda med? Epoxy? om det är epoxy så kommer du inte ha några problem med vidhäftning av spackel. Varför inte "spackla" med "2-kompen" direkt isf? EN list är bra om det ska fara öppningsbart, annars kan du limma med MS-polymer. Vill du täta med massa och ha den limmande på ena sida och öppningsbar på den andra kan du limma kleten på ena sidan, låta det ligga öppet såpass att det bildas skinn och lägga ihop försiktigt så att den torra sidan formar sig efter underlaget. spraya gärna vatten på, så härdar det snabbare. sen kan du låta det härda. då är det losstagbart på ena sidan och fast i den andra. Du kan också lägg tunnt med hylomar en tunn plastfilm "typ gladpack" eller parfin eller släppmedelsvax på ena ytan, lim/klet/tätningsmassa på den andra. klämma ihop. DÅ har du åxå en formanpassad öppningbar tätning. Glömde skriva att fönstren sitter med gummilist idag och jag tänker använda befintliga fönster och gummilister. Jag tänkte lägga tätmassa både mellan fönster och gummilist och gummilist och metall. Funderar på den här: Tätmassa som verkar fästa på det mesta utan att bli permanent. Du har mao. en list som håller glaset på plats, som för vindrutor på bilar förr i tiden. Det funkar säkert hur bra som helst. Just butyl, liksom Hylomar, finn som band åxå... men kaviartub/ patron, funkar nog smidigare i ditt fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser