Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Marcus95

Finns det något intresse på farfars gamla delar?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Min farfar fick för sig att bygga en egen segel båt när han var ung. Han har efter det samlat på sig lite saker som bara har legat och samlat damm nu i nästan 50 år. Han tröttnade och köpte en segelbåt lite senare. 

Men nu när han har gick bort så har vi fått ärva en massa saker från honom och jag vet inte ifall det finns något värde på dessa båt saker. Det är därför jag frågar här, Finns det något intresse på en sisådär 100 åriga antika saker?

Det jag har är:

1st släplogg  "Excelsior" IV Ship-log, Något gammal. Vad jag fattade som så gjordes dessa på början av

1900-talet och det är engelsk kvalité.

11st olika lanternor som är i olika storlekar och färg. Finns till styrbord, barbord osv.

1st Navigator lanterna eller vad man kan kalla den. 

1st "dimmtuta" som fungerar bra, tjuter än i öronen.

en massa lampor och någon sak jag inte vet vad det är.  

Detta är ingen annons utan mer ett intressekoll o se ifall det är värt det. Annars blir det skroten med grejerna. Admin får gärna ta bort inlägget ifall det är postat i fel tråd.

Redigerad av Marcus95

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släng i alla fall inte prylarna.

Auktioner ut dem på tex Tradera eller liknande siter. Ebay!?

Du behöver ju inte sätta utropspris så högt.

"Navigator lanterna eller vad man kan kalla den." Jag skulle kalla det ett Nakterhus

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nakterhus

http://www.fotogenlampor.com/store/category/kompasser-nakterhus-182905

Vi hade en "klent begåvad" man här i vårt sammhälle. Det finns många tänkvärda uttryck efter honom; "folk ä inte kloka" är ett.

Jag har en gammal gitarr (som jag aldrig någonsin kommer att sälja) Jag köpte den sommaren  1963 för 1200 kr, när jag var 14,5 år -pengar som jag sparat till en moped. Jag fick aldrig nån moped.  :)  

Har reparerat gitarren tre gånger för sammanlagt ca 12 000 kr. För ett par år sen gick plektrumskyddet sönder pga ålderdomssvaghet. Sökte efter nåt att ersätta det med och fick tag på en som hade ett dylikt. På hemsidan rekommenderade de att kolla på Ebay om man ville veta vad ens gamla instrument var värt.

Det fanns två sådana gitarrer som min till salu. Det högsta budet när jag tittade var på den ena styvt 38000 kr.På den andra, som tillhört en berömd Amerikask gitarrist, var högsta budet just då - 3 miljoner kronor.

Dina prylar kan ha ett högt värde för rätt köpare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Min farfar fick för sig att bygga en egen segel båt när han var ung. Han har efter det samlat på sig lite saker som bara har legat och samlat damm nu i nästan 50 år. Han tröttnade och köpte en segelbåt lite senare. 

Men nu när han har gick bort så har vi fått ärva en massa saker från honom och jag vet inte ifall det finns något värde på dessa båt saker. Det är därför jag frågar här, Finns det något intresse på en sisådär 100 åriga antika saker?

Det jag har är:

1st släplogg  "Excelsior" IV Ship-log, Något gammal. Vad jag fattade som så gjordes dessa på början av

1900-talet och det är engelsk kvalité.

11st olika lanternor som är i olika storlekar och färg. Finns till styrbord, barbord osv.

1st Navigator lanterna eller vad man kan kalla den. 

1st "dimmtuta" som fungerar bra, tjuter än i öronen.

en massa lampor och någon sak jag inte vet vad det är.  

Detta är ingen annons utan mer ett intressekoll o se ifall det är värt det. Annars blir det skroten med grejerna. Admin får gärna ta bort inlägget ifall det är postat i fel tråd.

Hej, inte slänga!!! Finns annonsavdelningar på olika båtforum, sen finn ju Blocket som når många.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ajabaja, inte slänga, sälj eller skänk, men absolut inte slänga.

"Dimmtuta" var ett av de bättre beskrivande ord jag hört på mycket länge, kreativt :)

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ajabaja, inte slänga, sälj eller skänk, men absolut inte slänga.

"Dimmtuta" var ett av de bättre beskrivande ord jag hört på mycket länge, kreativt :)

/B

Mistlur eller Tyfon (egentligen varumärke) hade väl vi sagt som tror att vi vet nåt.  :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lanternorna är ju finfina inredningsdetaljer om inte annat, passar väl bra i en stuga/badrum eller annat med maritimt tema...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Loggen är en Walker's släplogg. Hajarna brukade gilla propellrarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lanternorna skulle kunna tänkas passa hemma i min "nautiska pub-hörna" därhemma. Om du vill får du höra av dig. kb.ahlforssnabel-agmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...