666D3 64 Postad 20 April , 2015 Då har vi äntligen gjort slag i saken och köpt Grandezzan idag. Väldigt nöjd. Har också gjort en ordentlig genomgång av maskin med uppdateringar etc så det där engine fault felet som många skriver om lär vara omändertaget nu. Finns det någon annan på forum som har samma båt, Grandezza 26 CA, som vill ge lite tips eller utbyta erfarenheter? (Jaja, jag har haft båten en dag så så mycket byte det kanske inte blir..). Tacksam för alla råd om hur jag bäst skall sköta och hantera båten. Grattis till båten. Pga ålder borde det vara dags för kamremsbyte nästa år om jag inte minns fel. Om 1400 driftstimmar inträffar innan 8 år ska den bytas pga slitage, men det är knappast troligt att man kör så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 20 April , 2015 (redigerade) Tack! Du minns rätt, det är på den tråkiga listan för nästa år Fast jag försöker just nu bara tänka på vackert väder kommande säsong och inga utgifter (utopi) Redigerad 20 April , 2015 av Patrikone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 April , 2015 En diesel trivs med att arbeta hårt( ca 80-90%) Det klarar den i många tusen timmar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 1 Maj , 2015 Nu har jag kört båten ner från Hunnebostrand utomskärs till Göteborg igår i rätt hård vind och mycket sjö så det var en rätt tuff resa. Bra test, är väldigt nöjd med sjöegenskaperna på båten och att den svarar väldigt snabbt i manövreringen. Minus var väl bara att jag tycker gasen kommer efter lite fördröjning men det kanske man vänjer sig vid. Motorn gick väldigt fint i drygt sex timmar med så vi får väl se om den håller trots alla "olyckskorpar" Att gasen kommer lite senare beror nog på att det är dieselmotor. Nog för att D3.an är rapp men turbotryck skall byggas upp innan motorn svarar vilket tar ett litet ögonblick Hade en 22 fots DC med KAD32 en säsong som är rätt seg i gasen. Att köra den i hög sjö och försöka parera vågor med fart/varvtal var helt hopplöst. Den typen av körning gick inte alls med KAD32.an Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 17 Maj , 2015 Nu har jag kört båten ner från Hunnebostrand utomskärs till Göteborg igår i rätt hård vind och mycket sjö så det var en rätt tuff resa. Bra test, är väldigt nöjd med sjöegenskaperna på båten och att den svarar väldigt snabbt i manövreringen. Minus var väl bara att jag tycker gasen kommer efter lite fördröjning men det kanske man vänjer sig vid. Motorn gick väldigt fint i drygt sex timmar med så vi får väl se om den håller trots alla "olyckskorpar" Att det är fördröjning på gasen som du upplever det kan bero på propellern(om du inte har duopropp) jag kör med en 4 bladig rostfri och den svarar direkt på gasen nästan helt utan "slir" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 19 Maj , 2015 Jag har duopropp. Det är inte direkt motorn som är seg. Tvärtom, den svarar väldigt bra under gång. Det är reglaget jag inte är kompis med, tycker det är för långt avstånd med spaken från neutral innan växeln hakar på. Gäller både framåt och back även om backen hakar i lite tidigare. Dessutom är reglaget rätt trögt upplever jag. Kontentan är att det är svårt för mig som är ovan att göra små fina gas-puffar när man skall lägga till t ex. Att båten tuffar på i fyra knop på tomgång hjälper mig inte heller, det är plötsligt en hiskelig fart när man skall in mellan stolparna och det blåser lite från sidan. Nog med gnäll, jag har mycket att lära bara. Dock undrar jag om det finns något enkelt sätt att själv trimma till reglaget lite. Det är ju inte vajer längre som i gamla båten antar jag utan någon form av elektronisk reglering eller? Tycker ni gamla båträvar att man skall ge sig på sånt själv? I Pentahandboken finns det en skiss med nån form av skruv under kåpan men jag är ovillig att bryta loss den. Reglerar den trögheten eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser